پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۳۷۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
به گفته رییس انجمن صنایع سلولزی ایران در حال حاضر هیچگونه مشکلی در چرخه تولید و توزیع محصولات سلولزی وجود ندارد و کاهش قیمت ارز در سامانه نیما می‌تواند قیمت این محصولات را نیز با کاهش مواجه کند.

شعارسال: به گفته رییس انجمن صنایع سلولزی ایران در حال حاضر هیچگونه مشکلی در چرخه تولید و توزیع محصولات سلولزی وجود ندارد و کاهش قیمت ارز در سامانه نیما می‌تواند قیمت این محصولات را نیز با کاهش مواجه کند.

عباس فصیح خوشگرد  درباره آخرین وضعیت تولید و توزیع محصولات سلولزی پس از کمبود و گرانی پیش آمده اخیر، اظهار کرد: حدود دو ماه پیش تامین مواد اولیه محصولات سلولزی و تخصیص ارز آن با مشکل مواجه شد اما پس از ورود مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حل مساله و ترخیص مواد اولیه، حدود ۲۰ روزی است که مشکلات کاملا برطرف شده و در حال حاضر صنایع سلولزی به صورت سه شیفت در حال تولید هستند و مواد اولیه و محصول نهایی نیز به وفور یافت می‌شود.

وی با بیان اینکه چرخه تولید و توزیع محصولات سلولزی در حال حاضر با نظم خاصی همراه است و هیچگونه مشکلی جهت تامین نیاز مصرف‌کنندگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هرچند مجددا دو هفته قبل التهاباتی در بازار ارز به وجود آمد اما با مداخله مسئولان و کنترل این التهابات، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم و امیدواریم این مساله کماکان ادامه داشته باشد تا شاهد کاهش قیمت محصولات سلولزی باشیم.

رییس انجمن صنایع سلولزی ایران ادامه داد: در حال حاضر در فرایند تولید و تامین محصولات سلولزی اعم از پوشک بچه، پوشک بزرگسال، دستمال کاغذی و نوار بهداشتی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و نگرانی‌ها در این رابطه برطرف شده است.

به گفته فصیح خوشگرد با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی، تمامی مواد اولیه خریداری شده جهت تولید تیشو وارداتی بوده و در بخش پوشک بچه نیز ۸۰ درصد مواد اولیه آن وارداتی است.

وی همچنین درباره افزایش قیمت محصولات سلولزی از ابتدای سال جاری که شامل افزایش سالانه قیمت‌ها و افزایش ناشی از رشد قیمت ارز بود، اظهار کرد: افزایش قیمت سالانه محصولات سلولزی در سال جاری رقمی معادل ۱۰ درصد بود اما علاوه بر این با توجه به افزایش نرخ ارز شاهد افزایش ۲ تا ۲.۵ برابری قیمت محصولات سلولزی به دلیل گران شدن مواد اولیه هستیم.

رییس انجمن صنایع سلولزی ایران تصریح کرد: با توجه به تمهیداتی که دولت در نظر گرفته، ارز مورد نیاز مربوط به تامین مواد اولیه محصولات سلولزی از طریق سامانه نیما و براساس نرخ ارز در این سامانه خریداری می‌شود و در صورتی‌که این نرخ کاهش یابد قیمت محصولات سلولزی نیز به دلیل وابستگی قیمت مواد اولیه این محصولات به نرخ ارز، کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، چندی پیش شاهد کمبود و گرانی شدید پوشک معمولی بچه، پوشک کامل بچه، پوشک بزرگسالان، وسایل بهداشتی بانوان، دستمال کاغذی و دیگر محصولات سلولزی بودیم. مسئله پیش آمده چند دلیل اصلی داشت؛ مهمترین آن کاهش میزان تولید داخلی به دلیل عدم تعیین تکلیف در خصوص ارز تخصیص یافته جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی بود و تولیدکنندگان نمی‌دانستند که باید با چه ارزی مواد مورد نیاز خود را از گمرک ترخیص کنند؛ اینکه آیا به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد یا باید با ارز بازار ثانویه اقدام به واردات کنند.

بنابراین مواد اولیه وارد شده در گمرک دپو شد تا تکلیف در این رابطه مشخص شود اما در نهایت مشخص شد که تولیدکنندگان باید مواد اولیه را با ارز آزاد تهیه کنند که پس از وقفه‌ای ۱۵ تا ۲۰ روزه در چرخه تولید، مجددا شاهد فعالیت واحدهای تولیدی داخلی بودیم هر چند که به گفته تولیدکنندگان، قیمت‌ها ۲ تا ۲.۵ برابر افزایش یافت و در نهایت مشکل کمبود به طور کامل برطرف شد.

در چنین شرایطی اما موضوع قابل تامل افزایش تقاضای مردم و هجوم همیشگی افرادی بود که برای خرید بازار را با التهاب روبرو کردند. در چنین مواقعی برخی افراد با خرید بیش از میزان مصرف نه تنها موجی از نگرانی را در بین مردم رقم می‌زنند بلکه بخش قابل توجهی از نیاز دیگر هموطنان را نیز خریداری کرده و در خانه نگه می‌دارند تا اینگونه نیاز شخصی خود را طی روزها و ماه‌های آتی برطرف کنند. چنین افرادی دانسته یا ندانسته نه تنها موجب تحریک، کمبود و گرانی در بازار می‌شوند بلکه سایر هموطنان خود را نیز با مشکل و مسائل عدیده‌ای روبرو می‌کنند. باید بدانیم که مواد و محصولات بهداشتی از جمله محصولاتی است که کمبود آن در بازار سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و در خصوص این یک قلم کالا حداقل باید به‌گونه‌ای عمل شود تا بهداشت و سلامت مردم به خطر نیفتد.

روی دیگر چالش به وجود آمده در بازار محصولات بهداشتی اما احتکار برخی واردکنندگان بود. به گفته تولیدکنندگان صنایع سلولزی متاسفانه احتکار صورت گرفته توسط واردکنندگان مواد سلولزی به صورت رسمی و قاچاق صورت گرفت و این پدیده بازار داخلی کشور را با مشکل روبرو کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 27مهر 1397 ، کدخبر: 97072714845،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
ا.ف75
این محصولات جز کاللا های اساسی مرردم حساب میشن و دولت باید یارانه ی ویژه ای اختصاص بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین