پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۳
مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار کرد: استان تهران علیرغم تمامی توسعه‌های عمرانی، شهری و اقتصادی متأسفانه در حوزه رفاه اجتماعی وضعیت مطلوبی ندارد که دلیل اصلی این امر مهاجرت و رشد حاشیه‌نشینی در این استان است به طوری که در حال حاضر 50 سکونتگاه غیررسمی در استان تهران ایجاد و منجر به شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی متعدد شده‌اند.

شعارسال: احمد دلبری در نشست خبری روزشنبه خود که در محل بهزیستی استان تهران برگزار شده بود ضمن بیان آنکه در گذشته تهران،‌ شمیرانات و ری دارای هویت مستقل بودند اما در حال حاضر از دماوند تا قزوین مرزبندی تهران امتداد یافته است، ‌این مسأله را موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: در سال 75،‌ 86 درصد از مناطق استان تهران منطقه شهری بودند در حالی که در سال 90 این رقم به 93 درصد رسید و تنها 7 درصد از مناطق استان تهران روستایی باقی ماندند.

وی ادامه داد: این در حالی است که 7 درصد منطقه روستایی استان تهران نیز عملاً به سکونتگاه‌های غیررسمی تبدیل شده‌اند که نیاز به پایگاه خدمات اجتماعی دارند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران طلاق را نیز یکی از چالش‌های اصلی بهزیستی در استان تهران دانست و گفت: در سال 75 آمار طلاق استان تهران 13 درصد بوده در حالی که در سال 91 این رقم به 35 درصد رسیده است.

دلبری ادامه داد: استان تهران در خصوص آمار طلاق در صدر سایر استان‌های کشور قرار گرفته است که این به عنوان علامت بحران فروپاشی خانواده‌ها در استان است.

وی در خصوص علت طلاق در استان تهران نیز اظهار کرد: بیش از 60 درصد طلاق‌های استان تهران ریشه در اعتیاد داشته و این عامل تعداد زنان سرپرست خانوار را به طور چشمگیری در استان تهران افزایش داده به طوری که باید از این مسأله به عنوان یک فاکتور خطر یاد شود.

وی در ادامه عنوان کرد: بر اساس آمار مرکز آمار ایران از سال 75 تا 85 رشد 18 درصدی زنان سرپرست خانوار را در استان تهران شاهد بودیم اما از سال 85 تا 90 افزایش زنان سرپرست خانوار به 40 درصد رسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه عنوان کرد: در سال 90، 13 درصد جمعیت استان تهران زن سرپرست خانوار بودند که این گروه نیازمند دریافت مداخلات جدی به منظور جلوگیری از بروز بحران و آسیب هستند.

دلبری در خصوص وضعیت ازدواج در استان تهران نیز اظهار کرد: میانگین کشوری ازدواج در سال 90، 109 ازدواج به ازای هر 10 هزار نفر بوده است این در حالی است که این رقم به 75.5 ازدواج در مقابل هر 10 هزار نفر رسیده است؛‌ که این آمار نشان دهنده آمار پایین ازدواج نسبت به کشور در استان تهران است.

*حضور 10 تا 15 هزار معتاد خیابانی در شهر تهران

‌ دلبری در ادامه وضعیت استان تهران را در خصوص مقوله اعتیاد نامناسب دانست و گفت: استان تهران در خصوص رشد و شیوع اعتیاد وضعیت مناسبی ندارد به همین دلیل اقدامات جدی‌تری را می‌طلبد به طوری که بر اساس آمارهای غیررسمی 10 تا 15 هزار معتاد خیابانی در استان تهران حضور دارند.

وی تصریح کرد: از این تعداد 60 درصد از سایر استان‌ها به تهران مهاجرت کرده و 10 درصد آنان نیز زنان هستند.

*60 درصد کودکان کار استان تهران اتباع بیگانه هستند

مدیرکل بهزیستی استان تهران در خصوص وضعیت کودکان کار نیز در این استان، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی استان تهران ساماندهی کودکان کار در این استان است به طوری که 60 درصد آنها اتباع بیگانه و 30 درصد از خرده‌فرهنگ‌ها و کولی‌ها هستند.

دلبری در ادامه در خصوص معلولان استان تهران نیز اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی 500 میلیون نفر معلول در جهان زندگی می‌کنند که 80 درصد آنها در کشورهای کمتر توسعه یافته حضور داشته و در ایران 11 میلیون نفر معلول حضور دارند.

وی ادامه داد: 4 میلیون نفر از معلولین کل کشور در استان تهران ساکن هستند. به همین دلیل نیاز است که خدمات گسترده‌ای برای آنها در نظر گرفته شود.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر بهزیستی تهران 2888 مرکز ارائه خدمات در سطح استان دارد، گفت: 2807 مرکز غیردولتی و 74 مرکز نیز دولتی هستند که 7 درصد آنها به ارائه خدمات توانبخشی مشغول بوده و 54 درصدشان نیز خدمات اجتماعی به جامعه هدف خود ارائه می‌دهند.

وی در ادامه چالش‌های استان تهران را در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و معلولان گسترده دانست و عنوان کرد: چالش‌های استان تهران باید با کمک بهزیستی و سایر نهادهای ذیربط حل شود زیرا بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی تمامی آسیب‌های موجود در سطح استان باشد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در خصوص آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و تکنولوژی‌های رسانه‌ای نیز اظهار کرد: استان تهران به لحاظ آسیب‌های ناشی از فضاهای مجازی و تکنولوژی‌های رسانه‌ای و همچنین آسیب‌های ناشی از مواد مخدر صنعتی نیز در صدر سایر استان‌های کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون در کشور به مسائل اجتماعی نسبت به مسائل اقتصادی و عمرانی توجه بسیار کمتری شده است و در نظام رفاهی کشور مشکلات و ضعف‌های زیادی وجود دارد.

دلبی در ادامه به لایحه حمایت از حقوق معلولان که در حال حاضر در انتظار تصویب مجلس است، اشاره کرد و گفت: تاکنون به مسائل و مشکلات معلولان توجه لازم و کافی نشده است این در حالی است که با تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان می‌توان بسیاری از مشکلات این قشر را حل کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: بهزیستی برای ارائه خدمات مناسب به جامعه هدف و رفع آسیب‌های موجود نیازمند همکاری آموزش و پرورش،‌ شهرداری، دانشگاه‌ها و... است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه بخشی از آسیب‌های موجود در استان تهران و همچنین کشور را ناشی از عدم نشاط اجتماعی لازم در کشور دانست و خاطر نشان کرد: بخشی از آسیب‌ها همچون گرایش به برخی از مخدرها به علت جذب نشاط و شادی‌های کاذب است به همین دلیل برای کاهش آسیب‌های ناشی از این دست باید نشاط اجتماعی در کشور افزاش یابد.

وی در ادامه افزود: نظارت بر موسساتی که تحت عنوان سمن‌ها و NGOها با بهزیستی همکاری می‌کنند نیز از بهترین برنامه و رویکردهای بهزیستی استان تهران در سال جاری است.

*20 درصد مددجویان مراکز بهزیستی استان تهران مجهول‌الهویه هستند

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه در خصوص مددجویان مجهول‌الهویه استان تهران نیز اظهار کرد: متأسفانه تعداد زیاد مددجویان مجهول‌الهویه تهران کار را تا حدی در این استان با مشکل روبرو کرده است.

دلبری ادامه داد: در سال 94 طی تحلیل وضعیتی که در استان داشتیم متوجه شدیم که 20 درصد مددجویان حاضر در مراکز بهزیستی استان تهران مجهول‌الهویه هستند.

*ورود ماهانه 57 کودک به شیرخوارگاه‌های تهران در سال گذشته

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 4500 سالمند حاضر در مراکز بهزیستی استان تهران هستند و حدود 900 نفر سالمند مجهول‌الهویه داریم همچنانکه 20 تا 30 درصد کودکان حاضر در شیرخوارگاه‌ها نیز مجهول‌الهویه بوده و به همین نسبت نیز معلول مجهول‌الهویه در مراکز حضور دارند.

وی در خصوص وضعیت ورودی شیرخوارگان و کودکان صفر تا 6 سال به مراکز بهزیستی نیز اظهار کرد: در طول سال گذشته به طور میانگین ماهیانه 57 نفر شیرخوار و کودک صفر تا 6 سال به مراکز بهزیتسی استان تهران مراجعه کرده که همواره 30 درصد آنها مجهول‌الهویه بوده‌اند.

وی در ادامه در خصوص نحوه ارائه خدمات به مددجویان مجهول‌الهویه، اظهار کرد: این افراد هزینه‌های زیادی را به بهزستی تحمیل می‌کنند به طوری که ماهیانه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان مخارج آنها بوده که حدود 650 هزار تومان آن توسط سازمان بهزیستی به مراکز پرداخت شده و سایر این هزینه‌ها نیز به کمک خیرین و مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن بیان آنکه 340 عنوان برنامه اجرایی توسط بهزیستی استان تهران برای سال 95 طراحی شده است،‌ گفت: نیروی انسانی و میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این 340 عنوان برنامه به طور کامل مشخص شده است و ما مطمئنیم بخش زیادی از مشکلات موجود در استان را می‌توان با اجرای این برنامه‌ها کنترل و یا رفع کرد.

وی ادامه داد: اعتبارات بهزیستی استان تهران با توجه به افزایش اعتبار بهزیستی کل کشور رشد کرده است در حالی که برای کاهش آسیب‌های موجود این میزان اعتبار کافی نیست و هم از استانداری و هم از بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط درخواست کمک شده است.

*چالش اصلی استان تهران «اعتیاد» است

دلبری در ادامه چالش اصلی استان تهران را اعتیاد دانست و گفت: اعتیاد در حال حاضر به عنوان معضل اصلی استان تهران شناخته می‌شود که این در حالی است که مسأله معتادان خیابانی موسوم به ماده 16 نیز که تعداد آنها بر اساس آمارهای غیررسمی به 10 تا 15 هزار نفر می‌رسد مشکلات بسیار زیادی را برای استان به وجود آورده است به طوری که بهزیستی ورود جدی به این عرصه داشته و در جهت کنترل آنها اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: فاز اول مداخلات بهزیستی استان تهران در خصوص ساماندهی معتادان خیابانی در آذرماه سال 1394 کلید خورد؛ در سنوات گذشته معتادان خیابانی در کمپ‌هایی با ظرفیت بسیار زیاد حتی گاهی بیش از 500 نفر جمع‌آوری می‌شدند. این در حالی است که ما معتقدیم این تجمع موثر نبوده و برای رسیدگی به وضعیت آنها باید ظرفیت هر مرکز حداکثر 30 نفر باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل بهزیستی به دلیل کنترل آسیب‌های معتادان خیابانی از مراکزی با ظرفیت 20 تا 30 نفر استفاده می‌کند زیرا معتقدیم درمان آنها در چنین شرایطی موثر خواهد بود و در غیر این صورت نتایج مورد نیاز را به دست نخواهد آورد.

دلبری در ادامه اظهار کرد: بهزیستی استان تهران در 24 آذرماه سال 1394 در دو مرحله 4403 نفر معتاد خیابانی را از سطح استان جمع‌آوری کرد که 3389 نفر آنها پس از طی مراحل غربالگری در 109 مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت بهزیستی جانمایی شدند.

وی تصریح کرد: در فاز اول این جمع‌آوری‌ها تمامی این افراد به وسیله پزشکان و مددکاران غربال می‌شوند و اینطور نیست که این معتادان را از کف خیابان یکسره و مستقیم به مراکز ترک اعتیاد منتقل کنیم.

دلبری ادامه داد: فاز دوم مداخلات بهزیستی نیز از دو روز قبل به دستور دادستان تهران آغاز شد که در اولین روز آن 343 معتاد خیابانی جمع‌آوری و به مراکز غربالگری ارجاع داده شدند که از این تعداد 107 نفر آنها واجد غربالگری نبوده، 13 نفر اتباع کشور بیگانه بوده که به کشور خود بازگردادنده شده و 219 نفر آنها نیز به مراکز میان‌مدت بهزیستی استان تهران ارجاع داده شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز هم 150 نفر معتاد خیابانی از سطح شهر جمع‌آوری و به مراکز غربالگری ارجاع داده شده‌اند؛ به این ترتیب این طرح همچنان ادامه دارد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: بهزیستی استان تهران به دستور دادستانی رسیدگی به 2200 نفر معتاد خیابانی را که 2 هزار نفر آنها مرد و 200 نفر آنها زن باشند را تعهد کرده است و تمامی این معتادان را پس از انجام مراحل غربال اولیه در مراکز اقامتی میان مدت با ظرفیت حداکثر 30 نفر وارد خواهیم کرد.

وی افزود: بخشی از آنها نیز به مراکز حرفه‌آموزی و توانمندسازی شهرداری تهران «بهاران» ارجاع داده می‌شوند و شهرداری نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری تهران دو مرکز سعیدآباد و خاورشهر را که هر مرکز حدود 400 نفر ظرفیت دارد را برای انجام مداخلات غربال در اختیار بهزیستی قرار داده است.

دلبری همچنین عنوان کرد: امیدواریم با این اقدامات دیگر شاهد بازگشت معتادان از مراکز به کف جامعه و کف خیابان نباشیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن تأکید بر آنکه بهزیستی به تعهدات خود در این زمینه پایبند است،‌ گفت: بهزیستی برای اجرای صحیح این طرح از تمام توان خود استفاده خواهد کرد و به طوری که در مرکز شفق نیز دیدیم با توجه به اینکه بهزیستی تعهد اعزام دو مددکار را داشت 5 نفر از بهترین مددکارهای خود را به شفق اعزام کرد.

وی در ادامه یکی از مهمترین برنامه‌های بهزیستی استان تهران را ارتقاء مشاوره‌های تلفنی دانست و گفت: خط مشاوره تلفنی 1480 چندین سالی است که در بهزیستی فعال است و در سال گذشته نیز با استخدام 30 نفر نیروی جدید این خدمات توسعه پیدا کرده است.

دلبری افزود: سیستم مشاوره تلفنی برای افرادی که دسترسی به خدمات نداشته به علت رایگان بودن آن بسیار مناسب است و می‌تواند تأثیرگذاری بسیار زیادی را برای آن گروه از جامعه هدف که امکان دسترسی به خدمات را ندارند داشته باشد.

وی در این خصوص تصریح کرد: در بهزیستی استان تهران یک مرکز مشاوره تلفنی با 55 مشاور وجود دارد که در سال گذشته 510 هزار تماس تلفنی موفق را پاسخگو بوده است این در حالی است که حدود 400 هزار تماس تلفنی ناموفق به علت شلوغ بودن خطوط و همچنین کمبود تعداد مشاوران بی‌پاسخ مانده است. به همین دلیل در حال حاضر به دنبال تقویت سیستم مشاوره تلفنی در استان تهران هستیم.

وی در خصوص پیگیری‌های بعدی این سیستم مشاوره نیز اعلام کرد: به علت حس محرمانگی از پیگیری بعدی تماس‌ها منع شده‌ایم.

*فرزندخواندگی، چالش اصلی سال 94 در بهزیستی استان تهران

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه مسأله «فرزندخواندگی» را یکی از چالش‌های اصلی بهزیستی استان تهران دانست و گفت: طبق استاندارد بهزیستی هر 6 کودک حاضر در مراکز باید یک مادریار داشته باشند. این در حالی است که به علت حجم ورودی‌ها و کمبود نیروی کار این مطلب رعایت نشده و هر 15 الی 18 کودک یک مادریار دارند.

وی در ادامه به پشت نوبتی‌های دریافت فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: در سال 94، 1600 خانواده پشت نوبت فرزندخواندگی داشتیم که البته با تعامل بسیار خوب با قوه قضائیه توانستیم رشد واگذاری کودکان حاضر در شیرخوارگاه‌ها را تا 132 درصد افزایش دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: در تلاشیم تمامی کودکان واجد شرایط فرزندخواندگی را در سن مناسب آنها به خانواده‌های واجد شرایط واگذار کنیم زیرا متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که به علت وقفه‌های پیش آمده کودک از سن فرزندخواندگی عبور کرده و دیگر نمی‌توانستیم آن را به خانواده واجد شرایط واگذار کنیم.

دلبری در ادامه بیشترین علت واگذاری کودکان به مراکز بهزیستی و شیرخوارگاه‌ها را اعتیاد و طلاق دانست و گفت: تعداد زیادی از کودکان حاضر در مراکز و شیرخوارگاه‌ها و مراکز بهزیستی بدسرپرست هستند.

وی در ادامه رویکرد اصلی بهزیستی استان تهران را مبتنی بر پیشگیری دانست و اعلام کرد: رویکرد اصلی بهزیستی استان تهران پیشگیری است. به همین دلیل به دنبال افزایش مراکزی همچون خانه‌های امن و غیره نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم که پایگاه‌های خدمات اجتماعی را با کمک‌ کلینیک‌های مددکاری در استان افزایش دهیم.

مدیرکل بهزیستی تهران ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر در خانه‌های سلامت این آمادگی وجود دارد چنانچه فردی توسط نیروی انتظامی یا قوه قضائیه به بهزیستی ارجاع داده شود از آنها نگهداری کنیم.

دلبری در ارتباط با طرح مداخله در بحران طلاق نیز اظهار کرد: در طرح مداخله در بحران طلاق که با همکاری دادگاه‌های کشور انجام شد، از میان 7700 زوجی که به دادگاه‌های کشور مراجعه کرده بودند توانستیم با انجام خدمات مددکاری و مشاوره حدود 10 درصد آنها را (700 نفر)‌ به سازش برسانیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه عنوان کرد: بهزیستی برنامه‌هایی را برای تحکیم نهاد خانواده و پیشگیری از متلاشی شدن بنیان خانواده دنبال می‌کند و در حال حاضر به دنبال آن هستیم که طرح «تحکیم خانواده و خانواده متعالی» را با کمک استانداری در استان تهران اجرا کنیم.

وی در ادامه یکی از رویکردهای اصلی بهزیستی استان تهران را نیز ارتقاء خدمات اجتماعی و اورژانس اجتماعی دانست و گفت: در سال گذشته 8 مرکز مداخله در بحران فردی،‌ خانوادگی و اجتماعی در سطح استان تهران حدود 1000 نفر مراجعه کننده داشتند و نیز 2400 نفر نیز از خدمات سیار اورژانس اجتماعی بهره‌مند شدند و علاوه بر آن خط تلفنی 123 نیز در پنج مرکز در سطح استان تهران 25 هزار مورد تماس تلفنی را پاسخگو بوده است.

دلبری ادامه داد: پایگاه‌های خدمات اجتماعی نیز به مسائل 338 نفر رسیدگی کرده‌اند و همچنین 1076 نفر نیز در سال گذشته از طریق اورژانس اجتاماعی از خدمات نگهداری خوابگاهی طولانی و یا کوتاه‌مدت بهزیستی بهره‌مند شده‌اند که البته این میزان جوابگوی نیاز استان تهران نبوده و باید خدمات اجتماعی و اورژانس اجتماعی در تهران افزایش یابد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 11اردیبهشت1395، کدخبر: 95021106409: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین