پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
کاتالیزور بخشی از سیستم کنترل آلایندگی خودرو است که گازهای خطرناکی نظیر مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته را به بخار آب و دی اکسید کربن که نسبتا کم خطرتر است تبدیل می کند.عمر این قطعه معمولا به بیش از ده سال می رسد اما در موارد خرابی آن باید فورا عیب یابی و تعویض شود.در خیلی از کشورها رانندگی بدون کاتالیزور به خاطر ضررهای محیط زیستی آن جرم سنگینی محسوب می شود.

شعارسال: علائم خرابی کاتالیزور:

درست کار نکردن یا از کار افتادن کاتالیزور علائمی دارد که راننده یا تکنسین ماهر می توانند با بررسی آنها به عیب ایجاد شده پی ببرند.در ادامه به هفت مورد از این علائم اشاره می کنیم:

افزایش ناگهانی مصرف سوخت

افت شتاب گیری

روشن نشدن یا استارت خوردن نامناسب خودرو

مردود شدن خودرو در تست آلایندگی

روشن شدن چراغ چک خودرو

بد کار کردن خودرو و لرزش در سرعت های پایین

حس بویی شبیه تخم مرغ گندیده در داخل کابین

در هنگام خاموش بودن و سرد بودن خودرو، اگر کاتالیزور را با دست تکان دهید و صدای تق تقی شبیه به تکان خوردن سنگریزه از آن شنیده شود، علت آن فروپاشی و تخریب شبکه های داخل کاتالیزور است.

دمای کاتالیزور پس از مدتی از رانندگی باید به 700 یا 800 درجه سانتی گراد برسد.اگر این دما با حرارت سنج مادون قرمز بررسی شود و کمتر از میزان استاندارد باشد کاتالیزور درست کار نمی کند.در خودروهای قدیمی تر رایج ترین علت خرابی کاتالیزور گرفتگی آن است.

اگر خروج دود حاصل از احتراق موتور به علت گرفتگی شبکه های کاتالیزور دچار مشکل شود ورود هوا به موتور هم دچار اختلال شده و افت شدیدی در عملکرد موتور دیده می شود.

کاتالیزور نسبت به تغییرات دما و ترکیبات دما و ترکیبات گازهای خروجی حساس است، برای مثال خرابی واشر سر سیلندر باعث ورود آب و روغن به محفظه احتراق شده و در نتیجه گازهای خروجی ایجاد شده به کاتالیزور آسیب می رسانند.

اگر سیستم جرقه خودرو معیوب باشد ناقص سوختن مخلوط سوخت و هوا به کاتالیزور آسیب خواهد رساند.

گرم شدن بیش از حد موتور می تواند باعث خرابی کاتالیزور شود.

مکمل های انژکتور شور و اکتان بوسترها می توانند به کاتالیزور آسیب برسانند.

ضربه شدید و صدمات فیزیکی هم می تواند از علل خرابی کاتالیزور باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت چاله سرویس ، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - : www.chalehservice.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین