پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱
قنات قصبه گناباد از جمله بناهایی بوده که هرساله شاهد حضور سطح وسیعی از گردشگران داخلی و خارجی است.

شعارسال: 25 تیرماه 95 یکی از روزهای بیادماندنی و تاریخی شهرستان گناباد بود و مردم همچنان از این روز یاد می‌کنند. ساعت 14 آن روز بود که قنات قصبه گناباد به همراه چند قنات دیگر در اجلاس یونسکو در ترکیه ثبت جهانی شد.

این خبر شور شوقی وصف ناشدنی در مردم گناباد ایجاد کرد؛ این تنها اثر ثبت جهانی شده استان خراسان رضوی بیش از 2500 سال عمر دارد و عمق مادر چاه آن به 320 متر می‌رسد و 472 میله چاه زمینه حضور آب در سطح زمین را مهیا می‌کند.

جدای از آب‌دهی 159 لیتر بر ثانیه‌ای این قنات که نشان از زنده بودن آن است؛ قنات قصبه گناباد دارای دو ویژگی منحصربه فرد دیگر نیز است که یکی از آنها عمق مادر چاه آن است و دیگری دو نخ بودن آب آن به این معنی که در زیر زمین یک رشته آب سرد و یک رشته آب گرم با هم ترکیب و آب معتدل از قنات خارج می‌شود.

البته گناباد را به دلیل داشتن 720 قنات که برخی از آنها به دلیل خشکسالی امروز زنده نیستند می‌توان شهر قنات‌ها نامید و پرونده ثبت جهانی قنات روستای رهن گناباد نیز آغاز شده که می‌تواند این مهم را تایید کند.

حضور پرشور گردشگران خارجی

یکی از اثراث مهم ثبت جهانی، حضور گردشگران خارجی برای بازدید از این اثر است که گناباد نیز از این قانون مستثنی نیست و شاهد گردشگران خارجی از نقاط مختلف جهان هستیم.

یک گردشگر خانم سوئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: من برای بازدید از نقاط دیدنی ایران به این کشور آمده‌ام و قنات‌های زیادی را مشاهده کرده‌ام اما هیچ قناتی به زیبایی قنات گناباد نیست که بتوانید وارد آن شوید و آب را در زیر زمین ببینید.

وی ادامه داد: ثبت جهانی قنات قصبه گناباد تاثیر بسیار زیادی در جذب گردشگران دارد به طوری که اکثر گردشگران مسیر اصلی سفر خود را بر اساس آثار ثبت شده در فهرست یونسکو تعیین می‌کنند.

یک گردشگر خارجی دیگر که از اروپا به ایران آمده بود در خصوص قنات قصبه گناباد به خبرنگار تسنیم در گناباد گفت: با بازدید از قنات قصبه گناباد به سئوالاتی که در زمینه نوع کارکرد قنات‌ها و ساخت آن در ذهنم داشت پاسخ داده شد. ایرانیان و معماران قدیم به حفر قنات بسیار اهمیت می‌دادند که توانسته‌اند چنین حجم وسیعی از آب را از دوردست‌ها منتقل کنند.

قنات قصبه گناباد به دلیل ورود گردشگران به داخل آن و مشاهده نحوه حرکت آب در زیر زمین سبب شده گردشگران زیادی را به خود جذب کند اما آنچه در این زمینه مهم به نظر می‌رسد استحکام بخشی قنات برای اطمینان از حرکت گردشگران در داخل آن است؛ از همین رو به سراغ کسی رفتیم که به جرات می‌توان گفت قنات قصبه را همانند فرزند خود دوست دارد و نگاه خاصی به این اثر ثبت شده جهانی دارد.

رسول صنوبری؛ مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه گناباد اظهار داشت: قنات قصبه پس از ثبت جهانی توانسته نقش بسزایی در رونق گردشگری استان داشته باشد و در سال‌های دیگر از نقاط اصلی بازدید گردشگرانی که وارد استان شود خواهد بود. در دو سال اخیر با اعتبار 300 میلیون تومانی توانسته‌ایم ورودی شماره دو که شامل ساخت پلکان، خاک‌برداری، اجرای دیوار و طاق بوده را اجرا کنیم تا در این مسیر، گردشگر با محیطی بسیار زیبا و مستحکم روبه رو شود.

تکمیل چرخه گردشگری

مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه اظهار داشت: کیوسک‌های راهنمایی و اقلام دیگری نیز برای تجهیز این اثر جهانی خریداری شده و برای سال جدید گردشگران وضعیت جدیدتری از قنات را خواهند دید و سایت قنات نیز به زودی با چهار زبان راه اندازی می‌شود تا گردشگران بیشتر با این اثر آشنا شوند.

صنوبری خاطرنشان کرد: استحکام‌بخشی سازه قنات از اولویت‌های کاری ما بوده و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم که پس از تکمیل مسیر ورودی به سمت استحکام بخشی سازه خواهیم رفت تا در این حوزه دغدغه کمتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید به دنبال چرخه گردشگری در استان باشیم که به عنوان مثال اگر آسیاب‌های بادی خواف نیز ثبت جهانی شود وضعیت بهتر می‌شود زیرا گردشگر زمانی که وارد استان خراسان رضوی شود بتواند با یک چرخه، آثار ثبت شده جهانی را بازدید کند.

مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه گناباد تصریح کرد: توجه ما به قنات تنها نبوده و آثاری که به آن مرتبط بوده را نیز در حال احیا هستیم که به عنوان مثال می‌تواند به آسیاب‌های آبی، آب انبارها و کوچه باغ‌های مسیر قنات اشاره کرد.

رشد بازدیدکنندگان

صنوبری با اشاره به رشد 40 درصدی بازدید گردشگران خارجی از قنات قصبه گناباد عنوان کرد: بیشتر گردشگران از کشورهای فرانسه، آلمان و سوئیس و سایر کشورها هستند که با تبلیغاتی که از سوی یونسکو برای این اثر صورت گرفته، میزان گردشگران افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حوزه اسکان گردشگران در شهرستان گناباد اقدامات خوبی مانند راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی صورت گرفته اما نیاز این شهر بیشتر ساخت یک هتل سنتی مدرن است تا گردشگر راحتی بیشتری داشته باشد.

مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه بیان داشت: راه‌اندازی مجمع خیرین قنات‌ساز از دیگر برنامه‌های ما است و در نخستین قدم یک خیر مبلغ 20 میلیون تومان به این حوزه تخصیص داده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 9آبان1397 ، کدخبر: 1865656: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین