پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۵۷۶۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۱
عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور گفت: بورس کالای ایران به عنوان یک نهاد ناظر و پل ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف کننده کالاها، باید از اقتدار و اختیار بالایی در کشور برخوردار باشد و به همین دلیل باید برخی قوانین موجود برای قدرتمند کردن این بازار شفاف، اصلاح و بازنگری شود تا همه فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی مقید به عرضه کالای تولیدی خود در بورس باشند.

شعارسال: عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور گفت: بورس کالای ایران به عنوان یک نهاد ناظر و پل ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف کننده کالاها، باید از اقتدار و اختیار بالایی در کشور برخوردار باشد و به همین دلیل باید برخی قوانین موجود برای قدرتمند کردن این بازار شفاف، اصلاح و بازنگری شود تا همه فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی مقید به عرضه کالای تولیدی خود در بورس باشند.

محسن کوهکن گفت: بورس کالا یکی از ارکان بازار سرمایه و یک نهاد در راستای توسعه اقتصاد کشور است، از این رو این بورس به عنوان یک نهاد نظارتی و بستر معاملاتی باید از قدرت بالایی برخوردار بوده و ضمانت‌های اجرایی لازم را در اختیار داشته باشد.

وی افزود: اگر بورس با در اختیار داشتن همه لوازم و سازوکار‌های مربوطه‌اش فعالیت کند، به طور طبیعی با کارایی حداکثری در اقتصاد عمل خواهد کرد؛ گرچه در کشور ما واقعیت‌های موجود و برخی قوانین بعضا اجازه اثرگذاری صددرصدی را به بورس نمی‌دهند و ما در مجلس باید این موانع را حذف کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور تاکید کرد: قوانینی که در ارتباط با بورس کالا وجود دارد نیاز به اصلاحاتی دارد تا به عنوان یک حلقه واسط و نهاد ناظر قدرتمند ایفای نقش کرده و به کمک ضمانت‌های اجرایی لازم همه مقید به عرضه محصولات خود در بورس شوند.

کوهکن با بیان اینکه عرضه محصولات در کل زنجیره تولید باید در بورس کالا رقم بخورد، افزود: وقتی به همه اصناف و واحد‌های تولیدی می‌گوییم باید مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس تامین کنند، در حوزه عرضه نیز باید کل محصولات در زنجیره روی تابلوی بورس قرار گیرند تا شاهد شفافیت کل زنجیره تولید باشیم؛ با تحقق این اتفاق، دیگر شاهد رفتار‌های سفته بازانه در بازار‌های خارج از بورس و نرخ‌های غیر منطقی در بازار‌ها نخواهیم بود چراکه همه فعالان صنایع در بورس و براساس عوامل واقعی بازار اقدام به معامله و کشف قیمت می‌کنند.

وی افزود: در اصل نکته مهم این است که ارایه هر نوع کالا در بورس اقدام مثبتی است و می‌توان گفت تنها راه ممکن برای ایجاد تعادل در بازار‌های مختلف عرضه در بورس است. در این رابطه تنها اقدامی که لازم است اصلاح برخی قوانین دولتی و بازنگری در آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از سوی برخی وزراتخانه‌ها اعلام می‌شود. ضمن اینکه چنانچه قوانینی در کشور وجود دارد که ممنوعیتی برای تقویت بورس ایجاد می‌کند، باید رفع شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور با بیان اینکه باید به بورس نگاهی ملی داشت گفت: برهمین اساس باید قوانینی در نظر گرفت که با دارا بودن ضمانت‌های اجرایی لازم، بورس را قدرتمندتر کند.

کوهکن در خصوص افزایش قیمت‌های اخیر کالا‌ها، گفت: اگر در جامعه به این باور برسیم که افزایش قیمت‌ها در اقتصاد رخ می‌دهد، به افزایش تقاضا دامن زده ایم و بسیاری از افراد به دنبال منافع شخصی خود و خرید می‌روند. اما فرهنگی که در کشور‌های پیشرفته حاکم است، تضاد منافعی برای اشخاص و عموم وجود ندارد. از این رو انتظارات تورمی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت‌های اخیر بود.

وی بر لزوم ایجاد شفافیت در اقتصاد تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم که باید همراهی مردم را در اداره بهتر کشور داشته باشیم تا وقتی می‌گوییم کالا به اندازه کافی در دسترس است، مردم نیز اعتماد کرده و بی جهت تقاضا را افزایش ندهند. اگر بخواهیم چنین اعتمادی را از سوی مردم شاهد باشیم، باید بخش‌های مختلف اقتصادی شفاف باشد. چراکه ابهام و عدم شفافیت مترادف با بروز جوسازی و سوءاستفاده‌های احتمالی است. از این رو باید اصل شفافیت را در اصول اقتصاد بپذیریم و بورس کالا می‌تواند با ارایه اطلاعات و آمار دقیق از معاملات و قیمت انواع کالا در ایجاد این شفافیت نقش آفرین باشد تا به کمک آن مردم از قیمت‌های واقعی و گرانفروشی‌های احتمالی در بازار مطلع شوند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری میزان ، تاریخ انتشار: 30شهریور 97، کد خبر: 453740، www.mizanonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
ا.ف75
این بررسی ها باید خیلی از این زودتر ها رخ می داد هرچند تو ایران قوانین همیشه کمی دیر وضع میشن و به اجرا میرسن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین