پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
ناپدید شدن روزنامه نگار سرشناس منتقد آل سعود پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، واکنش دولتمردان و سیاستمداران ترکیه از رئیس جمهوری و مقامات وزارت خارجه و دادستانی گرفته تا رهبران احزاب بزرگ این کشور را در پی داشته است.
شعارسال: مسئله ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سرشناس منتقد سیاست های نظام حاکم در عربستان سعودی پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در شهر استانبول، واکنش های زیادی در جهان به دنبال داشته که بخشی از آنها مربوط به دولتمردان و سیاستمداران ترکیه به عنوان یک طرف این پرونده می باشد.

در این گزارش به مرور مهم ترین واکنش های دولتمردان و سیاستمداران ترکیه به مسئله ناپدید شدن خاشقجی را به ترتیب زمانی و از جدیدترین اظهارات آنها می پردازیم:

تاکید قلیچداراوغلو بر لزوم تجدیدنظر فوری در روابط با عربستان

«کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به عنوان بزرگ ترین حزب اپوزیسیون در ترکیه روز سه شنبه طی سخنانی در برابر اعضای فراکسیون پارلمانی این حزب در واکنش به ناپدید شدن خاشقجی، تاکید کرد که کشورش باید بی درنگ در روابط خود با عربستان تجدید نظر کند.

قلیچدار اوغلو ضمن تاکید بر لزوم پرسش از عربستان در رابطه با اتفاقی که برای این روزنامه نگار سرشناس افتاده، خاطر نشان ساخت که باید مسئولان ناپدید شدن وی را شناسایی و تحویل نهاد قضایی داد.

رهبر حزب جمهوری خواه خلق ضمن درخواست این که تمامی دیپلمات های درگیر پرونده ناپدید شدن خاشقجی بی درنگ اخراج و افراد نامطلوب شناخته شوند، اظهار داشت: نباید زندگی انسان تا این اندازه ارزان شود.

باغچلی: ترکیه صحنه عملیات پنهانی و تسویه حساب خونین نیست

«دولت باغچلی» رهبر حزب حرکت ملی (MHP) به عنوان هم پیمان کنونی حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) نیز طی سخنانی در برابر اعضای فراکسیون پارلمانی این حزب در واکنش به ناپدید شدن خاشقجی پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تاکید کرد که کشورش صحنه عملیات پنهانی و تسویه حساب های خونین توطئه کنندگان منطقه ای نیست.

باغچلی با بیان این که ترکیه خواهان اطمینان از صحت و سقم گزارش های هولناک مربوط به سرنوشت خاشقجی بوده و ادعای خروج وی از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول نیز نیازمند اثبات با شواهد قطعی است، تصریح کرد: اگر جنایتی روی داده و جرم عاملان آن اثبات شود، باید اقدامات لازم را بی درنگ اتخاذ کرد و جنایتکاران مورد بازخواست و مجازات قرار گیرند.

نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان: سرکنسول عربستان در استانبول اخراج شود

«سزگین تانریکولو»، نماینده حزب جمهوری خواه خلق و نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان ترکیه نیز طی سخنانی در برابر کنسولگری عربستان در استانبول در واکنش به ناپدید شدن خاشقجی، از وی به عنوان قربانی یک عملیات جنایی نام برد و از دولت کشورش نیز درخواست کرد که سفیر خود در ریاض را فرا خواند و سرکنسول سعودی در این شهر را نیز یک فرد نامطلوب شناخته شود.

بازرسی هواپیمای حامل مسئولان سعودی در روز ناپدید شدن خاشقجی

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی ترکیه تاکید کردند که در رابطه با هواپیمای حامل برخی مسئولان سعودی که در روز ناپدید شدن خاشقجی در فرودگاه بین المللی «آتاتورک» شهر استانبول فرود آمده و با همان سرنشینان به پرواز درآمده و آن جا را ترک کرده بود، بررسی های امنیتی لازم انجام شده است.

به گفته نیروهای مذکور، علاوه بر این که این هواپیما پیش از ترک فرودگاه آتاتورک مورد بازرسی قرار گرفته، مسافران و وسایل همراه آنها نیز از بازرسی «ایکس ری» فرودگاه عبور داده شده با این حال مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

در همین راستا نیز گفته می شود که گروهی ۱۵ نفره از شهروندان و مقامات سعودی با دو هواپیما وارد استانبول شده و پس از بازدید از کنسولگری این کشور همزمان با حضور خاشقجی در آن، به کشورهای مبدا خود بازگشتند.

آغاز پیگیری قضایی پرونده خاشقجی از سوی دادستانی استانبول

در همین حال، دادستانی کل استانبول اعلام کرد که پس از موافقت دولت عربستان با بازرسی کنسولگری خود در این شهر به دنبال ناپدید شدن خاشقجی پس از ورود به ساختمان آن، یک دادستان و یک بازپرس را در چارچوب تحقیقات در جریان در رابطه با این پرونده و با هدف اتخاذ اقدامات قضایی لازم در کنسولگری تعیین کرده است.

پیش از آن دولت عربستان با ارسال پیامی به وزارت امور خارجه ترکیه، به دلیل آن چه اهمیت آشکار شدن مسئله ناپدید شدن خاشقجی و همکاری میان دو کشور خوانده، از کارشناسان و مسئولان ذی ربط در این کشور برای بازدید از ساختمان کنسولگری خود در استانبول دعوت کرده بود.

کنسولگری عربستان در استانبول مورد بازرسی قرار می‌گیرد

به گزارش شفقنا، «حامی آکسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز بعد از ظهر سه شنبه در پاسخ کتبی به پرسشی در رابطه با حادثه ناپدید شدن این روزنامه نگار سرشناس منتقد نظام حاکم در عربستان سعودی پس از ورود به کنسولگری این کشور در شهر استانبول، اعلام کرد که ساختمان کنسولگری در چارچوب تحقیقات در جریان در این زمینه مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.

آکسوی با اشاره به این که توافق «وین» در رابطه با سازماندهی روابط دیپلماتیک که در سال ۱۹۶۱ میلادی به امضا رسیده، مصونیت اماکن و هیئت های کنسولی را تضمین می کند با این حال اجازه بازرسی این اماکن از سوی کشور میزبان با موافقت رئیس هیئت دیپلماتیک را می دهد، تاکید کرد که مقامات سعودی برای همکاری اعلام آمادگی کرده و با بازرسی ساختمان کنسولگری نیز موافقت کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ضمن تاکید بر این که سرویس های قضایی، امنیتی و اطلاعاتی کشورش از نزدیک آخرین تحولات مربوط به سرنوشت خاشقجی را از همان روز نخست ناپدید شدن وی دنبال می کنند، در این باره افزود: تحقیقاتی که سرویس های ذی ربط ما برای افشای مسائل مربوط به این رویداد انجام می دهند، به صورت گسترده ادامه دارد.

وزارت خارجه ترکیه پیشتر در این باره اعلام کرده بود که در ادامه تحقیقات مربوط به ناپدید شدن خاشقجی، درخواست بازرسی از کنسولگری این کشور در استانبول را ارائه داده است.

احضار دوباره سفیر عربستان به وزارت خارجه ترکیه

به گزارش شفقنا، یک مقام وزارت خارجه ترکیه نیز در این باره تاکید کرده که «ولید بن عبدالکریم الخریجی»، سفیر عربستان در آنکارا در پی ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد آل سعود، برای دومین بار به مقر این وزارتخانه فراخوانده شده است.

وزارت خارجه ترکیه همچنین از تمایل خود برای همکاری کامل با عربستان در تحقیقات مربوط به پرونده ناپدید شدن خاشقجی در استانبول خبر داده جایی که منابع دیپلماتیک در این باره اعلام کردند که «سادات اونال»، معاون وزیر خارجه ترکیه روز یک شنبه ضمن احضار سفیر عربستان در آنکارا به مقر وزارت خارجه، به وی ابلاغ کرده که کشورش به دنبال همکاری کامل با ریاض در رابطه با این پرونده می باشد.

اردوغان: عربستان باید خروج خاشقجی از کنسولگری خود در استانبول را ثابت کند

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان در بوداپست درباره ناپدید شدن خاشقجی اظهار داشته بود: مسئولان کنسولگری عربستان در استانبول نمی توانند با بیان این که خاشقجی از این جا خارج شده، از مسئولیت شانه خالی کنند بلکه باید اثبات کنند که وی ساختمان کنسولگری را ترک کرده است؛ مگر کنسولگری عربستان دوربین مدار بسته ندارد؟ چرا این را اثبات نمی کنید؟ شما باید آن را اثبات کنید.

اردوغان همچنین تصریح کرده بود: ماجرای ناپدید شدن خاشقجی در ترکیه، در شهر استانبول و حتی در کنسولگری عربستان روی داده و من به عنوان رئیس جمهور، خود را در زمینه پیگیری این ماجرا مسئول می دانم جایی که پیگیری این ماجرا وظیفه سیاسی و انسانی ما است.

رئیس جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر این که با جدیت تمام پیگیر مسئله ناپدید شدن خاشقجی می باشد، در این باره افزوده بود: برخی مسئولان سعودی که از ترکیه می پرسند وی کجا است، ابتدا خودشان باید پاسخگو باشند؛ ما تمام پروازهای رفت و برگشت فرودگاه استانبول را مورد بررسی قرار دادیم و دادستانی نیز درباره برخی افراد که از عربستان به ترکیه آمدند بازجویی آماده می کند، تمام نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و وزارت خارجه ما پیگیر این ماجرا هستند و گزارش خود را به دادستانی ارائه خواهند کرد.

اردوغان: نتایج تحقیقات درباره ناپدید شدن خاشقجی را اعلام خواهیم کرد

به گزارش شفقنا، اردوغان روز یک شنبه نیز در گفت و گو با خبرنگاران در شهر آنکارا تاکید کرده بود که نتایج تحقیقات در رابطه با ناپدید شدن این روزنامه نگار سرشناس در شهر استانبول هر چه باشد، آن را برای جهانیان اعلام خواهند کرد.

رئیس جمهوری ترکیه ضمن اعلام این که ناپدید شدن خاشقجی یک مسئله بسیار غم انگیز است و شخصا آن را پیگیری می کند، در این باره اظهار داشته بود: تحقیق در رابطه با فرآیند ورود وی به کنسولگری عربستان و خروج از آن در جریان است و ما در تلاش هستیم که به سرعت به یک نتیجه برسیم.

اردوغان با تاکید بر این که منتظر نتایج تحقیقات دادستان کل ترکیه در استانبول در رابطه با ناپدید شدن این روزنامه نگار سرشناس عرب هستند، همچنین تصریح کرده بود: همچنان انتظارات مثبتی دارم و به امید خدا با وضعیتی که نمی خواهیم روبرو نخواهیم شد.

سخنگوی حزب حاکم: کسی نمی‌تواند امنیت جانی افراد در ترکیه را تهدید کند

در همین راستا نیز «عمر چلیک»، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه روز شنبه ضمن اعلام این که وضعیت و سرنوشت خاشقجی و عاملان ناپدید شدن وی مشخص خواهد شد، تاکید کرده بود: ترکیه کشور مسئولیت پذیری است و کسی در آن نمی تواند دست به اقداماتی از قبیل ربودن افراد بزند؛ دادستانی در حال انجام تحقیقات در این زمینه است.

چلیک با اشاره به این که عدم اظهار نظر در این رابطه به معنای حساس نبودن دولت ترکیه نیست، خاطر نشان ساخته بود: ما روی این موضوع حساس هستیم جایی که کسی نمی تواند امنیت جانی شهروندان و اتباع بیگانه را در ترکیه مورد تهدید قرار دهد؛ نیروهای امنیتی از لحظه انتشار اخبار مربوط به این اتفاق در حال انجام تحقیقات هستند با این حال تا زمانی که تحقیقات به سرانجام نرسد کسی را متهم نمی کنیم.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه با این حال اظهار داشته بود: اظهارات اولیه در این زمینه منتشر شده که بر اساس آنها، این فرد پس از ورود به کنسولگری عربستان ناپدید شده و مسئولان کنسولگری نیز اعلام کردند که وی از آن جا خارج شده است؛ واحدهای امنیتی ما در حال تحقیق بر روی این مسئله هستند و با ورود دادستانی به آن نیز تحقیقات با جزییات بیشتری ادامه خواهد یافت.

سخنگوی ریاست‌جمهوری: امیدواریم پرونده خاشقجی بدون مشکل حل شود

به گزارش شفقنا، وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه نیز سفیر عربستان در آنکارا را احضار کرده و از وی در مورد ناپدید شدن خاشقجی پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول توضیح خواسته است.

همان روز نیز «ابراهیم کالین»، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که اطلاعات آنها نشان می دهد خاشقجی همچنان در کنسولگری عربستان در استانبول به سر می برد و یگان های امنیتی و وزارت خارجه کشورش در حال پیگیری این مسئله هستند.

کالین با بیان این که ناپدید شدن خاشقجی از نظر انسانی و از نظر قانون بین المللی و قوانین ترکیه دارای ابعاد زیادی است، تاکید کرده بود که کشورش این مسئله را از جنبه های مختلف ارزیابی می کند و امیدوار است که بدون هیچ گونه مشکلی حل و فصل شود.

در حالی که یک مسئول سعودی مدعی شده بود که روزنامه نگار مذکور منتقد سیاست های حاکمان آل سعود پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول برای انجام یک کار اداری، از آن جا خارج شده و گزارش های حاکی از ناپدید شدن وی صحت ندارد، «خدیجه چنگیز»، نامزد خاشقجی اظهارات این مسئول مبنی بر خروج نامزدش از کنسولگری را تکذیب کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری شفقنا ، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1397 ، کدخبر: 641372 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین