پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
معاون منابع انسانی قوه قضاییه در رابطه با تعداد قضات خانم گفت: در وضعیت فعلی به نسبت هر ۱۰۰ نفر ۸ و نیم نفر قاضی خانم هستند و در ادامه هم همین میزان جذب می‌شوند زیرا پست‌هایی که خانم‌ها می‌توانند در آن مشغول کار شوند، محدود است. البته کمتر از سی درصد شرکت‌کنندگان آزمون قضاوت خانم‌ها هستند.

شعارسال: معاون منابع انسانی قوه قضاییه در رابطه با تعداد قضات خانم گفت: در وضعیت فعلی به نسبت هر ۱۰۰ نفر ۸ و نیم نفر قاضی خانم هستند و در ادامه هم همین میزان جذب می‌شوند زیرا پست‌هایی که خانم‌ها می‌توانند در آن مشغول کار شوند، محدود است. البته کمتر از سی درصد شرکت‌کنندگان آزمون قضاوت خانم‌ها هستند.

  حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در نشست خبری اظهار کرد: آزمون عمومی قضاوت در ۲۲ مرکز استان با حضور ۳۰ هزار داوطلب امروز برگزار شد.

برگزیدگان این آزمون در آزمون تشریحی شرکت می‌کنند، که پیش‌بینی می‌کنیم ۳۰۰۰ نفر باشند و این آزمون نیمه بهمن برگزار می‌شود. برگزیدگان از اسفندماه آزمون شخصیت در شرکت می‌کنند. افرادی که در این مرحله قبول شوند برای گزینش اقدام می‌کنند.

وی افزود: از ابتدای برنامه پنجم، آزمون‌هایی داشتیم که در مجموع ۳۰۰ هزار نفر منهای امسال در آن شرکت کردند و۴۱۰۰ نفر از محل این آزمون‌ها پذیرش و ۳۱۰۰ نفر وارد قوه قضاییه شدند.۲۰ درصد این ورود به حوزه قضایی از دانشجویان علوم قضایی و ۸۰ درصد از سهمیه آزاد است که در مجموع کمتر از ۹ درصد بانوان ابلاغ قضایی دریافت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین امینی ادامه داد: در این سال‌ها ۲۱۰۰ نفر هم به دلیل بازنشستگی و سایر دلایل از دستگاه قضایی خارج شدند. در بخش جذب از طریق آزمون هم ۳۰ درصد افراد حوزوی و ۷۰ درصد دانشگاهی بودند.

وی بیان کرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲ قاضی داریم که هر قاضی در دادسرا ۱۷۰ پرونده و هر قاضی در محاکم ماهانه ۱۳۰ پرونده را بررسی می‌کند. بنابراین همچنان به جذب نیروی قضایی نیاز داریم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: در بخش اداری بالغ بر ۱۴ هزار نفر جذب کرده‌ایم و نسبت کادر اداری به قضایی ۳ به یک است. امیدواریم بتوانیم به موازات جذب نیروی قضایی نیروی اداری جذب کنیم.

وی در خصوص تعداد قضات خانم گفت: در وضعیت فعلی به نسبت هر ۱۰۰ نفر ۸ و نیم نفر قاضی خانم هستند و در ادامه هم همین میزان جذب می‌شوند. چون پست‌هایی که خانم‌ها می‌توانند در آن مشغول کار شوند، محدود است. البته کمتر از سی درصد شرکت‌کنندگان آزمون قضاوت خانم‌ها هستند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه بیان کرد: بعد از مراحل جذب علمی، در مرحله آزمون شخصیت ۴۰ درصد از افراد رد می‌شوند.

وی با بیان اینکه جذب عمومی که اکنون جریان دارد، اصل است، گفت: در جذب اختصاصی که هم‌اکنون هم در جریان است، سالانه تعداد قابل توجهی وارد قوه قضاییه می‌شوند.

حجت‌الاسلام امینی اضافه مرد: سالانه ۱۴۰۰ نفر کارآموز در دوره‌های کارآموزی قضاوت داریم. دوره‌ها در تهران قم و مشهد و اصفهان برگزار می‌شود.

وی در خصوص به کارگیری بازنشستگان گفت: به کارگیری بازنشستگان خلاف قانون است، در بخش قضایی مجوز از مقام معظم رهبری وجود دارد که اگر ادامه کار قاضی لازم است ادامه کار بدهد البته تعداد این افراد زیاد نیست اما در هر صورت منع به کارگیری بازنشستگان در قوه قضاییه هم وجود دارد.

وی گفت: ۱۷ هزار نفر تاکنون از قوه قضاییه بازنشسته شده‌اند، سالانه ۲۰۰ قاضی و ۱۰۰۰ نفر کادر اداری بازنشسته می‌شوند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه ادامه داد: ایثارگران در جذب ویژه خود شرکت کرده و بین خود رقابت می‌کنند اما در شرایط جذب ملاک ما بین ایثارگر و غیرایثارگر تفاوتی نمی‌کند بلکه تنها تسهیل اداری برای آنها وجود دارد. پرونده شخصیت و گزینش در آزمون قضاوت یکسان است و سهمیه ویژه‌ای در بخش قضاوت ندارند و باید شرایط احراز شود.

وی در خصوص ورود وکلا به عرصه قضاوت گفت: یکی از امتیازاتی که در جذب اختصاصی داریم ۵ سال سابقه موثر قضاوت است. سالانه ۴۰۰ وکیل در آزمون قضاوت شرکت می‌کنند.

امینی بیان کرد: سالانه ۳۲۰۰ نفر کادر اداری می‌توانیم بگیریم اما توان بودجه‌ای را نداریم سال گذشته ۶۴۰۰ نفر معرفی به گزینش شدند و هر تعداد معرفی شوند آرام آرام تا انتهای امسال این افراد جذب پیمانی می‌شوند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: تاکنون دو نوبت آزمون جدا در شورای حل اختلاف برگزار کردیم، در حال حاضر قضات محاکم در ساعات بعدازظهر در این شوراها شرکت می‌کنند. ۲۰۰ نفر در آزمون گذشته شورا پذیرفته شدند. اکنون ۱۵۰ قاضی مستقر در شورا داریم و اگر کسانی را برای قضاوت در شورای حل اختلاف اختصاص دهیم به اتقان رای در شورا کمک می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی خزر نگار، تاریخ انتشار: 27مهر 1397 ، کدخبر: 17295،www.khazarnegar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین