پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۹۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
چند زیرفراکسیون، ذیل فراکسیون امید تشکیل شده است تا طرح‌هایی را که به نظر عارف، شایسته سکوت بیشتر است در آن بررسی شود.
شعارسال: فراکسیون امید برای سومین سال، اعضای هیات رئیسه خود را انتخاب کرد. بعید است سال آینده و برای ۳-۴ ماه آخر فعالیت مجلس دهم، هیات رئیسه جدیدی انتخاب شود. اعضای فراکسیون امید در واقع حزب غیر رسمی عارف در مجلس را تشکیل می‌دهند. با این حال این فراکسیون هنوز نتوانسته اثر بخشی کافی در مجلس داشته باشد و عموما درگیر نظرات عارف و نزدیکان او بوده است.

در اجلاسیه اول مجلس، یاران عارف اصرار داشتند به خاطر رای یاران احمدی نژاد، عارف شانس ریاست بر مجلس را بیشتر از لاریجانی دارد و همان زمان آغاز اختلاف فراکسیون امید و علی لاریجانی بود که در انتخابات از لیست امید به مجلس رفته بود. از طرفی در همه این سال‌ها عارف خود را در فضای انتخاباتی ۹۲ تصویر کرده و به حسن روحانی به عنوان رقیب انتخاباتی نگاه کرده است. برخی منتقدان گفته‌اند عارف به خاطر انصراف در انتخابات به نفع روحانی، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را حق مسلم خود قلمداد می‌کند. چنین موضعی موضعی باعث شده عارف در مسائل حساسیت برانگیز نه سمت اصلاح‌طلبان باشد و نه اصولگرایان؛ نه سمت جامعه مدنی باشد نه حاکمیت و نه یاور روحانی باشد و نه مخالف او. این موضاع متناقض فقط با سکوت در همه مسائل حساس ممکن است و عارف حالا بدل به ساکت‌ترین مرد تاریخ سیاست ایران شده است. اگر افراد موثر تاریخ با جملات قصار خود شناخته می‌شوند، عارف با سکوت خود، چهره جدیدی از سیاست‌ورزی در ایران را خلق کرده است.

هیات رئیسه جدید

هشت فردی که این دوره در هیات رئیسه فراکسیون امید قرار گرفتند از این قرارند: «محمدرضا تابش، مصطفی کواکبیان، فاطمه سعیدی، محمد فیضی، عبدالکریم حسین‌زاده، رضا انصاری، الیاس حضرتی، غلامرضا تاجگردون»

از این هشت نفر، الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی است. رضا انصاری نیز در دوره قبلی عضو شورای مرکزی این حزب بود. الیاس حضرتی پیش از این در جریان استیضاح وزرا اعلام کرده بود بر خلاف نظر فراکسیون رای خواهد داد و از فراکسیون امید استعفا کرده است. گویا با استعفای او مخالفت شده است! مصطفی کواکبیان دبیر کل و محمد فیضی عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری هستند. فاطمه سعیدی هم به عنوان تنها زن حاضر در شورای مرکزی، عضو حزب کارگزاران سازندگی است.

عبدالکریم حسین زاده نایب رئیس فراکسیون امید و مشهورترین چهره اصلاح طلبان اهل سنت مجلس است. او و فاطمه سعیدی در پیگیری طرح‌های اصلاح طلبانه یک گام از سایر اعضای هیات رئیسه جلوتر بودند و در نبود پارسایی و رحیمی که این دوره در هیات رئیسه حضور نخواهند داشت، تنها «امید» فراکسیون امید برای ایجاد تغییر هستند.

تاجگردون از نمایندگان قدیمی مجلس است و در مسائل اقتصادی ورود جدی‌تری دارد. او در انتخاب رئیس مجلس، تمایل بیشتری داشت لاریجانی رئیس بماند و اصلاح‌طلبان سهم بیشتری از کمیسیون‌ها بگیرند.

محمدرضا تابش هم از نزدیکان خاتمی است و مثل تاجگردون از السابقون مجلس است. گفته می‌شود این دو نفر در لابی‌های مجلس، اثر بخشی بالاتری نسبت به سایر اعضا دارند.

در این بین مهمترین چهره‌ای که از فراکسیون امید بیرون رفته است، بهرام پارسایی است. البته عارف در این دو و نیم سال تلاش کرده جلسات فراکسیون امید محرمانه باقی بماند لذا مشخص نیست چند نفر از فراکسیون امید استعفا کرده‌اند.

با این حال چند زیرفراکسیون در مجلس دهم، ذیل فراکسیون امید تشکیل شده تا طرح‌هایی را که به نظر عارف شایسته سکوت بیشتر است، در آن بررسی شود:

فراکسیون حقوق شهروندی با حضور عبدالکریم حسین زاده (رییس) قاسم میرزایی‌نکو و فاطمه سعیدی نواب رئیس، پارسایی سخنگو و محمد کاظمی و پروانه سلحشوری، مهمترین فراکسیونی است که توانسته به نسبت فراکسیون امید، موثرتر و اصلاح‌طلب‌تر عمل کند.

فراکسیون شفافیت زیر نظر محمود صادقی دیگر مجموعه‌ای است که سعی دارد برنامه‌های خود را در راستای شفافیت بیشتر پیش ببرد. در این فراکسیون نیز شهاب الدین بیمقدار و مصطفی کواکبیان به عنوان نایب رئیس، بهروز بنیادی و جلیل رحیمی دبیر و قاسم میرزایی به عنوان سخنگو حضور دارند. این فراکسیون نقدهای صریحی نسبت به عملکرد قوه قضائیه دارد.

فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی، فراکسیون دیگری است که زیر نظر محمدجواد فتحی (رئیس) طیبه سیاوشی شاه و بهمن طاهرخانی (نایب رئیس)، سکینه الماسی و فریده اولادقباد (دبیر) و محمد کاظمی (سخنگو) فعالیت می‌کند.

به جز این سه فراکسیون، فراکسیون زنان هم به خاطر اکثریت زنان اصلاح طلب، موضعی اصلاح طلبانه دارد و بعضی نمایندگان زن ترجیح می‌دهند از طریق این فراکسیون هجده نفره مطالبات خود را پیگیری کنند نه از طریق فراکسیون صد و چند نفره امید!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 15 مهر 1397 ، کدخبر: 149236 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
عارف دیگه باطل شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
واقعا سکوتهای عارف الان مایه ی افتخاره؟
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
اگر نتونسته تاثیر کافی رو بزاره به خاطر سنگ هایی که جلو پاشون میندازن
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین