پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
پرونده برچسب مصرف سوخت روز گذشته با اظهارنظر یک مقام مسوول در شرکت بهینه‌سازی، مبنی‌بر مهلت دو ساله به خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت بار دیگر گشوده شد.

شعار سال: پرونده برچسب مصرف سوخت روز گذشته با اظهارنظر یک مقام مسوول در شرکت بهینه‌سازی، مبنی‌بر مهلت دو ساله به خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت بار دیگر گشوده شد. رئیس امور استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌و‌نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری وزارت صمت عنوان کرده بود که مرحله جدید اعطای برچسب انرژی به خودروها دو سال دیگر انجام می‌شود؛ بنابراین خودروسازان دو سال وقت دارند کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند.

داستان برچسب مصرف سوخت بر خودروهای عرضه شده به بازار، سال ۸۵ همزمان با احتمال حذف یارانه سوخت و گرایش مردم به خودروهای کم‌مصرف آغاز شد. نصب برچسب‌های مذکور این امکان را به مشتری می‌داد تا با آگاهى بیشتر نسبت به میزان مصرف سوخت، دست به انتخاب و خرید خودرو بزنند.

در همین راستا در سال ۸۵ کمیته‌ای با عضویت نمایندگان وزارت نفت، نیرو، صنایع و معادن و همچنین موسسه استاندارد و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تشکیل و طی آن، اعضا مکلف به تدوین استاندارد بنزین مصرفی کشور و البته تعیین معیارهایی برای نصب برچسب انرژی شدند. آنچه که از نتایج رایزنی‌های اعضای کمیته مذکور برآمد، این بود که با توجه به بنزین مصرفی در کشور (با اکتان ۸۷) هفت معیار A، B، C، D، E، F، G برای نصب برچسب روی خودروهای تولید داخل در نظر گرفته شد. این در حالی است که برخی از اعضای کمیته مخالف معیارهای در نظر گرفته بودند و تاکید داشتند معیار مصرف باید به جای G روی گرید D قرار گیرد تا به این طریق تولید خودرو در کشور با مشکل مواجه نشود؛ چراکه در صورت در نظر گرفتن معیار G تولید برخی از خودروهای داخلی متوقف می‌شود، حال آنکه سازمان بهینه‌سازی معتقد بود که برای تعیین معیار مصرف سوخت همانند سایر کشورها باید استاندارد بر پایه یورو ۲ تعیین شود تا به این طریق امکان ارتقای استاندارد خودروهای داخلی فراهم شود. اختلافات به‌وجود آمده میان اعضای کارگروه موجب شد تا اجرای طرح به تعویق افتد؛ به‌طوری‌که پس از تاخیر سه ساله بالاخره در شهریورماه ۸۸ خودروسازان ملزم به نصب برچسب مذکور شدند. اما همانطور که گفته شد طبقه‌بندی خودروها براساس مصرف سوخت در هفت گروه A، B، C، D، E، F و G قرار گرفت‌ که معیار‌D به‌عنوان معیارپذیرش متوسط انتخاب شد.

حالا پس از گذشت هفت سال از پرونده پرهیاهوی برچسب مصرف سوخت و در روزهایی که تولید‌کنندگان با تحریم‌های بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کنند و بر سر ادامه تولید و حفظ تیراژ کنونی به چاره‌اندیشی نشسته‌اند، این‌بار از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تهدید به توقف خط تولید شده‌اند. هرچند کاهلی خودروسازان در ارتقای کیفی محصولات تولیدی و همچنین کاهش مصرف سوخت آن‌هم در سال‌های طلایی خودروسازی کشور امری پذیرفته است، اما حالا به‌نظر می‌رسد که نهادهای نظارتی بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی زمان را برای تنبیه تولید‌کنندگان مناسب دیده‌اند؛ به‌طوری‌که مریم مهدی‌نژاد رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر مهلت دو ساله به خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت عنوان کرده است که در مرحله دوم، استانداردهای مصرف سوخت سختگیرانهتر شده، به‌طوریکه یک خودرو که در مرحله نخست، دارای برچسب انرژی (A) بود در مرحله دوم نتوانست این برچسب را دریافت کند و یک رتبه افت کرد.

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه رده‌بندی برچسب خودرو از «A» تا «G» است، اضافه کرد: تاکنون خودرویی نتوانسته است در مرحله دوم برچسب «E» مصرف انرژی را دریافت کند.رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل همچنین این نکته را مورد تاکید قرار داده که هشت محصول از ۶ کارخانه تولیدکننده خودرو در کشور فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند.وی ادامه داده که مرحله جدید اعطای برچسبهای انرژی به خودروها ۲ سال دیگر انجام می‌شود؛ بنابراین خودروسازان ۲ سال وقت دارند کیفیت خودروهای خود را در مصرف سوخت افزایش دهند.رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با بیان اینکه مرحله آتی اعطای برچسب انرژی سختگیرانهتر میشود، به تولید‌کنندگان هشدار داده که با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت نکنند، در ۲ سال آینده نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت برچسب انرژی نخواهند بود. مهدینژاد همچنین تاکید کرده که در سال ۱۳۹۴ مصرف نهایی انرژی کشور معادل یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون بشکه نفت خام بود که ۳۰۴ میلیون بشکه از آن در بخش حمل‌ونقل مصرف شده است. وی افزود: ۴۷ درصد سوخت مصرفی بخش حمل‌ونقل به بنزین و ۳۵ درصد به گازوئیل اختصاص داشته است.

رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌ونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تصریح کرد: از ۳۰۴ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرفی، ۲۵۸ میلیون بشکه به فرآورده‌های نفتی و بقیه به گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و دیگر سوختها مربوط است.وی با بیان اینکه روند مصرف بنزین در بخش حمل‌ونقل تابع مصرف سوخت خودروهاست ادامه داده است که با وجود سرانه پایین مالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودروها در کشور بالاست. مهدی‌نژاد یادآور شد: در ایران به ازای هر یک هزار نفر، ۲۰۰ دستگاه خودرو وجود دارد، در‌حالی‌که این سرانه در آمریکا ۷۹۷ و در ایتالیا ۶۷۹ است. وی گفت: افزونبر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است؛ به‌طوری‌که ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند و مجموع خودروهای سبک کشور ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه برآورد شده است. رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: خودروهای داخلی به‌دلیل کیفیت پایین، دارای آلودگی زیاد و مصرف بالای سوخت هستند؛ به این منظور در سال ۱۳۹۶ میانگین مصرف سوخت خودروهای کشور ۷/ ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پدال نیوز تاریخ انتشار 20شهریور 97، کدمطلب: 90654، www.pedalnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
ا.ف75
قرار بود مدت ها پیش پراید رو ازاین گردونه خارج کنن ولی خب الان دارن 40 میلیون میفروشنش!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین