پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
متاسفانه از سال ۱۳۸۷ و با شروع خشکسالی شدید، رودخانه سلمان که تامین کننده اصلی آب پشت سد سنجگان بوده است به رودخانه ای فصلی تبدیل شد و تنها در ۶ ماه از سال توان تامین بخشی از آب پشت سد را دارد.

شعار سال : سد مخزنی «سنجگان» در روستای سنجگان از توابع بخش سلفچگان قم و در فاصله ۵۴ کیلومتری جنوب غربی این استان بر روی روخانه سلمان بنا شده ‌است. این سد یکی از چهار سد این استان است که در حدود ۶۰ سال قبل توسط مردم روستای سنجگان و یکه باغ به شکل قوسی و با هسته سنگ و ساروج به منظور تامین آب کشاورزی منطقه احداث شد و در سال ۱۳۷۷ توسط اداره آب منطقه‌ای استان قم عملیات تقویت و تحکیم پی سد، افزایش ارتفاع بدنه و احداث سرریز آن صورت گرفت. و همینک با ارتفاع ۱۹ متری بدنه سد و چهار و نیم هکتار سطح دریاچه به حجم دو برابری نسبت به قبل و میزان ۲۸۰ هزار مترمربع رسیده است.

متاسفانه از سال ۱۳۸۷ و با شروع خشکسالی شدید، رودخانه سلمان که تامین کننده اصلی آب پشت سد سنجگان بوده است به رودخانه ای فصلی تبدیل شد و تنها در ۶ ماه از سال توان تامین بخشی از آب پشت سد را دارد. از این رو سد سنجگان تامین کننده آب کشاورزی روستاهای منطقه محسوب می‌شود، از چشمه ها و قنات های بالادست در کنار رودخانه فصلی سلمان به منظور تامین و ذخیره سازی آب در پشت سد کمک گرفته می‌شود و در این سالها تنها در زمان بروز سیلاب شاهد سرریز شدن آب از این سد بوده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات،برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار :30 آبان 97 ، کد خبر:97083015326، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین