پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
افزایش تعرفه واردات فولاد، همزمان با بالا رفتن قیمت این کالا در بازارهای جهانی، نگرانی‌هایی را در میان فعالان اقتصادی در فولاد و صنایع پایین‌دستی به دنبال داشته است.
شعارسال: دولت تصمیم گرفته تا از ابتدای سال جاری، تعرفه واردات فولاد را برای حفاظت از صنایع داخلی در مقابل دامپینگ برخی کشورهای تولیدکننده کلان در دنیا، بالا برد. در عین حال، قیمت فولاد نیز در دنیا رو به افزایش گذاشته و همین امر، نگرانی‌هایی را در میان فعالان اقتصادی به دنبال داشته است. امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در یادداشتی، گوشه‌ای از این نگرانی‌ها و راهکارهای برطرف کردن آن را تشریح کرده است:

«در بحث پیش‌بینی قیمت هر کالایی در گام اول هر گونه عدم تعادل در دو سوی عرضه و تقاضا باعث کاهش یا افزایش قیمت‌ها خواهد شد که نتیجه ای آن چیزی جز خروج تعدادی از تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان از صحنه رقابت و افزایش یا کاهش قیمت های انرژی و مواد اولیه هم چون سنگ آهن و کک و... و افزایش یا کاهش نرخ ارزها افزایش و کاهش تعرفه ها بر واردات و عوارض بر صادرات نیز در تغییر قیمت ها نخواهد بود.

به هر حال اگر بخواهیم به وضعیت فولاد نگاهی گذرا داشته باشیم و چرایی افزایشی بودن را بررسی کنیم به چند نتیجه خواهیم رسید که اکثر فولاد سازان بزرگ دنیا از جمله چین، ژاپن، آمریکا، هند، روسیه، کره جنوبی و آلمان در سال ۲۰۱۵ بعلت نداشتن تقاضا و افت قیمت‌ها یک سوم متوسط حاشیه سود سالیان گذشته که کمتر از ۴ درصد را داشته اند، پس باید فکری کنند؛ ضمن اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته برای بازار فولاد در سال ۲۰۱۶ رکود و عدم تقاضا را در این سال خواهیم داشت که این پیش‌بینی به وقوع پیوسته که در این برهه زمانی حساس فولاد سازان خصوصا فولاد سازان مقایس کوچک باید برای نجات خود و اقتصاد کشورشان واکنشی سریع نشان دهند. این واکنش ها می تواند شامل تعطیلی یا اعلام ورشکستگی و جلوگیری از ادامه زیان دهی باشد. اگر به بررسی بازار فولاد جهانی تا این لحظه سال ۲۰۱۶ نگاهی بیندازیم، دقیقا این اتفاق افتاده و کاهش تولید را در کشور های تولید کننده بزرگ از جمله چین شاهد هستیم.

همچنین، توجه به این نکته ضروری است که فقط کشور چین ظرف کمتر از ۱۵ سال بعلت وجود تقاضا ظرفیت تولید فولاد خود را ۶ برابر کرد پس به همین سرعت هم قدرت کاهش ظرفیت دارد به گونه ای که اخباری که از بازار چین به گوش می رسد، چین هم اکنون بیش از ۱۵۰ میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خود کاسته است.

اگر باز عقبگردی به قانون عرضه و تقاضاداشته باشیم، می توان به این نتیجه رسید که کاهش عرضه اثر خود را بر افزایش قیمت ها گذاشته است و به مفهوم دیگر اینکه تولید کنندگان بزرگ فولادی دیگر حاضر نیستند فولاد تولیدی خود را به قیمت های قبل در اختیار مشتریان قرار دهند.حال سوال بعدی این است که پایداری این قیمت‌های بالا در فولاد تا چه زمانی می توانند دوام بیاورد؟ آیا قیمت های فعلی ساختگی و مقطعی است؟

برای پاسخ به این پرسش هم باید به بازار مصرف برگشت و پرسید آیا هم اکنون مازاد تقاضا اصلاح شده یا خیر؟ آن گونه که از شواهد پیدا است در دنیا هیچ مازاد تقاضایی وجود ندارد و حتی سرانه مصرف فولاد در جهان کاهش یافته است. از سوی دیگر هم چنان برای فولاد سازان خطر افزایش عرضه توسط رقبا یا برگشت تعطیل شده ها پس از بهبود نسبی قیمت ها وجود دارد و این بازگشت، به معنی تولید مازاد مجدد و کاهش قیمت ها خواهد بود.

همه می دانیم که اکنون دولت با کمبود منابع مالی روبه رو است؛ بودجه عملیاتی و عمرانی افزایش قابل توجهی نداشته پس نوید اتمام رکود و رونق نسبی را نمی توان داد. از سوی دیگر دولت برنامه ای برای تعریف طرح های بزرگ و جدید عمرانی نداشته و به تکمیل طرح های نیمه تمام بسنده کرده از طرف دیگر هنر دولت تدبیر و امید در کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت ها بوده و مسلما درسال سرنوشت ساز برای انتخاب مهم بعدی باید نقش آفرینی کند و از "حراج ملی فولاد ارزان قیمت" به بهانه صادرات جلوگیری کرده و عوارض منطقی بر صادرات خام فروشان ببندد و تعرفه واردات فولاد خام و ورق های فولادی که مواد اولیه هزاران کالا و سبب اشتغال صدها هزار نفر است را حداکثر
۵ درصد کند.

همچنین برای ورود کالای تکمیلی و ساخته شده نهایی تعرفه های سنگین و بیش از ۲۰درصدی تعین کند و به تنظیم بازاری بپردازد که این مهم، برد - برد تقاضا کننده ها و عرضه کننده ها در کشورمان را بدنبال داشته باشد.

نتیجه اینکه با توجه به مطالب بیان شده به نظر می رسد این افزایش قیمت ها در زمان رکود حرکت ماشین فولاد در سربالایی نفس گیر و با دنده سنگین است، و امکان دارد با فرمان ایستی از سوی دولت ها یا مصرف کننده ها این ماشین مجددا خلاص شده و به سرعت در جای اول خود برگردد
«.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ یکشنبه 5 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 3606342، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین