پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
ورزش دوچرخه سواری خراسان جنوبی به دلیل مشکلاتی از جمله نبود پیست دوچرخه سواری، گران بودن دوچرخه و عدم آشنایی بسیاری از مردم با شیوه صحیح انجام این ورزش رکاب نمی خورد.

شعارسال:ورزش دوچرخه سواری خراسان جنوبی به دلیل مشکلاتی از جمله نبود پیست دوچرخه سواری، گران بودن دوچرخه و عدم آشنایی بسیاری از مردم با شیوه صحیح انجام این ورزش رکاب نمی خورد.

بر کسی پوشیده نیست که ورزش نقش مهمی در سلامت مردم دارد و اگر به آن پایبند بوده و اوقاتی از وقت روزانه خود را به آن اختصاص دهیم باعث پیشگیری از ابتلاء به برخی از بیماری‌ها می‌شود.

هر گاه این ورزش جنبه قهرمانی و حرفه‌ای پیدا کند می‌تواند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی برای استان و کشور افتخار آفرین باشد و به ویژه برای قشر جوان جامعه شور و نشاط اجتماعی را نیز به همراه دارد.

اما برخی از رشته‌های ورزشی مزایا و فواید دیگری نیز دارند که از آن جمله می‌توان به دوچرخه سواری نام برد که علاوه بر نقش آفرینی در سلامت جسم و نشاط اجتماعی موجب کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می‌شود.

این دو مؤلفه مهم در صورتی به هدف خود می‌رسد که دوچرخه سواری تبدیل به یک امر متداول در میان مردم شود و به جای استفاده از ماشین شخصی دود زا از دوچرخه استفاده کنند.

بیرجند پیست دوچرخه سواری مناسب ندارد

حسن خراشادی از ورزشکاران فعال رشته دوچرخه‌سواری در این زمینه گفت: سبک کار من با دوچرخه سواری در شهر متفاوت است چرا که من بیشتر در جاده و در حقیقت به عنوان وسیله سفر از دوچرخه استفاده می‌کنم که این رشته از دوچرخه سواری مسابقه نیز ندارد.

وی اظهار کرد: البته دوچرخه‌سواران در خراسان‌جنوبی و بیرجند مشکلات عدیده‌ای دارند که از آن جمله می توان به نبود پیست دوچرخه سواری در بیرجند اشاره کرد.

این جوان ورزشکار بیان کرد: همچنین مشکلات مالی و حمایتی نیز در این رشته وجود دارد به گونه ای که خود من در ۱۴ سال فعالیت در این رشته افرادی را دیدم که به خاطر همین مسائل مالی و حمایتی ورزش را کنار گذاشتند.

افرادی که با رکاب زدن اشتباه دچار آسیب جسمی می‌شوند

خراشادی ادامه داد: برای بحث دوچرخه سواری در خراسان‌جنوبی بی شک نیازمند آموزش عمومی هستیم چرا که افراد بسیاری را دیدم که حتی اشتباه رکاب می‌زنند که این موضوع بی شک به سلامت جسمی افراد آسیب وارد خواهد کرد.

اگر می‌خواهیم این ورزش جذاب فراگیر شود نیاز به آموزش‌هایی چون تنظیمات دوچرخه، چگونگی رکاب زدن و ویژگی‌های یک دوچرخه خوب برای داخل شهر داشته باشیم وی افزود: از این رو اگر می‌خواهیم این ورزش جذاب فراگیر شود نیاز به آموزش‌هایی چون تنظیمات دوچرخه، چگونگی رکاب زدن و ویژگی‌های یک دوچرخه خوب برای داخل شهر و موضوعات از این قبیل انجام شود.

این ورزشکار موفق گفت: البته اگر می‌خواهیم برای ورزشکاران این رشته کاری انجام دهیم باید شامل همه اقشار جامعه چه دختران و چه پسران باشد چرا که دختران جامعه ما نیز در بیرجند پیست مناسبی برای دوچرخه سواری ندارند و با مشکلات متعددی در این زمینه رو به رو هستند.

دوچرخه سواری ورزش مورد علاقه دوست داران محیط زیست

خراشادی یادآور شد: دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش نه تنها در راستای حفظ سلامت فردی افراد مؤثر است بلکه در زمینه حراست از محیط زیست و کاهش آلودگی ها نیز بسیار نقش آفرین است.

غلامرضا طباطبایی رئیس هیأت دوچرخه سواری بیرجند نیز در این زمینه گفت: دوچرخه‌سواری رشته پرهزینه‌ای است و بسیاری از علاقمندان به این رشته برای تهیه دوچرخه مناسب ورزش حرفه‌ای و گران بودن آن با مشکلاتی رو به رو هستند.

وی اظهار کرد: دوچرخه‌سواری رشته‌های متعددی چون دوچرخه‌سواری کوهستان، تریال و دوچرخه‌سواری جاده داریم که در برخی از این رشته‌ها ورزشکاران خراسان جنوبی و بیرجندی رتبه‌های کشوری نیز کسب کرده اند.

رئیس هیأت دوچرخه سواری بیرجند بیان کرد: برای عمومی کردن این رشته اتفاقاتی ایجاد ایستگاه هایی که شهرداری برای در اختیار گذاشتن دوچرخه به شهروندان برپا کرده است بسیار مؤثر و مفید می باشد ولی برخی از الزامات در اختیار گذاشتن دوچرخه در این ایستگاه ها مشکلاتی را به وجود آورده است.

انتقادی به ایستگاه‌های شهرداری

طباطبایی ادامه داد: به عنوان مثال فرد از همان ایستگاهی که دوچرخه را در اختیار او قرار داده‌اند باید دوچرخه را تحویل بدهد در حالی که چه اشکالی دارد اگر ورزشکار دوچرخه را از ایستگاه میدان ابوذر گرفته و تا میدان امام رکاب زده است به ایستگاه میدان امام تحویل دهد و مجبور به بازگشت مسیر نشود.

وی در زمینه چگونگی فرهنگ‌سازی برای استفاده عموم از دوچرخه افزود: در کشورهایی که مردم از دوچرخه برای رفت و آمد خود استفاده می‌کنند مسئولین و نخبگان آنان نیز از این وسیله برای تردد در شهر استفاده کرده و در حقیقت برای افراد جامعه الگو سازی می‌کنند.

رئیس هیأت دوچرخه سواری بیرجند با اشاره به اینکه در بیرجند حدود ۳۰ نفر به صورت حرفه ای دوچرخه سواری می کنند، یادآور شد: استفاده از دوچرخه در پاکی هوا، کاهش مصرف سوخت و سلامت شهروندان بسیار مؤثر است.

https://media.mehrnews.com/d/2018/07/13/4/2831092.jpg

افتتاح فاز اول پیست دوچرخه سواری بیرجند تا پایان سال

علیرضا کاظمی مسئول تربیت بدنی شهرداری بیرجند با اشاره به برنامه شهرداری در زمینه ساخت پیست دوچرخه سواری گفت: در انتهای خیابان غفاری، جنب جایگاه CNG کار ساخت پیست دوچرخه سواری را آغاز کرده ایم.

وی اظهار کرد: در حقیقت این پیست به نوعی در امتداد ایستگاه سلامت ساخته می‌شود که در آن منطقه هم یک پیست دوچرخه سواری و هم یک مسیر برای پیاده روی با امکانات مناسب ساخته و شهروندان می توانند از این محیط برای دوچرخه سواری و پیاده روی استفاده کنند.

مسئول تربیت بدنی شهرداری بیرجند یادآور شد: اگر بودجه مناسب به تصویب برسد بعد از افتتاح فاز اول آن فاز بعدی را نیز دنبال خواهیم کرد.

اگر به دنبال هوای پاک و سالم هستیم، اگر می‌خواهیم از دیدن آسمان آبی بدون لکه‌های سیاه بر فراز آن لذت ببریم و اگر به دنبال سلامت تن و جسم خود هستیم باید بیش از گذشته به ورزش‌هایی چون دوچرخه سواری اهمیت دهیم و شرایط را برای انجام این ورزش تسهیل کنیم.

بسیاری از افراد علاقمند به این ورزش هستند اما از طرفی امکان خرید دوچرخه مناسب با قیمت بالا را ندارند و یا آموزش‌های لازم را در این زمینه ندیده‌اند که مسئولان و متولیان امر باید در این زمینه نیز برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر، تاریخ انتشار19مهر 97، کدخبر: 4422688،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین