پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
با گذشت یک سال و نیم از قطع ارائه خدمات اینترنت به مشترکانی که بر بسترکابل مسی اپراتورهای اینترنتی و با خرید بسته‌های حجمی نیاز خود را تأمین می‌کردند و اجبار این مشترکان به استفاده از اینترنت پرسرعت خانگی بر بستر فیبر نوری، نارضایتی مشترکان از کندی روند ارائه و سرعت خدمات اینترنت پرسرعت شبکه فیبر نوری افزایش یافته است. در این مدت اینترنت بسیاری از مشترکان تنها با ارسال یک پیامک با توجیه تغییر بستر شبکه خدمات مخابرات از کابل مسی به فیبرنوری قطع شد. این موضوع این دسته از مشترکان را در فرایند طولانی استفاده از اینترنت پرسرعت بر بستر شبکه فیبرنوری انحصاری مخابرات درگیر کرد.

شعار سال: با گذشت یک سال و نیم از قطع ارائه خدمات اینترنت به مشترکانی که بر بسترکابل مسی اپراتورهای اینترنتی و با خرید بسته‌های حجمی نیاز خود را تأمین می‌کردند و اجبار این مشترکان به استفاده از اینترنت پرسرعت خانگی بر بستر فیبر نوری، نارضایتی مشترکان از کندی روند ارائه و سرعت خدمات اینترنت پرسرعت شبکه فیبر نوری افزایش یافته است. در این مدت اینترنت بسیاری از مشترکان تنها با ارسال یک پیامک با توجیه تغییر بستر شبکه خدمات مخابرات از کابل مسی به فیبرنوری قطع شد. این موضوع این دسته از مشترکان را در فرایند طولانی استفاده از اینترنت پرسرعت بر بستر شبکه فیبرنوری انحصاری مخابرات درگیر کرد.

از یک سو تحمیل هزینه 2میلیون تومانی به بهانه فراهم‌کردن زیرساخت دریافت خدمات اینترنت پرسرعت فیبرنوری(FTTH) و از سوی دیگر کندی سرعت و کیفیت پایین اینترنت ارائه شده به مشترکان مجتمع‌های تجاری و مسکونی نارضایتی مشترکان را به همراه داشت و شائبه شکل‌گیری انحصار ارائه چنین خدماتی را در شرکت مخابرات ایران به‌وجود آورد. بنابر اذعان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، روند توسعه و واگذاری پورت شبکه فیبرنوری به متقاضیان بسیار کند است؛ به‌نحوی که از هدفگذاری واگذاری 2.5میلیون پورتی تا‌کنون فقط 50هزار پورت به متقاضیان واگذار شده است.

عقب ماندن مخابرات از توسعه فیبرنوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به همشهری در مورد علل کندی توسعه و خدمات اینترنتی ارائه شده بر بستر شبکه فیبرنوری به مشترکان مجتمع‌های تجاری و مسکونی، گفت: در زمینه توسعه فیبر نوری، شرکت مخابرات ایران تنها ظرفیت یک و نیم میلیون پورت فیبرنوری را ایجاد کرده درحالی‌که بنابر آخرین آمار و هدفگذاری‌ها قرار بوده مخابرات 2میلیون پورت فیبر‌نوری را به مشترکان واگذار کند. با وجود این ظرفیت پورت فیبرنوری واگذار شده به مشترکان بیش از 250هزار پورت نبوده است. محمد‌جواد آذری‌جهرمی با بیان اینکه بخشی از مشکلات واگذار نشدن پورت فیبرنوری به مشترکان به مدل واگذاری و توسعه آن از طریق شرکت مخابرات ایران مربوط بود، توضیح داد: مخابرات از مدل جدید واگذاری و توسعه پورت فیبرنوری با رایگان کردن سیم‌کشی فیبر‌نوری داخل ساختمان و واگذاری مودم رایگان رونمایی کرده است. به گفته او، این امر موجب خواهد شد تا حرکت مشترکان به سمت استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت خانگی بر بستر فیبرنوری جذاب‌تر شود و آنها از یک میلیون و نیم ظرفیتی که مخابرات ایران ایجاد کرده استفاده کنند. به گفته او، بخش دیگری از کندی توسعه شبکه فیبرنوری و ارائه اینترنت پرسرعت بر بستر این شبکه به سرمایه‌گذاری سایر شرکت‌ها در این حوزه مرتبط است که باید با ادغام و افزایش سرمایه شرکت‌های کوچک‌تر، زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و فعالیت دیگر شرکت‌ها در این بستر فراهم شود.

گرانی خدمات مانع توسعه فیبرنوری

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مورد دیدگاه وزیر ارتباطات که معتقد است با وجود ظرفیت یک‌میلیون و 500هزار پورت برای توسعه شبکه فیبرنوری، روند واگذاری پورت فیبرنوری به مشترکان بسیار کند بوده است به همشهری گفت: هزینه بالای فیبرکشی داخل ساختمان‌های تجاری و مسکونی ازجمله عواملی است که موجب شده تا به‌رغم وجود شبکه فیبر نوری در بسیاری از مناطق، مشترکان استقبال چندانی از دریافت خدمات اینترنت پرسرعت بر بستر این شبکه نداشته باشند. بر این اساس از زمان برپایی نمایشگاه الکامپ نوزدهم تا پایان مهرماه سیم‌کشی فیبرنوری در ساختمان‌ها را رایگان اعلام کردیم و این احتمال وجود دارد که معافیت متقاضیان استفاده از شبکه فیبرنوری از هزینه خدمات سیم‌کشی داخل منازل و مجتمع‌های مسکونی برای توسعه استفاده از این فناوری برای همیشه رایگان اعلام شود.

مجید صدری، افزود: همچنین از زمان آغاز به‌کار نوزدهمین نمایشگاه تلکام تعرفه جدید و پایینی را برای استفاده از خدمات ارتباطی بر بستر شبکه فیبرنوری برای استفاده مشترکان اعلام کردیم که امیدوارم این اقدامات موجب استقبال مردم برای استفاده از خدمات ارتباطی در این بستر شود. او در ادامه گفت: یکی دیگر از معضلات توسعه خدمات اینترنتی بر بستر شبکه فیبرنوری تحمیل هزینه مودم به مشترکان بود که در نظر داریم تحویل مودم به مشترکان به‌صورت اقساط و در سرویس‌های سه‌ساله به‌صورت رایگان به مشترکان عرضه شود.

فقط 50هزار مشترک فیبر‌نوری

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه باید نرخ استفاده از خدمات اینترنتی بر بستر فیبرنوری به‌گونه‌ای باشد که برای مردم مقرون به صرفه باشد، گفت: یکی از دلایل دیگری که مشترکان به استفاده از خدمات اینترنتی بر بستر شبکه فیبرنوری اقبال چندانی نشان نداده‌اند، تعرفه‌های بالای ما برای ارائه خدمات در این حوزه بوده که این تعرفه از 11تا پایان مهر‌ماه کاهش یافته است و درصورتی که از این موضوع استقبال شود، تلاش می‌کنیم تا شهریورماه سال آینده 2.5میلیون پورت بر بستر شبکه فیبرنوری را ایجاد کنیم و تا پایان سال 97نیز حداقل 350هزار مشترک فیبرنوری داشته باشیم. او در پاسخ به اینکه مخابرات تا‌کنون چه تعداد پورت فیبرنوری به متقاضیان واگذار کرده، گفت: تا‌کنون شرکت مخابرات 50هزار مشترک اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری دارد و اگرچه کار سختی است اما تلاش می‌کنیم تا این تعداد تا پایان سال 97با افزایش 300هزار مشترک جدید به 350هزار مشترک افزایش یابد.

از سیم‌کشی رایگان تا مودم اقساطی

مدیرعامل مخابرات ایران در مورد هزینه 2میلیون تومانی طراحی و کابل‌کشی شبکه فیبرنوری در مناطق مسکونی و تجاری افزود: در طرح جدید مخابرات این هزینه‌ها را حذف کرده‌ایم و مشترکان می‌توانند با تهیه مودم و بسته‌های اینترنتی از خدمات اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری استفاده کنند. صدری در مورد تأثیر مشکلات تأمین سرمایه و تجهیزات برای توسعه شبکه فیبرنوری، افزود: در این زمینه مشکلاتی وجود داشته و دارد اما همه تلاشمان را می‌کنیم تا تجهیزات مورد نیاز را تامین کنیم. او افزود: در زمینه تجهیزات تهیه مودم مورد نیاز ازجمله تنگناهای موجود است که در این زمینه طی مذاکراتی که اخیرا با فرامرز رستگار، رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران داشته‌ایم توافق کرده‌ایم تا خط تولید یکی از شرکت‌های داخلی تولیدکننده مودم برای تحویل 500هزار مودم مورد نیاز شبکه فیبرنوری در اختیار شرکت مخابرات ایران باشد. درواقع سعی کرده‌ایم تا با استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی مشکل تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز را مرتفع کنیم.

پرهیز از کم‌فروشی اینترنت پرسرعت

مدیرعامل مخابرات ایران در زمینه تامین سرمایه توسعه شبکه فیبرنوری با مشارکت سایر شرکت‌های داخلی مانند ایرانیان نت و شائبه شکل‌گیری انحصار برای شرکت مخابرات در حوزه توسعه این شبکه، گفت: از سرمایه‌گذاری این شرکت در این زمینه اطلاعی ندارم اما مخابرات در چارچوب وظیفه‌ای که بر عهده دارد نسبت به توسعه شبکه فیبرنوری اقدام کرده و انحصاری در این زمینه وجود ندارد. صدری در مورد انتقاد مشترکان نسبت به کندی اینترنت پرسرعت مخابرات بر بستر فیبرنوری به‌رغم تحمیل هزینه‌های بالا گفت: کندی سرعت اینترنت پرسرعت بر بستر شبکه فیبرنوری را می‌پذیرم. بر این اساس از چندی پیش با انجام تغییرات و تعمیراتی در شبکه فیبرنوری سعی کرده‌ایم تا سرعت و کیفیت ارائه خدمات اینترنتی بر بستر شبکه فیبرنوری را افزایش دهیم. او افزود: در این چارچوب DNS مستقل مخابرات را ایجاد کردیم.

همچنین تعداد نقاطی که مخابرات ایران به اینترنت متصل می‌شد 60 نقطه بود که این تعداد را به 4نقطه کاهش داده‌ایم و این اقدامات موجب افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات اینترنتی مخابرات بر بستر شبکه فیبرنوری شده است. صدری در پاسخ به کم‌فروشی مخابرات در زمینه اینترنت پرسرعت فیبرنوری با فروش بسته‌های دارای سرعت و کیفیت بالا و خروجی سرعت و کیفیت پایین ارائه خدمات به مشتریان گفت: قول می‌دهیم تا مشترکان با استفاده از اینترنت فیبرنوری تفاوت سرعت و کیفیت خدمات بر این بستر را در مقایسه با شبکه ADSL به طور ملموس احساس کنند و این امر می‌تواند بهترین تبلیغ برای توسعه اینترنت پرسرعت بر بستر شبکه فیبرنوری باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 14مهر 97، کدمطلب: 32901، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین