پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اقدامات انجام شده در این معاونت را در دولت یازدهم تشریج کرد.

شعار سال: معاونت امور زنان و خانواده از ابتدای فعالیت خود با رصد وضعیت زنان و خانواده با توجه به جایگاه ستادی و سیاستگذاری به اجرای برنامه‌هایی در مقیاس ملی، منطقه‌ای و استانی با همکاری دستگاههای اجرایی(ملی-استانی) اقدام کرده است.

تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی، توسعه تواناییهای سازمان مردم نهاد، ارتقای توانمندیهای زنان مدیر و نخبه، پژوهش و ... از جمله موضوعات این پروژه‌ها در جهت تحقق محورهای 14 گانه ماده 230 برنامه پنجم توسعه است. این پروژه ها قشرهای مختلف زنان از جمله زنان نخبه،‌ مدیر، جوان، کارآفرین، شاغل، آسیب دیده و آسیب پذیر، سرپرست خانوار، دانشجویان، دانش آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

*موافقتنامه های منطقه و استانی سال 94

معاونت امور زنان و خانواده در سال گذشته موافقتنامه‌های همکاری با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، سازمان‌های اسناد و کتابخانه ملی،‌ آموزش فنی و حرفه ای، سازمان‌های آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی، نهضت سوادآموزی، استانهای آذربایجان شرقی، غربی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی،‌ خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، مازنداران، هرمزگان، یزد امضاء‌ کرد که تحقق کامل آنها تا نیمه سال 95 خواهد بود .

امضای 13موافقتنامه برای اجرای طرح توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده ها در 13 استان از اقدامات این معاونت در سال 94 بود علاوه بر آن به برگزاری کارگاه آموزشی برای اعضای خانوارهای استان در زمینه مهارتهای ده گانه زندگی مانند مهارت خودآگاهی، همدلی و برقراری ارتباط مؤثراشاره کرد.

در 15 استان نیز تقویت شیوه های مهارتی و ارتباطی اولیا با دانش آموزان و نوآموزان مبتلا به اوتیسم در دستور کار قرار گرفت که به برگزاری کارگاه آموزشی به مدت 24 ساعت ویژه 818 نفر از والدین دارای فرزند نوآموز و دانش آموز مبتلا به اوتیسم و تهیه وتوزیع یک بسته آموزشی برای 409 نفر از اولیای دانش آموزان و نوآموزان اوتیسمی منجر خواهد شد.

طی موافقت نامه‌ای نیز در 10 استان توانمندسازی زنان آسیب دیده و آسیب پذیروتوانمندسازی زنان سالمندان به منظور بهبود کیفیت زندگی در دوران سالمندی در دستور کار قرار گرفت که از جمله نتایج آن به تحت پوشش قرار دادن 45 هزار زن سالمند در 50 محله می‌توان اشاره کرد.

معاونت امور زنان طی سال گذشته همکاری در راه اندازی کلینیک های سلامت خانواده و تدوین بسته خدمتی این کلینیک‌ها را در دستور کار قرار داد که به تاسیس 17 کلینیک سلامت خانواده و جنسی به عنوان ارایه‌دهندگان خدمت در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجامید و تدوین یک بسته خدمتی برای کلینیک های سلامت خانواده و سلامت جنسی از دیگر نتایج آن بود.

معاونت امور زنان در استان چهارمحال و بختیاری دو موافقتنامه برای راه‌اندازی کلینیک مشاوره خانواده با رویکرد پیشگیری از طلاق در شهرستانهای بروجن و لردگان اجرا کرد که منجر به حمایت از تاسیس 2 مرکز مشاوره در شهرستان لردگان و بروجن و پیش‌بینی سازش 80 درصد پرونده‌های مربوط به تعارضات خانوادگی،‌ طلاق و خانواده‌های در معرض آسیب پس از راه اندازی مراکز و ارایه خدمات مشاوره تا پایان سال 95 می‌شود.

در استان سیستان و بلوچستان هم برای حمایت از برگزاری نمایشگاه توانمندی های زنان استان مذکور موافقنامه مبادله شد که منجر به برگزاری یک نمایشگاه از توانمندیهای زنان استان، فرصت فروش محصولات تولیدی 160 بانوی غرفه دار شهری- روستایی عشایرشد. در 19 شهرستان این استان هم 5 کارگاه آموزشی در حاشیه نمایشگاه با موضوعات مهارت افزایی بانوان، تحکیم خانواده، صنایع دستی و سوزن دوزی و ....برپا شد.

در 22 شهرستان استان مازندران نیز موافقنامه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اجرا شد که برگزاری دوره های آموزشی به مدت 8 ساعت، با موضوعات بهداشت و سلامت خانواده، مهارتهای ارتباطی و زندگی، مهارتهای حرفه ای و شغلی برای 5000 نفر از زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست را در پی داشت.

گسترش آموزش مهارتی بازار محور زنان با محوریت فعالان اقتصادی با رویکرد اشتغال پایدار و توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی موافقنامه‌ای بود که امضای آن به نتایجی مانند نیازسنجی 15 عنوان حرفه های بازارمحور آموزشی در شهرستان های 4 استان، شناسایی شغل و شایستگی و تدوین و بازنگری 15 استاندارد آموزشی بازار محور ومشاوره آموزشی و هدایت شغلی خواهد انجامید.

پروژه توانمندسازی مهارتی زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب اجتماعی (زنان بی سرپرست، زنان بد سرپرست و معتادان بهبود یافته) استان‌ها با رویکرد اشتغال پایدار نیز به نیازسنجی 10 عنوان حرفه‌های آموزشی در مناطق منتخب استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان، شناسایی شغل و شایستگی، تدوین و بازنگری 10 استاندارد آموزشی در زمینه توانمندسازی مهارتی زنان آسیب دیده اجتماعی ومشاوره آموزشی و هدایت شغلی منجر خواهد شد.

حمایت از توسعه سوادآموزی زنان و دختران عشایری یکی دیگر از اقدامات انجام شده این معاونت با همکاری سازمان نهضت سواد آموزی است که در 4 استان اجرایی شده است. بر اساس این موافقتنامه 4 کارگاه آموزشی برای 400 نفر از آموزش دهندگان زن، با اولویت در مناطق محروم عشایری برگزار شد و 2000 نفر از زنان و دختران عشایر بی سواد و کم سواد، در گروه سنی 10 تا 49سال تحت پوشش سوادآموزی قرار خواهند گرفت.

از برنامه‌های این معاونت پروژه ساماندهی زنان آسیب پذیری در استان کرمانشاه است که منجر به برگزاری جلسات آموزش درمناطق حاشیه نشین ودور از دسترس برای 800نفراززنان محلات دررابطه با اعتیاد و عوارض ناشی ازآن می‌شود.

توانمندسازی زنان آسیب دیده و آسیب پذیر در 10 استان و ایجاد زمینه مناسب برای جذب و تحت پوشش قرار دادن زنان معتاد و روسپی و بازتوانی آنان اجرا شد که آموزش فنی و حرفه ای به 50 زن آسیب دیده اجتماعی یکی از نتایج آن است.

تدوین بسته آموزشی و ارایه آموزش حقوق و مسئولیتهای فردی، خانوادگی و اجتماعی به دانش آموزان متوسطه دوم، اولیای دانش آموزان و مربیان مدارس در15 استان نیز در دستور کار قرار گرفت که نتایجی مانند تهیه و تدوین بسته های آموزشی برای 3 گروه از مخاطبان (دانش آموزان،

*موافقت نامه های استانی در سال 93

معاونت امور زنان و خانواده در سال 93 اقدام به تبادل 11 موافقتنامه همکاری با دستگاه های اجرایی(ملی-استانی) با موضوعاتی از جمله تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیب‌ها و ارتقای سلامت زنان، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی کرد که بنابر گزارش وضعیت دریافتی 95 درصد از پروژه ها به اتمام رسیده است . عناوین این پروژه‌ها

- برگزاری نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی

- برگزاری برنامه آموزش پیش از ازدواج زوج‌های جوان در استان چهارمحال و بختیاری

- بهره‌مندی از مشاوران و روانشناسان در پیشگیری و رفع اختلافات خانوادگی در استان چهارمحال و بختیاری

- حمایت از برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد

- حمایت از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید

- آموزش، ارائه خدمات مشاوره و ساماندهی زنان قالیباف در جهت ارتقای کیفیت و استاندارد سازی تولیدات آنها برای رسیدن به افزایش و پایداری اشتغال در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، قم، کرمان، مرکزی، تهران، زنجان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی

- آموزش، ارائه خدمات مشاوره و ساماندهی زنان کشاورز در جهت ارتقای کیفیت و استانداردسازی تولیدات آنها برای رسیدن به افزایش و پایداری اشتغال در 29 استان کشور

- پروژه ملی آموزش و ساماندهی زنان تسهیلگر توسعه روستایی

- پروژه ملی توسعه و تجهیز صندوقهای اعتبار خرد زنان روستایی

- برنامه ملی آموزش و ترویج کارآفرینی زنان روستایی

- پروژه ملی تقویت نقش زنان در توسعه کشاورزی پایدار

- آموزش و ساماندهی زنان تسهیلگرعشایری استانهای سیستان بلوچستان، کرمان، فارس

- توسعه و تجهیز صندوق‌های اعتبارخرد زنان عشایر استانهای بوشهر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، گلستان و جیرفت و کهنوج

- حمایت از برگزاری 6 نمایشگاه منطقه ای عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی زنان

- افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل مناطق محروم (10 استان)

- آسیب‌شناسی روانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه(8 استان)

- پروژه ملی بهبود وضعیت آموزشی- بهداشتی دانش آموزان دختر محروم و نیازمند کشور در مقطع اول متوسطه (پایه اول)

- تقویت شیوه‌های مهارتی و ارتباطی اولیا با دانش‌آموزان دختر در سراسر کشور

- آموزش مهارت های زندگی به دختران دانش آموز کم توان ذهنی دوره ابتدایی در 7 استان تهران، چهارمحال و بختیاری،‌خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کهیگیلویه و بویراحمد

- حمایت از برگزاری نشست منطقه ای و کارگاه های آموزشی شبکه سازی تخصصی ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه زنان و خانواده در مرکز کشور

*موافقتنامه های استانی در سال 92

این معاونت 5 موافقنامه همکاری با دستگاهها در سال 1392 امضا کرد که منجر به اجرایی شدن 8 پروژه اجرایی با هدف ارتقای سلامت، تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شد که به شرح زیر است:.

- طرح تقویت شیوه‌های ارتباطی و مهارتی برای دانش آموزان دختر در سراسر کشور(طرح مشکوه(

- طرح بهبود وضعیت بهداشتی دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی (مناطق محروم کشور)؛تهیه بسته های بهداشتی(طرح بشری)

- توانمندسازی زنان بهبودیافته از اعتیاد

- ساماندهی مشاوره قبل از ازدواج در جهت بهبود سبک زندگی زناشویی (ایفای نقش همسری، سلامت زوجیت، فرزندآوری و بارداری سالم و ...)

- حمایت از سیاستهای باروری و حفظ پروسه طبیعی تولد

- حمایت از تهیه و ارائه مکمل های غذایی مورد نیاز زنان باردار و شیرده در مناطق نابرخوردار و یا کمتر برخوردار

- سنجش وآموزش دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی (مناطق محروم)

- توانمندسازی زنان صاحب ایده و تسهیلگران توسعه روستایی از طریق آموزش‌های نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی، است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 165476:www. mizanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین