پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۳۴۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
شرکت‌کنندگان در همایش «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاری انگلیس و ایران»، به‌رغم خروج آمریکا از برجام و ازسرگیری مجدد تحریم‌ها، بازار ایران را حائز اهمیت و پرسود توصیف کردند.در این نشست که در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن برگزار شد، علاوه بر بعیدی نژاد، لرد نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران و جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس سخنرانی کردند.

شعار سال: حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن به‌عنوان نخستین سخنران این نشست اظهار داشت که روابط اقتصادی تهران و لندن در چارچوب روابط اقتصادی و تجاری با ایران و اروپا در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد به‌طوری‌که هرگز تا این حد راهبردی نبوده است.

وی توضیح داد که همواره روابط اقتصادی دو کشور سنتی بوده اما این بار اهمیت سیاسی و استراتژیک ویژه‌ای پیدا کرده است.

سفیر کشورمان عنوان کرد که اکنون اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در سطوح بالای سیاسی، روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری با ایران را تشویق می‌کنند و یک نماینده عالی سیاسی اروپایی در تهران در حال بررسی آخرین نحوه تعیین کانال ارتباط مالی و بانکی میان ایران و اروپا است.

وی با مروری بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به‌علاوه یک، به نقش جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس که یکی از سخنرانان اصلی این نشست بود اشاره کرد و ادامه داد که استراو نقش مهمی در طراحی و آغاز مذاکره ایران با سه کشور اروپایی داشت که در سال 2003 آغاز گردید.

بعیدی نژاد افزود: اگرچه آن مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های آمریکا نافرجام ماند، اما زمینه‌ای شد برای مذاکرات بعدی با گروه پنج به‌علاوه یک که نهایتاً به برجام منتهی شد.

وی گفت: همان‌طور که ملاحظه می‌کنید برخی ابتکار عمل‌ها در زمان خودشان ممکن است موفق نباشند اما همه ابتکار عمل‌ها ارزش‌های خودشان رادارند که باپشتکار و وفاداری به اصول می‌توانند به موفقیت نائل شوند.

در این نشست که در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن برگزار شد، علاوه بر بعیدی نژاد، لرد نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران و جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس سخنرانی کردند.

** مخالفت انگلیس با آمریکا در برجام گام بزرگی است

لرد «نورمن لامونت» با اشاره به رابطه راهبردی انگلیس و آمریکا، گفت: همراهی انگلیس با اروپا و مخالفت با آمریکا در موضوع برجام یک‌قدم بزرگ است.

وی افزود: انگلیس و اروپا مایل به تداوم برجام هستند. آن‌ها هم به دلیل مزایای برجام و هم به این دلیل که می‌تواند زمینه‌ای باشد برای گفتگو در موضوعات دیگر در آینده، مایل به حفظ آن هستند.

این سیاستمدار انگلیسی گفت: 'گاهی ایرانی‌ها متوجه اهمیت این مساله نیستند که برای انگلیس این کار بسیار بزرگی است که خودش را در معرض مخالفت با آمریکا قرار دهد. البته می‌دانیم که ایرانی‌ها به‌ویژه از اینکه انگلیس، متحد آمریکا است دل‌خوشی ندارند. ولی همین همراهی با اروپا و مخالفت با آمریکا برای ما یک‌قدم بزرگ است.'

لامونت در ادامه مدعی شد که از تحریم‌ها بیش‌ازحد استفاده ‌شده است و بیان داشت: 'دولت انگلیس معتقد است که تأکید بیش‌ازحدی روی مساله تحریم شده است.'

این سیاستمدار انگلیسی تحریم را یک ابزار اقتصادی برای رسیدن به اهداف سیاسی توصیف و تأکید کرد که در مورد ایران، تحریم‌ها بیشتر مردم محروم را هدف قرار داده‌اند. وی در این زمینه به 'بحران‌های پیش‌آمده در زمینهٔ کالاهای انسان دوستانه مانند دارو' اشاره کرد.

لامونت همچنین تصویب مقررات مسدودسازی را یکی از قدم‌های اروپا برشمرد و گفت: در انگلیس، و نه لزوماً در بقیه اروپا، همراهی با تحریم‌ها یا تنبیه‌های آمریکا یک جرم محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد که دولت انگلیس در حال فشار آوردن بر اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا) است تا بتواند اقلام انسان دوستانه را از تحریم‌ها معاف کند.

رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت: 'دولت انگلیس اکنون این اطمینان را از دولت واشنگتن دریافت کرده است که اقلام انسان دوستانه معاف خواهند بود.'

او با اشاره به وجود تحریم‌های بانکی آمریکا بر سر راه ورود اقلام انسان دوستانه افزود: این موضوعی است که دولت‌های اروپایی برای حل آن تلاش می‌کنند تا اقلام دارویی، غذایی و محصولات کشاورزی دچار مشکل نشوند.

وی خاطرنشان کرد که رسیدن بانک‌های ایرانی به استانداردهای موردنظر اروپا در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

لامونت همچنین ایجاد یک مرکز دریافت و پرداخت متمرکز دریکی از کشورهای اروپایی که بدون ارتباط با آمریکا بتواند پرداخت‌ها تسهیل کند را به‌عنوان یکی دیگر از مسیرهایی که اتحادیه اروپا دنبال می‌کند، معرفی کرد.

او ابراز امیدواری کرد که روش‌های اتخاذشده تفاوت مثبتی ایجاد کند و خاطرنشان کرد که البته به این سرعت تجارت به وضع قبلی بر نخواهد گشت، اما سطح اعتماد بالاتر خواهد رفت.

این سیاستمدار انگلیسی در ادامه سخنان خود به سقوط ارزش ریال اشاره کرد و گفت: 'برای کشوری با تراز تجاری مثبت و بدهی خارجی اندک، خیلی بعید است که ارزش واحد پول آن به این سرعت سقوط کند.' البته این تأثیر تحریم‌ها روی بازار است و تحریم‌ها روی بازار بیشتر تأثیر روانی داشته‌اند.

وی تأکید کرد که نکته مهم برای ایرانیان این است که بتوانند بهای نفت صادراتی خود را دریافت کنند و اظهار داشت که در این خصوص مطلع است که دولت‌های اروپایی در حال مذاکره با برخی خریداران آسیایی نفت ایران هستند تا آن‌ها را به خرید دوباره نفت ایران در مقیاس بزرگ متقاعد کنند.

فرستاده ویژه دولت انگلیس همچنین به سخنان وزیر نفت کشورمان اشاره کرد که گفته بود بعید می‌داند عربستان بتواند جای خالی ایران را در بازار نفت پر کند و خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد بازار نیز موافق این نظر است و قیمت نفت اکنون به نزدیک بشکه‌ای صد دلار رسیده است.

وی در مورد تأثیر تحریم‌ها گفت که ایران قبلاً نیز این وضعیت را تجربه کرده است و باید دانست که تحریم‌ها به‌مرور تأثیرشان کم می‌شود.

لامونت اظهار داشت: اگرچه به گفته آمریکا این تحریم‌ها قرار است سخت‌ترین تحریم‌ها باشند، اما تحریمی که اروپا از آن پیروی نکند نمی‌تواند سخت‌ترین تحریم‌ها باشد.

** تحریم ایران جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریکا است

در ادامه این نشست، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس با اشاره به اینکه آمریکا در اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در موضع انزوا قرار دارد، گفت: تحریم‌های فعلی نه سخت‌ترین تحریم‌ها، بلکه جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود.

جک استراو گفت: دوره‌هایی از تاریخ بوده که انگلیس راهی جدا از آمریکا انتخاب کرده، اما این (راه جدای انگلیس در موضوع برجام) یکی از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود.'

وی با اشاره به حمایت انگلیس از توافق با ایران ابراز اطمینان کرد که موضع فعلی این کشور ادامه خواهد یافت و افزود: اگرچه تحت‌فشار هستیم اما 'آمریکا باید این موضوع را هضم کند.'

وزیر خارجه اسبق انگلیس با اشاره به سخن جان بولتون مشاور امنیتی کاخ سفید که تحریم‌های اخیر را سخت‌ترین تحریم‌ها نامیده بود، گفت: به نظر او این تحریم‌ها «انتقام‌جویانه‌ترین تحریم‌ها» هستند چراکه اقشار ضعیف و مردم عادی را هدف قرار داده‌اند.

استراو تأکید کرد که بخش «انتقام‌جویانه» تحریم‌ها وقتی آشکار می‌شود که توجه کنیم کالاهای انسان دوستانه مانند دارو، تجهیزات پزشکی و حتی غذا از سوی مقررات خزانه‌داری آمریکا نیز از تحریم معاف نیستند. وزیر خارجه اسبق انگلیس تأکید کرد: در عمل یک بیمار در تهران یا تبریز یا شیراز به خاطر تحریم‌های ثانویه نخواهد توانست به دارو دسترسی پیدا کند.

وی گفت:'امیدوارم آمریکا از این کار خود و آسیب زدن به مردم عادی شرم کند.'

استراو با اشاره بر انتقام‌جویانه بودن تحریم‌ها تأکید کرد که اکنون اراده‌ای از طرف بقیه دنیا وجود دارد که نمی‌گذارد تحریم‌ها مطابق میل آمریکا انجام شود. این بار اجماع جهانی وجود ندارد و حتی جامعه جهانی مایل است که به آمریکا نشان دهد این‌گونه تحریم‌های یک‌جانبه برای آمریکا هزینه خواهد داشت.

وزیر خارجه اسبق انگلیس ضمن تأکید بر اهمیت ابزارهای مالی اروپا گفت که مهم‌تر از آن، این است که بتوان مقامات واشنگتن را قانع کرد که پشت کردن به معاهدات بین‌المللی که بعد از جنگ جهانی دوم عامل ثبات جهان بوده‌اند، یک اشتباه خطرناک برای خود آمریکایی‌هاست، همان‌طور که برای باقی دنیا هم هست.

سخنرانان دیگر در این برنامه به جنبه‌های ملموس‌تری از تجارت با ایران و تأثیر تحریم‌ها اشاره کردند. تام کیا کارشناس مسائل حقوقی ضمن تمجید از دستاوردهای انگلیس و اتحادیه اروپا در زمینهٔ مخالفت با تحریم‌ها خواستار حفظ واقع‌بینی در زمینهٔ تجارت با ایران شد. وی بازار ایران را بسیار پرسود توصیف کرد و گفت امکان رشد و سود دهی در ایران مانند زمان انقلاب صنعتی است.

انیسه بصیری تبریزی عضو اندیشکده روسی نیز در زمینهٔ تحریم‌های نفتی نکاتی را بیان کرد و اظهار داشت که روز 5 نوامبر (فردای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران) آخر دنیا نخواهد بود. وی توضیح داد که از بین خریداران نفت ایران، چین و هند تغییر چندانی در خرید خود نداده‌اند. وضع ژاپن معلوم نیست و فقط کره جنوبی واردات خود را قطع کرده است.

تبریزی ضمن تأکید بر کم اثر بودن تحریم‌ها گفت: برخلاف آنچه آمریکایی‌ها روی شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس حساب کرده‌اند، نمی‌توان مطمئن بود که آن‌ها بتوانند به تقاضای بازار در صورت قطع صادرات ایران پاسخ دهند.

'آندریاس شوایتزر' مدیرعامل شرکت' ارجان کپیتال' از دیگر سخنرانان این نشست نیز اظهار داشت که همواره تجارت در ایران را تجارت تحت تحریم فرض کرده است. او بااین‌حال تأکید کرد که تجارت با ایران بسیار پرسود و فضای رشد بسیار زیاد است.

شوایتزر فرصت رشد در ایران را حتی بهتر از اروپای شرقی در دهه 1990 توصیف کرد و گفت: توصیه ما به شرکت‌ها این است که در این روزها ایران را ترک نکنند، چون هزینه بازگشت و شروع از صفر خیلی زیاد خواهد بود.

وی گفت: در وضعیت تحریم، شرکت‌های کوچک خصوصی که وابستگی چندانی به دلار ندارند در ایران موفق‌تر خواهند بود.

در این نشست که در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن برگزار شد، افزون بر یک صد تن از فعالان حوزه اقتصادی، سرمایه گذاران و علاقمندان به تجارت با ایران شرکت کردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ انتشار 27مهر 97، کدمطلب: 83070867، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
0
هیچ کشوری نمیخواد بازاریو که تو ایران داره از دست بده. اندک مقاومت بعضی کشورها در برابر تحریم هم به خاطر همین منافع خودشونه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
0
اما من بعید میدونم همین کشورهایی که دم از اهمیت بازار ایران میزنن بعد از تحریم 13 آبانن پشت ایران بمونن
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
هیچ اهمیتی ندارره بازار ما برا انگلیس فقط ما داریم چین خوب میچرخونیم


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین