پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
روشن شدن چراغ چک نشان دهنده وجود ایراد در خودرو است که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

شعار سال: ترکیب تکنولوژی روز و افزایش مدار‌های الکترونیکی در خودرو‌های امروزی ضمن ارتقا بازدهی فنی و فراهم آوردن آسایش بیشتر در عین حال موجب بروز دردسر‌های آنی و ناشناخته نیز شده اند. بروز ایراد‌هایی که به واسطه وجود تعداد زیادی از سنسور‌ها و وجود سیم کشی‌های پیچیده و به عبارت کلی، وجود واحد کنترلی پیشرانه (ECU) و یا واحد کنترلی گیربکس (TCU) به این سادگی‌ها قابل شناسایی و رفع نیست.

به همین دلیل برای خودرو‌های امروزی پورت‌های اتصالی ویژه‌ای تدارک دیده اند که از طریق آن‌ها می‌توان با کمک کامپیوتر‌های کوچک جیبی و قابل حمل اقدام به برقراری ارتباط با مغز هوشمند خودرو کرد و از این طریق اقدام به شناسایی و رفع عیب کرد.

اما فرض را بر آن بگذارید که در میانه‌های یک جاده کم تردد و یا به دور از تعمیرگاه‌های پیشرفته شهری خودرو شما با نمایش تعدادی از چراغ‌های هشدار دهنده به ناگه از حرکت باز می‌ایستد. جایی که دسترسی به تجهیزات پیشرفته و کامپیوتر‌های قابل حمل نیست.

بدن شک ایراد‌های الکترونیکی در مقایسه با ایراد‌های فنی بسیار کمتر اتفاق می‌افتد، اما درصورت بروز پیش از هر اقدام عجیب و غریب و پیچیده ابتدا از ساده‌ترین روش‌ها به عیب یابی و رفع ایراد بپردازید. پاره‌ای از مسائل دور از ذهن می‌تواند در یک خودرو مدرن ایجاد مشکلات برقی و الکترونیکی کند.

به عنوان مثال موتورشویی و ورود آب و مواد شوینده به مدار‌های الکترونیکی و ایجاد اتصال کوتاه، دست انداز‌های بسیار که موجب لقی سیم سنسور‌ها می‌شود، روغن ریزی که می‌تواند در دراز مدت موجب خشک شدن و خوردگی سیم‌ها شود (مخصوصا در خودرو‌های با عمر بالای ۱۵ سال)، اتصال ناقص و یا وجود رسوب و آلودگی در محل اتصال سیم‌های اصلی خودرو در محل هایی، چون سر باتری ها، محل اتصال قطب مثبت به مدار استارت و یا محل اتصال سیم منفی بدنه به پوسته موتور یا گیربکس همگی می‌توانند باعث بروز ایراد برقی و روشن شدن چراغ چک در خودرو‌های مدرن امروزی شوند.

مشکلات این چنینی در خودرو‌های قدیمی‌تر نیز اتفاق می‌افتد، اما به دلیل نبود مدار‌های پیچیده برقی، معمولا عملکرد خودرو به اندازه‌ای مختل نمی‌شود که خودرو از کار بیافتد و یا در صورت از کار افتادن نیز شناسایی و رفع عیب این قبیل مشکلات بسیار ساده‌تر از خودرو‌های مدرن امروزی با تعداد بسیار زیادی از سنسور‌های پیچیده در جای جای خودرو است.

واقعیت آن جاست که در صورت بروز این نوع خرابی‌ها تقریبا هیچ راهی جز استفاده از همان کامپیوتر‌های جیبی و قابل حمل برای عیب یابی و رفع آن وجود ندارد، اما حال که این مشکل در جایی دوردست و به دور از تجهیزات مورد نیاز اتفاق افتاده است بهترین روش آن است که با امیدواری به کسب نتیجه مطلوب، به ساده‌ترین روش قابل انجام تکیه کرد که چیزی جز ریست کردن واحد مرکزی پیشرانه یا همان ECU نیست.

چگونه ECU را ریست کنیم؟

مدار‌های داخلی سیستم‌های الکترونیکی خودرو‌های امروزی حتی زمانی که خودرو خاموش است نیز کمی برق مصرف می‌کنند تا پاره‌ای از اطلاعات حیاتی را در خود نگه دارند. در صورت جدا کردن قطب منفی یا مثبت باتری و قطع اتصال برق خودرو برای دو تا سه دقیقه (پنج دقیقه برای حصول اطمینان)، اختلاف پتانسیل ذخیره شده در خازن‌های درون مدار‌های الکترونیکی خودرو تخلیه شده و به دلیل نبود برق در سیستم، ECU ریست شده و با برقراری مجدد اتصال قطب‌های باتری ECU از ابتدا آغاز به کار می‌کند.

برخی از افراد توصیه می‌کنند که برای ریست شدن ECU خودرو، پس از جدا کردن قطب مثبت یا منفی آن دو را به هم دیگر اتصال دهید. این کار باعث اتصال کوتاه شدن مدار‌های داخلی خودرو و درنتیجه ریست شدن سریع و بلافاصله ECU (در مقابل با روش صحیح بین ۲ تا ۵ دقیقه) می‌شود، اما این روش می‌تواند به صفحات الکترولیت خازن‌های درون مدار‌های الکترونیگی ECU فشار نامتعارف وارد کرده و موجب کم شدن عمر مفید و یا سوختن کل مدار ECU شود که هزینه جدی به همراه خواهد داشت.

تاثیر ریست شدن ECU

با ریست کرد کامپیوتر خودرو بسیاری از ایراد‌های ناشاخته‌ای که بی دلیل و به ناگه ایجاد شده اند از حافظه خطا‌های ECU پاک شده و درصورتی که عیب قابل توجه و جدی در کار نباشد با ریست شدن ECU عملکرد خودرو مجددا نرمال خواهد شد. اما اگر پس از ریست کردن ECU چراغ چک مجددا روشن شد و خودرو همانند قبل با بروز خطا و ایراد کار کرد می‌توانید دریابید که واقعا مشکلی در مجموعه الکترونیکی و سنسور‌های خودرو پیش آمده است که برای رفع آن‌ها نیاز به حضور متخصص خواهد بود. آن زمان موقع مناسبی است تا با امداد خودرو جاده‌ای تماس بگیرید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 15 فروردین 98، کد مطلب: 6884996: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین