پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۶۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
جایگاه ایران در تازه‌ترین گزارش بانک‌جهانی از وضعیت سهولت کسب‌وکار افتی چهار پله‌ای داشته اگرچه از نظر امتیاز، بهبود پیدا کرده‌است

شعارسال:جایگاه ایران در تازه‌ترین گزارش بانک‌جهانی از وضعیت سهولت کسب‌وکار افتی چهار پله‌ای داشته اگرچه از نظر امتیاز، بهبود پیدا کرده‌است.


بانک‌جهانی طبق روال سال‌های گذشته، در گزارش اخیر خود ۱۹۰ کشور جهان را به لحاظ شاخص سهولت کسب‌وکار رتبه‌بندی کرده است. این شاخص که از ده زیرشاخص تشکیل شده، بر اساس ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای محاسبه آن، اقدامات اصلاحی کشورها در هر یک از معیارها لحاظ می‌شود. گزارش اخیر بانک‌جهانی، خبر از سقوط ۴ پله‌ای رتبه ایران از نظر شاخص سهولت کسب‌وکار نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. این در حالی است که فاصله ایران از شاخص پیشرو نسبت به سال قبل کاهش یافته است

در شاخص سهولت کسب‌وکار ۲۰۱۹ بانک‌جهانی، امتیاز ایران بهبود یافته است. از بین ۱۰ زیر شاخص، فاصله از شاخص پیشرو برای ۶ زیر شاخص کاهش پیدا کرده و برای ۴ زیر شاخص این فاصله ثابت مانده است. بانک‌جهانی توسعه و بهبود خدمات صادرات و واردات از طریق پنجره واحد ملی در راستای تسهیل تجارت فرامرزی و تسهیل پرداخت مالیات از طریق راه‌اندازی سیستم آنلاین برای پرداخت حق بیمه تامین‌اجتماعی، درخواست آنلاین استرداد مالیات بر ارزش افزوده، سیستم آنلاین ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت و سیستم پرداخت آنلاین بدهی مالیاتی از طریق اتصال به بانک را از مهمترین اقدامات اصلاحی ایران برشمرده است.

اقدام اصلاحی صورت گرفته، منجر به بهبود ۴۵ پله ای جایگاه ایران از نظر تسهیل تجارت فرامرزی و بهبود یک پله‌ای از نظر سهولت پرداخت مالیات در میان ۱۹۰ کشور جهان و کاهش فاصله آن از شاخص پیشرو شده است.

تضعیف رتبه ایران علی رغم بهبود فاصله آن از شاخص پیشرو، نشان می‌دهد برخی کشورها در مقایسه با ایران عملکرد بهتری داشته‌اند و فاصله آن‌ها از شاخص پیشرو به مراتب بیشتر از ایران کاهش یافته است.

عدم تغییر امتیاز ایران در چهار زیرشاخص سهولت کسب‌وکار از دیگر نکات قابل ملاحظه گزارش اخیر بانک‌جهانی است. امتیاز فاصله ایران از شاخص پیشرو در زیرشاخص‌های اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، ورشکستگی و پرداخت دیون و اجرای قراردادها نسبت به سال قبل تغییر نکرده و رتبه ایران در زیرشاخص ورشکستگی و پرداخت دیون به واسطه عملکرد بدتر سایر کشورها به اندازه ۲۹ پله تقویت شده است اما در عین حال در سه زیرشاخص اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و اجرای قراردادها به علت عملکرد بهتر سایر کشورها رتبه ایران تضعیف شده است.

نتایج رتبه‌بندی کشورها نشان می‌دهد جایگاه کشور ترکیه ۱۷ پله، جایگاه کشور امارات متحده عربی ۱۰ پله و مالزی ۹ پله بهبود یافته و فاصله آن‌ها از شاخص پیشرو کمتر شده است. در حال حاضر، این کشورها به ترتیب در جایگاه ۴۳ ، ۱۱ و ۱۵ در میان ۱۹۰ کشور جهان قرار گرفته‌اند.

اقدامات ایران در راستای تسهیل محیط کسب‌وکار

بر اساس آخرین اطلاعات بانک‌جهانی، مهم‌ترین اقداماتی که در راستای تسهیل محیط کسب‌وکار طی سال‌های مختلف در ایران صورت گرفته، به شرح ذیل است:

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت حکاک، تاریخ انتشار15آبان 97، کد خبر: 14529،www.hakkaknews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین