پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
جنجال سیاسی دانمارک علیه ایران دقیقاً در شرایطی مطرح شده که ماجرای قتل روزنامه‌نگار عربستانی در ترکیه آسیب جدی به وجهه مقامات ریاض وارد کرد و پیاده‌نظام آل‌سعود برای انحراف افکار عمومی عربستان تقلا می‌کند.
شعارسال: وزارت امور خارجه دانمارک سفیر خود از ایران را به‌بهانه اقدامات جاسوسی نیروهای امنیتی ایرانی در خاک این کشور به کپنهاگ فراخواند. مقامات کپنهاگ مدعی شده‌اند که نیروهای امنیتی ایرانی قصد داشتند تا در خاک این کشور یکی از مخالفان جمهوری اسلامی را به‌قتل برسانند.

مقامات تهران به‌سرعت اظهارات خصمانه وزارت خارجه دانمارک علیه ایران را تکذیب و ابراز اطمینان کردند که دانمارک با چنین اقداماتی قصد دارد به روابط جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا آسیب برساند.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» روسیه با اشاره به روند اوضاع کنونی در این رابطه نوشته است، دانمارک خواستار تحریم‌های گسترده اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران شده است، این در حالی است که کارشناسان روس بعید می‌دانند اتحادیه اروپا به این درخواست کپنهاگ پاسخ مثبت دهد.

البته در بروکسل اعلام شده که اتحادیه اروپا با دقت رویارویی دیپلماتیک بین دانمارک و ایران را زیر نظر داشته و در صدد است تا اطلاعات کاملتری در این باره به دست آورد.

"نیکولای کوژانوف" کارشناس ارشد مدرسه عالی اقتصاد مسکو، یادآور شده است، اگر واقعاً هم‌چنین برنامه‌ریزی برای نابودی یک فرد از سوی نیروهای امنیتی ایرانی صورت گرفته باشد، این مسئله ممکن است با موافقت دولت جمهوری اسلامی نباشد، چرا که مقامات تهران در حال حاضر تلاش می‌کنند تا روابط خود را با کشورهای اروپایی تقویت کنند و بعید است تمایل داشته باشند که اقدامات جاسوسی آسیبی به این مسئله برساند. وی بعید ندانست که نیروهای مشخصی ممکن است در این مسئله دست داشته باشند.

"ولادیسلاو بیلوف" معاون مدیر مؤسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه نیز اطمینان دارد که به‌رغم آنکه این جنجال سیاسی جدی به‌نظر می‌رسد، ولی بعید است اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال کرده و روابط خود با جمهوری اسلامی را کاهش دهد.

این کارشناس در این رابطه به مواضع قاطع کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در رابطه با لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت: «چنین ارزیابی‌ای تقریباً در همه جای اروپا دیده می‌شود. به‌طور کلی در شرایطی که آمریکا قصد دارد به‌زودی دور جدید تحریم‌های خود علیه ایران را اعمال کند، چنین مسئله‌ای به‌نفع اتحادیه اروپا نخواهد بود. البته ممکن است به‌طور کلی چنین اقدامی محکوم شود، ولی اقدام خاصی علیه جمهوری اسلامی انجام نخواهد شد».

بیلوف همچنین بعید دانست که مقامات کپنهاگ تحت تأثیر واشنگتن دست به چنین اقدامی زده باشند، چرا که به‌عقیده وی، دولت دانمارک به‌طور کلی مواضع چندان طرفدار آمریکایی از خود نشان نمی‌دهد.

نقش عربستان در جنجال سیاسی بین دانمارک و ایران نادیده گرفته شده است

روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو نیز در تحلیلی در این رابطه این سؤال را مطرح کرده است که؛ چرا کسی به امکان نقش داشتن عربستان سعودی در این ماجرا توجه ندارد؟

دولت دانمارک ایران را متهم کرده که در صدد نابودی رهبر «شاخه دانمارکی» سازمانی تحت عنوان «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» است. این گروه داخل ایران تمایلات جدایی‌طلبانه داشته و عامل حمله تروریستی اخیر در شهر اهواز (در جنوب ایران) بوده است. با توجه به اینکه این سازمان یک شاخه دانمارکی دارد، صحبت بر سر یک ساختار بین المللی است که البته در اکثر کشورهای اروپایی یک سازمان تروریستی و جدایی‌طلب تلقی نمی‌شود.

ضمن اینکه این مسئله را نباید نادیده گرفت که مقامات ریاض از این سازمان حمایت می‌کنند و چنین نظریه‌ای وجود دارد که این مسئله تا حدودی نیز به عربستان سعودی مربوط است. اخیراً و بعد از ماجرای قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در آنکارا، افکار عمومی جهانی به‌شدت علیه مقامات ریاض شده است. دولت عربستان مسئولیت دست داشتن در این قتل را به‌عهده نگرفته و اعلام کرده که مقصران آن تنبیه خواهند شد. ولی این ادعا نمی‌تواند این واقعیت را از بین ببرد که این روزنامه‌نگار در نمایندگی دیپلماتیک عربستان در خاک یک کشور دیگر به قتل رسیده است.

در این بین نباید نادیده گرفت که عربستان روابط تجاری نزدیکی با بسیاری از کشورهای اروپایی و به‌خصوص آمریکا دارد و در همین رابطه هم بسیاری از کشورهای غربی بعد از ماجرای قتل خاشقجی، گفتند: «درست است این کار اشتباهی بوده، ولی ما روابط تجاری زیادی با عربستان داریم و سعودی‌ها نیز معذرت‌خواهی کرده‌اند.» و قضیه به همین جا خاتمه یافته است.

به‌نوشته این روزنامه، جالب است که ادعای دولت دانمارک علیه ایران دقیقاً در چنین شرایطی مطرح شده است. آیا این جنجال‌آفرینی به‌خاطر این نیست که تلاشی برای منحرف کردن توجه جامعه جهانی به موضوع دیگری، یعنی قتل روزنامه‌نگار عربستانی باشد؟

به‌خصوص آنکه به‌نظر می‌رسد ایران در این ماجرا هدف مناسبی باشد. اولاً، این کشور تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار گرفته و در ثانی ایران در جبهه رویارویی ژئوپولیتیکی جدی با عربستان سعودی قرار دارد. جمهوری اسلامی برای سال‌ها نه‌تنها در آمریکا، بلکه در اتحادیه اروپا نیز کشوری منزوی تلقی می‌شد، به همین دلیل نشانه رفتن انگشت اتهام به‌سمت مقامات تهران درباره تلاش برای کشتن یکی از رهبران مخالفان داخلی در خاک یک کشور اروپایی می‌تواند تا حداکثر ممکن افکار عمومی جهانی را از قتل روزنامه‌نگار عربستانی در ترکیه دور سازد. این مسئله نه‌تنها بی‌توجهی کشورهای غربی نسبت به جنایت صورت‌گرفته توسط عربستان سعودی، بلکه برخورد دوگانه و انتخابی آنها با مسئله حقوق بشر را نشان می‌دهد.

این در حالی است که اتهامات مطرح‌شده از سوی مقامات کپنهاگ علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیار مبهم بوده و هیچ مدارک و شواهدی در این زمینه ارائه نشده است. البته در هر صورت این جنجال به قصد خود رسیده و توجه افکار عمومی جهانی اکنون از عربستان سعودی به‌سمت ایران معطوف شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 10 آبان 1397 ، کدخبر: 1866325 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین