پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کارشناسان آمریکایی در موسسه هادسن می گویند که ایران با برخورداری از هوش استراتژیک ، زمان و مکان واکنش به فشارها را خودش انتخاب خواهد کرد و پاسخ مناسب به آن خواهد داد.
شعار سال : موسسه هادسن روز پنج شنبه جلسه ای با حضور ' ری تاکی 'کارشناس ارشد شورای روابط خارجی، 'جی سولومان' کارشناس موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک و 'مایکل دوران'کارشناس ارشد موسسه هادسن با موضوع سیاست اروپا در مورد تحریم ها و توافق هسته ای ایران برگزار کرد.

ری تاکی کارشناس ارشد شورای روابط خارجی گفت که آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران در یک سخنرانی گفت نه جنگ و نه صلح، و همه بیشتر روی موضوع نه به صلح، که منظور مذاکره برای صلح است، تمرکز کردند اما ایشان به جنگ هم نه گفت.

وی توضیح داد ، اسراییلی ها در حال بمباران دائم مواضع آنها (ایرانی ها) در خارج از کشور هستند. ایران تا کنون به اینها جوابی نداده است اما این به این معنی نیست که جوابی نخواهد داد، زیرا هوش استراتژیک ایران در این است که زمان و محل واکنش را خودش انتخاب می کند و به همین دلیل است که تا به حال نیز موفق بوده است.

این کارشناس شورای روابط خارجی اظهار کرد، بنابراین در حال حاضر برای ایران جاذبه های زیادی برای آمدن به میز مذاکره در زمان مناسب وجود دارد.

تاکی ادامه داد نگرانی من از زمانی است که ایران به میز مذاکره بیاید زیرا من فکر می کنم که 12 درخواست پمپئو به خطر بیفتد.

** دولت ترامپ هنوز وارد دنیای بولتون نشد

وی افزود : به نظر او دولت آمریکا هنوز در دنیای جان کری زندگی می کند و به دنیای جان بولتون وارد نشده است. رفتار حکومت ایران ریشه ایدئولوژیک دارد و به همین دلیل است که تا کنون سیاست های آمریکا نتوانسته رفتار ایران را تغییر دهد.

این کارشناس شورای روابط خارجی با بیان ا ین که صحبت کسانی که از تغییر رفتار حرف می زنند اما می گویند مخالف تغییر حکومت هستند، متناقض است و گفت ،جمهوری اسلامی دارای ایدئولوژی است که ارزش های خود را دارد.

تاکی اضافه کرد آمریکا در گذشته باید از طریق سازمان ملل به دنبال قانونی کردن سیاست های خود می رفت اما در دولت ترامپ شما به رضایت سازمان ملل نیاز ندارید و حتی نیاز ندارید که قطعنامه امضا کنید و مسیرهای طولانی ( قوانین بین المللی ) را بروید.

*ترامپ به سازمان ملل نیاز ندارد

وی ادامه داد: ترامپ به همه نشان داد که آمریکا این قدرت را دارد و به سازمان ملل نیازی ندارد.
وی افزود ترامپ تنها رییس جمهوری است که می توانست از توافق هسته ای خارج شود و تا زمانی که توافق هسته ای وجود داشت آمریکا نمی توانست سیاستی جبرگرایانه داشته باشد و در رفتار ایران تغییری ایجاد کند.

تاکی گفت که ایرانی ها می فهمند که ما چه وضعیتی داریم. مطبوعات در ایران به شدت به سیاست داخلی آمریکا توجه پیدا کرده است. آنها حقیقتا در حال توجه به تفاوت بین دمکراتها و جمهوری خواهان هستند. اروپایی ها و دوستان ما به آنها می گویند که فقط صبر کنید، کمک از راه می رسد.

وی افزود ،حکومت ایران فکر می کند که در دو سال آینده دولت ترامپ ضعیف تر از قبل خواهد بود. آنها می دانند که اختلاف در آمریکا بالاست و یک سال آخر همه چیز به خاطر انتخابات به هم ریخته خواهد بود.

این کارشناس شورای روابط خارجی اظهار کرد آنها معتقدند که اگر این دو سال را دوام بیاورند خطر تحریم ها و جنگ رفع خواهد شد.

** ترامپ نمی داند از ایران چه می خواهد

مایکل دوران کارشناس موسسه هادسن گفت که مشخص نیست که دولت ترامپ دقیقا از ایران چه می خواهد .

وی ادامه داد ، ایرانی ها احتمال دارد که از ما بخواهند در طول مذاکرات به آنها امتیازاتی دهیم که البته به نظر می آید که دولت ترامپ نسبت به این موضوع حساس باشد.

دوران ادامه داد ، واقعا نمی داند که برنده رویارویی بین حامیان سیاست خارجی باراک اوباما و اروپا از یک سو و دولت دونالد ترامپ از سوی دیگر چه کسی خواهد بود.

دوران با تشریح سیاست های دولت اوباما و ترامپ افزود که دولت ترامپ رو به فشار اقتصادی آورده است که حرکت کاملی نیست و برخی از کشورها اجازه گرفته اند که از ایران نفت بخرند.
وی افزود که از نظر وی نبود سیاست نظامی در قبال ایران و همچنین تاکید بر لحن تند در مقابل ایران نمی تواند تغییر رفتاری در ایران ایجاد کند.

مایکل دوران گفت ،در واشنگتن گروهی پنهان شده که معتقد است ایران متحد بهتری برای آمریکاست و این توهم را دارد که می توان با ایران رابطه داشت.

'این نگاه هم در راست ها و هم در چپ ها از گذشته بوده است که سعودی مشکل آمریکاست و ایران متحد بهتری است. امروز اما این نگاه بیشتر در چپ ها دیده می شود.'

دوران در ادامه گفت که در زمان جرج بوش ،آمریکا توانست اروپا را متقاعد کند که با تحریم ها همراه شوند اما الان ما آنها را مجبور کردیم که همراه شوند و آنها واقعا از این عصبانی هستند. حتی انگلیس از این فشار دولت آمریکا راضی نیست .

وی افزود: آنچه بر سر آنها آمده این است که اوباما مدام به آنها می گفت که 'سرمایه گذاری کنید، سرمایه گذاری کنید، سرمایه گذاری کنید' حالا ترامپ به آنها می گوید بیرون 'بیایید، بیرون بیایید، بیرون بیایید.'

کارشناس ارشد موسسه هادسن ادامه داد اگر بعد از ترامپ ، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، آنها دوباره به سمت سیاست قبلی خواهند رفت و با اروپایی ها همراه خواهند شد و این نشان از شکاف بالا بین آمریکایی ها دارد و این اصلا چیز خوبی نیست.

** پرداخت ماهانه یک میلیارد دلار به ایران

جی سولومان کارشناس موسسه واشنگتن نیز گفت که چند بار در سال های گذشته به ایران سفر کرده است و تحریم ها واقعا در زمان اوباما تاثیرگذار بوده اند.

این کارشناس ادعا کرد که در زمان مذاکرات، ماهی یک میلیارد دلار به ایران پرداخت می شده است و به آنها اجازه می دادند که پول نفت خود را برداشت کنند.

وی همچنین افزود ،در کنار این تحریم ها، دیپلماسی بسیار سطح بالایی وجود داشت و مجموعه اینها کمک کرد که ایران به میز مذاکره بیاید.

این کارشناس مسایل خاورمیانه که سابقه کار خبرنگاری نیز دارد، اظهار کرد برای او مشخص نیست که هدف دولت ترامپ از فشار بر ایران چیست.

سولومان ادامه داد ،در زمان اوباما وزارت خزانه داری ابتدا ایران را تحریم می کرد زیرا می خواست دسترسی های مالی آن را محدود کند . بعدها در دولت اوباما گفتند که تحریم ها برای این اعمال می شود که ایران به میز مذاکره بیاید؛ اما در حال حاضر مشخص نیست که ترامپ به دنبال این است که ایران به میز مذاکره بیاید و توافق بهتری امضا کند یا اینکه آن 12 خواسته ای را که مایک پمپئو اعلام کرد، انجام دهد.

این کارشناس موسسه واشنگتن همچنین گفت به عقیده او مقامات دولت اوباما به تحریم اعتقاد نداشتند و به نوعی مجبور شدند سیاست تحریم را ادامه دهند و به همین دلیل در حال حاضر هم آنها را تاثیرگذار نمی دانند.

سولومان در ادامه صحبت های تاکی گفت که کری حقیقتا ایران را دشمن لازم آمریکا نمی دانسته است و معتقد بوده که به خاطر اینکه اسراییل و سعودی، با ایران رابطه خوبی ندارند ، آمریکا هم به ورطه دشمنی افتاده است.

وی افزود از نظر کری توافق هسته ای قدمی برای یک طرح بزرگتر بوده و آن هم چرخش به سمت ایران بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ، تاریخ 19 آبان 97، کد مطلب: 83093515:ww.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین