پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۷۰۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
بانک مهر ایران باید خدمات جانبی بانکداری انجام دهد تا به سود برسد. اما چون در میان بانک‌های کشور، هنوز جوان است و ممکن است تراکنش‌های کافی نداشته باشد.اقدامات این مجموعه برای ورود به بازار سرمایه در چه مرحله ای قرار دارد؟ مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ به این سوال گفت: بانک برای ورود به بازار سرمایه،ابتدا باید به سهامی عام تبدیل می‌شد که حدود یک ماه پیش، این امر محقق شد. در یک فرایند آرام و یک تکلیف قانونی وارد این حوزه خواهیم شد. ضمن اینکه این امر مستلزم همکاری بورس با ما نیز خواهد بود. چرا که یک شرکت دوران رشد، بلوغ و نهفتگی دارد، این بانک هنوز به دوران بلوغ خود وارد نشده‌ است و همچنان به پشتوانه ۱۰ بانک به عنوان سهامدار عمده خود نیاز دارد.

شعار سال: مرتضی اکبری، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران با خبرنگار بورس امروز به گفتگو پرداخت.

اقدامات این مجموعه برای ورود به بازار سرمایه در چه مرحله ای قرار دارد؟

مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ به این سوال گفت: بانک برای ورود به بازار سرمایه،ابتدا باید به سهامی عام تبدیل می‌شد که حدود یک ماه پیش، این امر محقق شد. در یک فرایند آرام و یک تکلیف قانونی وارد این حوزه خواهیم شد. ضمن اینکه این امر مستلزم همکاری بورس با ما نیز خواهد بود. چرا که یک شرکت دوران رشد، بلوغ و نهفتگی دارد، این بانک هنوز به دوران بلوغ خود وارد نشده‌ است و همچنان به پشتوانه ۱۰ بانک به عنوان سهامدار عمده خود نیاز دارد.

اصولا با توجه به نوع فعالیت بانک های قرض الحسنه، این بانک ها چگونه قادر به تحقق سود و افزایش سودآوری برای سهامداران خود هستند؟

وی در پاسخ گفت: ناگفته پیدا است شرکتی می‌تواند در بورس و در تابلو اصلی قرار گیرد که قادر به تحقق EPS باشد. این بانک، از نظر بسیاری از بانک‌ها، این بانک سود ده است و شاخص‌هایی که باید در بازار عرضه کنیم، موجود است.اما نکته این است که چه کسی حاضر به خرید سهام یک بانک قرض‌الحسنه و نهادهای عام‌المنفعه مانند صندوق‌های بازنشستگی است که پول حاصل از آن را در قالب تسهیلات قرض‌ الحسنه در اختیار بازنشستگان قرار می دهند.

اکبری خاطرنشان کرد: ساختار بانک‌های ما با بالا رفتن معوقات، دچار بهم ریختگی می‌شود. طی این چند سال، نظیر کارنامه معوقات بانک مهر ایران را حتی در نظام بین‌المللی نمی‌بینید، مشکلات نظام بانکی ما صرفا به دلیل آمار بالای معوقات است لذا در صورت حل این مشکل،خود بانک‌ها سود بانکی را کاهش خواهند داد. اما در این زمان، وارد رقابت نقدینگی شده و سود خود را بالا برده و سبب رشد نقدینگی در کشور می‌شوند و خلق همین پول، تراز بانکی را بر هم می زند. به نظر من هنوز این مهم ـ که مشکل، از نظام بانکی نبوده و نظام اقتصادی است که ایراد دارد ـ درک نشده است.

وی در ادمه افزود: اگر بازپرداخت وام‌های دریافتی کارخانه‌ها و صنایع از بانک‌ها به‌موقع انجام می‌شد، نه تنها نرخ سود بالا نمی‌رفت، بلکه مشکلات تولید نقدینگی و خلق پول هم ایجاد نمی شد.لذا در بیشتر موارد،این،دولتمردان هستند که مقصر به‌وجود آمدن این جریان هستند، نه بانک‌ها. پس بانک قرض‌الحسنه به مثابه یک شرکت باید سودآوری مستمر داشته باشد تا بتواند در بازار سرمایه،انتظارات سهامداران خود را محقق سازد. بانک مهر ایران باید خدمات جانبی بانکداری انجام دهد تا به سود برسد. اما چون در میان بانک‌های کشور، هنوز جوان است و ممکن است تراکنش‌های کافی نداشته باشد.

مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران تاکید کرد: با ورود به آن مرحله می تواند این ورود ثمرات بهتری برای سهامدارانش داشته باشد. چرا که ورود این بانک به بازار سرمایه، آن را در معرض انواع و اقسام ریسک های سهامداری بورس قرار می دهد. طبق اساسنامه، این بانک اجازه ورود به حوزه سودآوری ندارد. البته تمایل داریم در قالب انواع ابزار مالی به این عرصه ورود یابیم.

وی در انتها افزود: با توجه به اینکه سرمایه بانک ۱۵۰۰ میلیارد تومان است،ولی حقوق سهام بانک حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و سود انباشته و اندوخته نیز حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان است. از این عدد، ۲۲۰۰ میلیارد تومان آن فقط در زیرساخت و اوراق ذکر شده استفاده شده است. ۱۵۰۰ میلیارد تومان به این حوزه‌ها و مابقی آن به اموال اختصاص یافته و میزان اندوخته نیز ۱۳هزار میلیارد تومان است. در واقع منابع کلی بانک ۱۵هزار میلیارد بانک و مصارف آن معادل رقمی برای ۱۳هزار میلیارد تومان تسهیلات جمع شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری بورس امروز تاریخ انتشار 28 آبان 97، کدخبر: 6207، www.boursemrooz.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین