پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۴۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
معاون اسبق وزارت صنایع با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت، بهبود شرایط فعلی را در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ۱۰۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است.
شعارسال: امیررضا واعظ آشتیانی اظهار کرد: اخیرا رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرده که قیمت دلار باید پنج هزار تومان باشد, حالا این عدد پنج هزار تومان از کجا آمده است جای سؤال دارد.

معاون اسبق وزارت صنایع گفت: البته عدد هفت هزار تومان برای ارزش هر دلار در شرایط کنونی منطقی است, اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مادامی که به اصلاح ساختار اقتصادی و اصلاح ساختار اداری نپردازیم و تنها با مُسَکن به دنبال رفع ایرادات اقتصادی و اداری باشیم جواب معکوس می‌گیریم.

وی ادامه داد: هر زمان که در کشور اتفاقی روی داده سعی کردیم با تزریق مُسَکن به درمان مشکل بپردازیم, ای‌کاش این مشکلات با مُسَکن هم درمان می‌شد اما هیچگاه این اتفاق هم روی نداده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در این فضا هم فراموش می‌کنیم که چه وظیفه‌ای داشتیم که باید به آن عمل می‌کردیم, بعد از مدتی این رویه سبب شده که مشکلات افزون‌تر شود؛ امروز اقتصاد ما دچار ناکارآمدی شده است.

* سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی بین ۸ تا ۱۰ درصد است

واعظ آشتیانی تصریح کرد: در اصلاح ساختار اقتصادی سهم مالیات را باید تعریف می‌کردیم, سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی بین ۸ تا ۱۰ درصد است این در حالی است که در کشورهای مجاور این رقم ۲۰ درصد است و حال آنکه در کشورهای توسعه یافته بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نقش دارد.

معاون وزارت صنایع گفت: دولت از یک منبع درآمدی مالیاتی منطقی محروم است و دلیل آن این است که باید ساختار دولت اصلاح شود؛ دولت هم به دلیل اینکه درآمد مالیاتی افزایش یابد فشاری غیرمعقول غیرمنطقی و غیرساختاری به مالیات دهندگان وارد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر اصلاح ساختار اقتصادی صورت پذیرد باید در گام نخست اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری مبنای اصلاح ساختار اقتصادی قرار گیرد.

این کارشناس ارشد اقتصادی اضافه کرد: چند سال است که دولت سر این موضوع متوقف شده و در واقع تعریفی از این موضوع نداشته است. خلی خوشحال می‌شویم که دولت گزارشی از عملکرد اجرای اقتصاد مقاومتی را به مردم ارائه کند.

واعظ آشتیانی تصریح کرد: باید دولت بخش خصوصی و تعاون را احیا کند و علت اینکه همه هجمه‌های مردم به سمت دولت است و در گذشته نیز این‌چنین بوده که همه هجمه‌های مردم به سمت دولت بوده است و دلیل اصلی آن این است که همه اقتصاد در دست دولت است.

* نوک پیکان هجمه‌های اقتصادی سمت دولت است

وی ادامه داد: از سیر تا پیاز اقتصاد در دست دولت است, اگر دولت آن بخش‌هایی که می‌توانست در اختیار بخش خصوصی و یا در اختیار بخش تعاونی‌ها قرار می‌داد اکنون همه هجمه‌ها سمت دولت نبود و خود مردم از خودشان هم سئوال داشتند و تنها دولت مورد خطاب واقع نمی‌شد.

این کارشناس اضافه کرد: امروز اگر انگشت اتهام به دست دولت است به خاطر این است که ۱۰۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است, معتقد نیستم که دولت باید خود را تهی کند و این رویه درستی نیست دولت باید سیاستگذار و حمایتگر باشد و بسته‌های حمایتی تولید کند؛ هزینه دولت بسیار بالا است, دولت چاق و فربه شده است که باید دولت متعادل شود؛ قصدم از تعادل‌بخشی دولت لاغری آن نیست.

* کوچک کردن دولت گامی به سمت لیبرال شدن است

واعظ آشتیانی تصریح کرد: عده‌ای اعتقاد دارند که باید دولت کوچک شود و آنان قصد دارند چیزی از دولت باقی نماند که من با این رویه نیز مخالفم چون دولت لیبرالی می‌شود، بلکه باید دولت را متعادل کرد.

معاون اسبق وزارت صنایع گفت: باید قیمت هر دلار بین پنج تا شش هزار تومان باشد و منطقی است و رقم تا ۱۰ هزار تومان حباب است و باید توسط دولت تلاش شود تا این موضوع حل و فصل شود و کنترل واردات ضروری است؛ اکنون در کشور تولیداتی در مشابه با محصولات وارداتی داریم که کیفیت بالایی دارد اما متاسفانه باز هم این نوع کالاها وارد می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 3 آبان 1397 ، کدخبر: 320466 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
ا.ف75
اینکه از مزیت های اقتصاد مقاومتی گفته بشه ولی در عمل کاری صورت نگیره یه مقدار کار پسندیده نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین