پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۵۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸
ادعا، کلمه‌ای هست که به خوبی در خودروسازی ایران دیده می‌شود. متاسفانه مدیران خودروسازی ایران بیشتر به جای تمرکز بر روی پیشرفت و بررسی شرایط برای خروج از بحران و رسیدن به خودکفایی، فقط صحبت می‌کنند. به یاد دارم در دوره ای پراید را یکی از بهترین محصولات جهان برای قشر ضعیف نامیدند. سمند را یک خودرو در حد و اندازه جهانی تلقی کردند و خودروسازی ایران را در جهان در بین بهترین‌ها قرار دادند. این حرفا جز ادعا چیز دیگری نیست.

شعار سال: اکثر خودروسازهای جهان سعی کرده‌اند به اندازه پولی که دریافت می‌کنند خدمات ارائه کنند ولی در ایران شرایط متفاوت است. در ایران به اندازه پولی که دریافت می کنند، منت بر سر خریداران می‌گذارند و خدمات نصفه و نیمه خود را با هزاران حرف و حدیث به ملت عرضه می‌کنند.


چیزی که بعد از تحریم‌ها داغ دل را تازه می‌کند این موضوع است که فقط چند خودروی جدید بر روی خط تولید قرار گرفت که قیمت بسیار بالایی نیز دارند، در حالی که بهانه قیمت بالای محصولات در گذشته فقط تحریم عنوان شده بود ولی حالا گران‌فروشی علنی شده و خودروهای قدیمی نیز رشد قیمت داشته‌اند، ولی آیا این محصولات تغییری داشته‌اند که دچار افزایش قیمت شوند؟ آیا تورمی که همیشه آمار اعلام شده کاهش آن را نشان می‌دهند، باعث افزایش قیمت شده‌اند؟ متاسفانه در خودروسازی کشورمان هیچگونه عدالتی دیده نمی‌شود و فقط به‌دنبال آن هستند که جیب مردم را بیشتر خالی کنند.


برای آنکه فرق بین عدالت و خیانت را متوجه شوید فقط کافیست نگاهی به خودروهای تولیدی کمپانی‌های آلمانی بعنوان غول‌های معروف دنیا بیاندازید. صنعت خودروسازی آلمان نیز در طول سال‌های شکل‌گیری فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. خودروسازی این کشور قدمتی طولانی دارد و یکی از دلایل پیشرفت آنها نیز همین است، حدود ۱۳۱ سال پیش کارل بنز نخستین قدم را برای تولید خودرو در آلمان برداشت اما نباید فراموش کنیم که خودروسازی ایران نیز یکی از قدیمی‌ترین‌ها در آسیا محسوب می‌شود و زمانی که کشورهای همسایه آرزوی سواری با خودرو را داشتند در ایران اتومبیل‌ تولید می‌شد.


خودروسازی آلمان در پیشرفت این کشور نقش اساسی داشته و می‌توان با قدرت گفت که یکی از دلایل اصلی قطب صنعتی شدن این کشور، وجود خودروسازی قدرتمند است. در حال حاضر وسعت این صنعت در آلمان به‌حدی زیاد است که از هر پنج شغل‌ یک شغل یا یک نفر به فعالیتی مرتبط با خودروسازی مشغول است. ازلحاظ علمی نیز آلمان جدیدترین تکنولوژی‌های مرتبط با خودرو را به جهان معرفی می‌کند و این نشان می‌دهد که آنها تا چه میزان به این صنعت وابسته هستند.

یکی از دلایل دیگر موفقیت این کشور را می‌توان بررسی دقیق شرایط و عرضه محصولات با قیمت واقعی دانست. آنها پول تکنولوژی و محصول با کیفیت خود را دریافت می‌کنند و هرگز بیش از ارزش خودرو پول نمی‌گیرند چیزی که اصلا در ایران صدق نمی‌کند. خودروسازان آلمانی توانسته‌اند رضایت و اعتماد مشتری را جلب کنند و دولت نیز از طریق روش‌های اصولی و صحیح، رقابت را بین خودروسازان ایجاد کرده است.


زمانی که شما پشت فرمان خودروهایی مانند بنز، بی‌ام‌و، آئودی، پورشه ومی‌نشینید، مطمئن هستید که چیزی بیش از آنچه که پول داده‌اید دریافت کرده‌اید. این خودروها از طریق تکنولوژی و ایمنی بالا رضایت شما را ایجاد می‌کنند تا انتخاب بعدی شما نیز مجدد یکی از همین برندها باشد.

آدام اوپل در گفته‌های خود به این نکته اشاره کرده بود که کمپانی‌های بزرگ تولید اتومبیل در آلمان ، مانند بنز ، بی ام و ، آئودی و فولکس بیش از آنکه به فکر رقابت با یکدیگر باشند به دنبال این هستند که کیفیت صنعت خودروسازی آلمان را در مقایسه با کشور های دیگر بالا ببرند و موفق نیز شدند و داشتن یک اتومبیل آلمانی آرزوی بسیاری از مردم است.

در حال حاضر در کشور ما مدل‌های قدیمی خودروهای مزدا ۳ و سوزوکی گرند ویتارا گران‌ترین خودروها مونتاژی محسوب می‌شوند. مدل فول ویتارا نزدیک به ۱۴۵ میلیون تومان قیمت دارد و مزدا ۳ نزدیک به ۱۲۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. بد نیست نگاهی بندازیم به خودروهایی که با این مبلغ می‌توانید از خودروسازان آلمانی بخرید.

این قیمت‌ها مربوط به بازار ایالات متحده و چند بازار هم سطح دیگر است

مرسدس بنز کلاس GLA


مدل ۲۰۱۷ این خودرو در حدود ۳۴۰۰۰ دلار قیمت دارد، یعنی چیزی در حدود ۱۳۶ میلیون تومان. GLA را می‌توان یک کراس‌اوور واقعی با سیستم چهارچرخ متحرک ویژه بنز با بدنه‌ای زیبا و سبک دانست. پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو این خودرو ۲۰۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که از طریق گیربکس هفت سرعته اتوماتیک در اختیار خودرو قرار می‌گیرد.

بی‌ام‌و X1


دل ۲۰۱۶ با سیستم xDrive28i در حدود ۳۴۷۰۰ دلار قیمت دارد یعنی چیزی در حدود ۱۳۸ میلیون تومان. این خودرو بعنوان یکی از ۱۰ خودروی برتر سال ۲۰۱۷ معرفی شده است که با موتور ۲.۰ لیتری توربو، توانایی تولید ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت را دارد. البته بی‌ام‌و محصولات سدان زیادی در این رنج قیمت دارد ولی ما در این مقاله از هر شرکت یک خودرو را معرفی کرده‌ایم.

آئودی A3 مدل ۲۰۱۷


این سدان خانوادگی و اسپرت در حدود ۳۳۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است که به وجه رایج مملکتی ما چیزی در حدود ۱۲۸ میلیون تومان می‌شود. A3 را می‌توان مجموعه‌ای از آیتم‌های زیبا و باکیفیت دانست. این خودرو فرمان‌پذیری عالی دارد و پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو توانایی تولید ۱۸۶ اسب‌بخار را دارد که در قلب این خودرو جای داده شده است.

خودروهای معرفی شده با پیشرانه قوی‌تر نیز عرضه شده‌اند که قیمت بالاتری نیز دارند.

اما یکی از خودروسازان معتبر در جهان که مجموعه‌ای از شرکت‌ها را در زیرمجموعه خود قرار داده، فولکس‌واگن نام دارد. این کمپانی محصولات باکیفیت خود را در تمام رنج‌های قیمتی عرضه کرده است. بطور مثال شما اگر بخواهید در ایران کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنید، گزینه‌های چینی فقط پیش روی شما قرار دارند که همه با کیفیت این خودروها آشنا هستید. حتی باکیفیت‌ترین خودروی چینی هم توان رقابت با فولکس‌واگن را ندارد. پای این شرکت بزودی به ایران باز خواهد شد ولی بد نیست نگاهی به قیمت محصولات آن در سایت caranddriver بیاندازیم.

فولکس‌واگن تیگوآن


یکی از جدیدترین شاسی‌بلند‌های فولکس‌واگن در حدود ۲۶۰۰۰ دلار قیمت دارد یعنی چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان. این شاسی‌بلند فولکس با موتور ۲.۰ لیتری توربو توانایی تولید ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت را دارد.

فولکس‌واگن جتا


سدان آلمانی اقتصادی با قیمت پایه ۱۸۰۰۰ دلار برای قشر کم درآمد یک گزینه عالی محسوب می‌شود. این خودرو به پول ایران ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد که از موتور ۱.۴ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد.

از دیگر خودروهای این برند که کمتر از ۱۰۰ میلیون قیمت دارند می‌توان به مدل‌های گلف، پاسات و بیتل اشاره کرد.


بطور کلی خودروسازی و فروش خودرو در ایران چند تفاوت اساسی با کشورهای دیگر به ویژه آلمان دارد. مشتری‌مداری یکی از اصول اساسی در کشورهای دیگر است که در ایران چندان رعایت نمی‌شود. درآمدزایی شرکت آلمانی از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و آنها فقط به فکر پول گرفتن از مردم نیستند و سعی می‌کنند از طریق مختلف برای خود کسب درآمد کنند ولی در ایران فقط از طریق فروش خودرو شرکت‌ها درآمد زایی می‌کنند. انحصاری بودن بازار خودرو نیز در ایران یکی دیگر از مشکلات خودروسازی محسوب می‌شود و کمپانی‌ها بدون دغدغه هر محصولی که دل‌شان می‌خواهد را عرضه می‌کنند و خیالشان راحت است که حریف قدرتمندی در جایی که آنها حضور دارند وارد میدان نخواهد شد.


معمولا خودروهای آلمانی به‌دلیل کیفیت و کارکرد بالای قطعات خودرو تا چند سال دچار مشکل نمی‌شوند و این هم به نفع مشتری است و هم به نفع مردم. اما در کشور ما کیفیت محصولات به حدی پایین است که شرکت باید مداوم به فکر تامین قطعات باشد و مشتری نیز هزینه زیادی را باید برای نگهداری خودرو متحمل شود. ایران یک بازار پر رونق در آسیا محسوب می‌شود اما مدیریت غلط شرایط را به ضرر مشتری و خریداران کرده است و در جایی که می‌توان با تولید خودروی رقابتی به پله‌های بالایی دست یافت، شرکت‌ها فقط به‌فکر بقاء از طریق خالی کردن جیب مردم هستند.

تفاوت میان خودروسازی ایران و آلمان از زمین تا آسمان است. شما می‌توانید دیدگاه خود را در همین ارتباط از طریق نظرات اعلام کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی چارخان، تاریخ 24 تیر 97، کد مطلب: 45367: www.donyayebank.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
0
0
کی گفته که ایران کشور خوبیه بر عکس ایران یه کشور بد تو هر زمینه ای است متنفرم از اینکه یه ایرانیم
مدیر پایگاه

سلام 


بابا بی خیال،چرا آخه؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین