پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
شاید برخی بخواهند برای اولین بار به کربلا مشرف می‌شوند. در این گزارش به فرآیند و مقدمات الزامی برای سفر به کشور عراق و زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین خواهیم پرداخت؛ هر آنچه لازم است درباره این سفر مهم بدانید. چند سالی است که با پایان دهه اول محرم، خیل عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین دغدغه سفر اربعین را دارند. هر سال با به وجود آمدن مسائل مختلف، ناآشنایان با فرهنگ حسینی تصور می‌کنند که امسال تعداد زائران اربعین کاهش خواهد یافت. زمانی که یک سوم عراق در اشغال گروه تروریستی داعش بود و ممکن بود سفر کربلا خسارت جانی به همراه داشته باشد،‌ جمعیت بیشتری نسبت به سال قبلش راهی کربلا شدند. امسال هم به دلیل نوسانات قیمت ارز، حتی کسانی هم که ممکن بود سال‌های قبل دغدغه سفر به کربلا در ایام اربعین را نداشتند، امسال در تلاشند خود را به این سیل خروشان ملحق کنند تا به اندازه یک نفر هم این پدیده جهانی کمرنگ نشود.

شعار سال: چند سالی است که با پایان دهه اول محرم، خیل عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین دغدغه سفر اربعین را دارند. هر سال با به وجود آمدن مسائل مختلف، ناآشنایان با فرهنگ حسینی تصور می‌کنند که امسال تعداد زائران اربعین کاهش خواهد یافت. زمانی که یک سوم عراق در اشغال گروه تروریستی داعش بود و ممکن بود سفر کربلا خسارت جانی به همراه داشته باشد،‌ جمعیت بیشتری نسبت به سال قبلش راهی کربلا شدند. امسال هم به دلیل نوسانات قیمت ارز، حتی کسانی هم که ممکن بود سال‌های قبل دغدغه سفر به کربلا در ایام اربعین را نداشتند، امسال در تلاشند خود را به این سیل خروشان ملحق کنند تا به اندازه یک نفر هم این پدیده جهانی کمرنگ نشود.

شاید برخی بخواهند برای اولین بار به مراسم جهانی پیاده‌روی اربعین و زیارت کربلا مشرف شوند. در این گزارش به فرآیند و مقدمات الزامی برای سفر به کشور عراق و زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین خواهیم پرداخت.

گذرنامه

نخستین چیزی که برای عبور از مرزهای قانونی کشور لازم است، گذرنامه است. تا چند سال قبل، گذرنامه‌های خانوادگی و چندنفره هم صادر می‌شد، اما حالا اداره‌های گذرنامه برای نوزادان هم گذرنامه جدا صادر می‌کنند و دیگر چیزی به نام گذرنامه‌های چند نفره وجود ندارد. برخلاف تصور، گرفتن گذرنامه کار پیچیده و سختی نیست و اگر مدارکتان کامل باشد، شاید یک ساعت وقت شما را بگیرد. برای درخواست صدور گذرنامه باید به یکی از دفاتر پلس+۱۰ مراجعه کنید. برای پیدا کردن نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ به شما می‌توانید به سایت epolice.ir مراجعه کنید و در قسمت تماس با ما، نشانی دفاتر را جستجو کنید.

مراحل صدور گذرنامه به شرح زیر است:

مهم/ حضور شخص متقاضی (صاحب گذرنامه) در همه گروه‌های سنی الزامی است.

۱- تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)

۲- پرداخت مبالغ از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر

۳- موارد مشترک میان بانوان و آقایان:

توجه: حضور شخص متقاضی الزامی است.

مدارکی که باید توسط همه متقاضیان ارائه شود:

۱-۳) اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

۲-۳) ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)

۳-۳) یک قطعه عکس ۶*۴ جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ به طوری که:

الف: ۶ ماه از تاریخ تهیه عکس نگذشته باشد.

ب: آقایان بدون کلاه و عینک و کراوات و زیورآلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.

ج: خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل)

۴-۳) اجازه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.

۵-۳) افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر باید شناسنامه عکسدار ارائه کنند.

۶-۳) افراد زیر ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر باید گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه کنند.

توجه: برای افراد زیر ۶ سال،کودک باید در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارایه کند.

۷-۳) بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است.

۸-۳) بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع نیست).

۹-۳) نظامیان شاغل باید نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه کنند.

۴- موارد مربوط به بانوان:

۱-۴) اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.

توجه: بانوانی که همسر آنها فوت کرده‌ است، باید اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه باید اصل طلاق‌نامه را ارائه کنند.

- موارد مربوط به آقایان:

۱-۵) ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.

توجه ۱: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.

توجه ۲: آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.

۲-۵) آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور باید نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.

مشمولان سربازی برای زیارت کربلا چه باید بکنند؟

- خروج از کشور تاچه سنی نیاز به مجوز از سازمان وظیفه عمومی ندارد؟

قبل از سن مشمولیت با عنایت به اینکه سن مشمولیت از ابتدای ماه ۱۸ سالگی تمام است، بنابراین خروج اشخاص قبل از سن مشمولیت نیاز به اخذ مجوز ندارد.

مثال: متولد ۷۸/۰۵/۰۴ از تاریخ ۹۶/۰۵/۰۱ به عنوان مشمول محسوب می‌شود وخروج وی تا ۹۶/۰۵/۰۱ نیاز به مجوز سازمان وظیفه عمومی ندارد.

- مشمولان برای سفر اربعین چه شرایطی باید داشته باشند؟

مشمولان متقاضی سفر به عتبات عالیات که برای زیارت و شرکت در مراسم اربعین سالار شهیدان قصد خروج از کشور را دارند، با داشتن شرایط زیر و سپردن مبلغ ۲ میلیون تومان ودیعه نقدی با مراجعه به شعبات موسسه مالی و اعتباری قوامین در سراسر کشور و ارایه اصل رسید آن به مرکز وظیفه عمومی محل سکونت می‌تواند اقدام کند.

۱. فاقد غیبت و دارای معافیت تحصیلی باشد.

۲. حداکثر مدت زمان اینگونه سفرها ۳۰ روز است.

۳. مهلت معرفی مشمولان فارغ التحصیل به پایان نرسیده باشد یا دارای برگه اعزام بدون غیبت باشند.

۴. فارغ التحصیلان مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی که مهلت معرفی آنان به اتمام نرسیده و یا دارای برگ اعزام به خدمت بدون غیبت باشند می‌توانند این مجوز را با ارایه مدارک لازم درخواست کنند. تاریخ مراجعت اینگونه افراد از خارج از کشور باید حداقل تا ۴۵ روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت باشد.

۵. درخواست مجوز خروج از کشور دانشجویان باید دارای محدوده زمانی ، مشخصات شناسنامه‌ای، کد ملی، سال ورود به دانشگاه، مقطع تحصیلی، نام کشور و علت مسافرت باشد.

۶- معافیت‌های موقت کفالت و پزشکی (در صورت عدم غیبت) قبل از اتمام مهلت معافیت موقت اجازه خروج از کشور را دارند.

- فرآیند رسیدگی به درخواست خروج از کشور مشمول چیست؟

الف: ارائه اشتغال به تحصیل (دانشجویی و دانش آموزی) به همراه وثیقه سفر مربوطه به وظیفه عمومی محل استقرار دانشگاه یا سکونت مشمول.

ب: صدور و ارسال مجوز خروج از کشور توسط سامانه وظیفه عمومی به پلیس گذرنامه ناجا.

پ: صدور گذرنامه یا تمدید آن توسط گذرنامه ناجا.

- دربازگشت از سفر و استرداد ودیعه، آیا حضور مشمول در وظیفه عمومی الزامی است؟

در حال حاضر بله صرفا با حضور مشمول و رویت گذرنامه وی ودیعه استرداد می‌شود.

روادید (ویزا)

برای ورود به هر کشور، روادید الزامی است؛ مگر کشورهایی که در توافقی یک یا دوطرفه روادید را ملغی اعلام کرده‌اند. اما بین دولت ایران و عراق هنوز این اتفاق صورت نگرفته است. بنابراین اخذ روادید الزامی است. در سال‌های قبل برخی افراد بدون روادید وارد خاک عراق شدند، اما چند سالی است با تثبیت امنیت در عراق این مساله امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه این کار تبعات قانونی بسیار سختی شامل چند سال زندان در کشور عراق خواهد شد.

مراحل اخذ روادید (ویزا)

به سایت سامانه سماح مراجعه و ثبت نام کنید. https://samah.haj.ir

این سامانه از سوی سازمان حج و زیارت و منحصرا برای ویزای عراق و پرداخت‌های نقدی این سفر طراحی شده است.

هزینه ویزای عراق در حال حاضر حدود ۳۷۲ هزار تومان است. (این مبلغ با نوسانات قیمت ارزی احتمالا تغییرات جزیی خواهد کرد.)

توجه داشته باشید که زمان صدور ویزای عراق برای مراسم اربعین حسینی حدود پنج روز کاری است. بنابراین با وجود تعداد بالای زائران بهتر است گرفتن ویزا را به روزهای آخر موکول نکنید.

مدارک لازم برای اخذ روادید (ویزا) اربعین

هنگام مراجعه به سازمان کارگزاری امور تهران باید مدارکی را برای اخذ ویزای کربلا به همراه خود داشته باشید که این مدارک شامل موارد زیر است:

- گذرنامه به همراه کپی (با حداقل ۶ ماه اعتبار)

- شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی

- دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با پس زمینه سفید جدید

پس از اخذ روادید، برای اعزام با هواپیما می‌توانید با در دست داشتن گذرنامه به دفاتر هواپیمایی مراجعه کنید. قیمت بلیط رفت و برگشت پروازهای تهران به نجف و تهران به بغداد در ایام اربعین از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

زائرانی که قصد دارند با اتوبوس راهی شوند، نزدیک‌ترین مرز برای تردد مرز مهران (استان ایلام) است. برای تهیه بلیط اتوبوس به مقصد مهران می‌توانند به پایانه‌های مسافربری شهر مراجعه کنند. قیمت بلیط اتوبوس VIP از تهران تا مهران حدود ۷۶ هزار تومان است.

مسافرانی که می‌خواهند با وسیله نقلیه شخصی به پایانه مرزی بروند، در آنجا پارکینگ برای خودروهایشان آماده شده است. زائران همچنین می‌توانند از مرزهای چذابه و شلمچه وارد کشور عراق شوند که البته این مرزها برای هموطنان جنوب کشور سهل‌الوصل‌تر است.

برای عبور آسان از مرز بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که بعد از نماز صبح در پایانه مرزی باشید. با عبور از مرز، برای شرکت در پیاده‌روی می‌توانید ابتدا به نجف مشرف شده و از آنجا با خیل عاشقان همراه شوید. نگران هزینه محل اسکان و غذا نباشید. چون تا پایان ایام اربعین، مهمان مردم عراق هستید. مردم عراق سالیانی است که نشان داده‌اند در راه خدمت به زائران امام حسین (ع) از هیچ خدمت کوتاهی نمی‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس تاریخ انتشار 16مهر 97، کدمطلب: 13970715000785، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین