پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
پانزدهم آبان‌ماه سالروز تولد علی‌تجویدی نوازنده ویولن، سه‌تار و آهنگساز مطرح کشور است. علیرضا افتخاری از همکاری‌های خود با این پیشکسوت موسیقی گفت.

شعارسال:پانزدهم آبان‌ماه سالروز تولد علی‌تجویدی نوازنده ویولن، سه‌تار و آهنگساز مطرح کشور است. علیرضا افتخاری از همکاری‌های خود با این پیشکسوت موسیقی گفت.

علیرضا افتخاری درباره ویژگی‌های اخلاقی استاد علی تجویدی، گفت: در سال 1357 که البته آن موقع تاریخ را به سال 2537 تغییر داده بودند، در آزمون باربد شرکت کردم که آن زمان استاد تجویدی مدیر بخش آزمون بودند، به پیشگاه‌شان شرفیاب شدم. از لحاظ اخلاق و منش، شخصیت خیلی بزرگوار و فرزانه‌ای داشتند. فرزانگی در ضرب نوازیشان، نگاه زیبایشان نسبت به جوانان و افرادی که در باغ فردوس جمع می‌شدند و برخورد محترم ایشان با آنها، همواره وجود داشت. آنجا تازه متوجه شدم که اخلاق چیست. درست است پدرم، عموهایم و بزرگ‌ترهای خانواده‌ام را دیده بودم، اما وقتی این شخصیت فرزانه را دیدم تازه متوجه شدم اخلاق و دانش در اخلاق چیست.

** اجرای آلبوم «یاد استاد» قابل ستایش است

خواننده تصنیف «ای دل اگر عاشقی» درباره آغاز همکاری خود با استاد علی تجویدی، عنوان کرد: با مشاهداتی که از شور و حال این بزرگمرد داشتم، عاشق ایشان شدم. حالا کلمه عشق شاید به معنی علاقه‌مندی و دوست داشتن نباشد. اما به ایشان خیلی علاقه‌مند شدم. استاد تجویدی کتباً نوشتند و به من و آقای پازوکی (مجوز) دادند. ما هم شروع به انجام وظیفه کردیم که بعد هم خودشان فرمودند اجرای این کار قابل ستایش است، که به دستور ایشان روی جلد نوار چاپ شد. گفتند: اجرای آلبوم «یاد استاد» قابل ستایش است.

**خواندن «نظر» به جای «ازل» و اعتراض معینی کرمانشاهی

علیرضا افتخاری در پاسخ به این پرسش که چرا آلبوم «یاد استاد» را در دو ورژن منتشر کرده‌اید، بیان کرد: در متن شعری که آقای پازوکی به من دادند به جای کلمه «ازل»، «نظر» نوشته شده بود. وقتی در استودیو شعر را به من دادند «که تو بودی از ازل» اصلش بود، آقای معینی کرمانشاهی هم معترض بودند و با توجه به متن شعر، من هم «نظر» خوانده‌ام. آقای پازوکی اشتباه کرده بودند و باید بیشتر متوجه اشعار می‌شدند.

وی در ادامه افزود: آن شعری که به دست من رسید اگر «نظر» هم «حذر» بود، من هم «حذر» می‌خواندم. البته باید بگویم استاد معینی‌کرمانشاهی اعتراضشان بجا بود. مصرع «این تو بودی کز ازل خواندی به من درس وفا را» را طوری نوشته بودند که من «از نظر خواندی به من درس وفا را» خواندم. حالا من نمی‌خواهم کسی را مقصر نشان بدهم، شاید خواننده قبلی طوری خوانده بود که تفاوت بین «ازل» و «نظر» مشخص نبود. دقیقاً نمی‌دانم. ما به استودیو رفتیم «نظر» را «ازل» خواندیم و ابتدای شعر «یاد کودکی» را هم آقای پازوکی به من ندادند. فرض کنید اشتباهی صورت گرفت که بعد هم به گوش استاد تجویدی رسید، استاد ایراد نگرفتند که این آلبوم را عوض کنید. اما خب تمام کاسه‌کوزه‌ها سر من شکسته شد و همه تشرها به سمت من بود. من هم نتوانستم دفاع کنم، البته نیازی هم نبود، چون بالاخره یک نفر در آن میان مقصر بود. من نمی‌خواستم به معینی کرمانشاهی بگویم که چرا به من ناسزا می‌گوید؟ تحت هیچ قاعده‌ای من مقصر نبودم. اما گفتم بالاخره یک نفر این حرف‌ها را بشنود و دیگری را مقصر قلمداد نکنند.

**علی تجویدی نابغه بود

خواننده قطعه «هوای تو» درباره ویژگی‌های آثار استاد تجویدی که موجب ماندگاری‌اش شده است، اظهار کرد: استاد تجویدی شاگرد ابوالحسن صبا بوده و کسانی که کلاس استاد صبا می‌رفتند و از ایشان تلمذ می‌کردند، همه صاحب‌نام شدند. بزرگان موسیقی، آهنگسازان و نوازندگان مطرح و کسانی که نامی دارند و جزو افراد مانا هستند، شاگردان استاد ابوالحسن صبا بودند. استاد تجویدی نابغه بودند. نمی‌توان گفت نبوغ را از کجا آورده‌اند. اگر دکتر هم می‌شد دکتر بزرگی می‌شدند. بالاخره علم و هنر وجود دارد که به بشریت کمک کند، حالا این علم می‌تواند پزشکی یا موسیقی باشد.

**پله پله تا ملاقات خدا

این چهره ماندگار با اعلام اینکه به همه آثار استاد تجویدی علاقه مند است، خاطرنشان کرد: من به همه آثار ایشان علاقه‌مند هستم. « این‌همه آشفته‌حالی» را خیلی دوست دارم. عشق خوب است. آن هم عشق پاک. من عاشق بودم. عشق بدون فرزانگی عشق نمی‌شود، هوس می‌شود. باید به حدی رسیده باشم که عشق را به‌صورت دیگر ببینم؛ پله پله تا ملاقات خدا.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار15 آبان 97، کدخبر: 83091495، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین