پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
رضا سیار گفت: با اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های دز اطمینان بالایی در تامین آب استان قم وجود دارد ولی به دلیل فرسوده بودن شبکه توزیع آب، با مشکل توزیع آب به بخش ها و روستاهای قم مواجه هستیم.

شعار سال: رضا سیار روز دوشنبه با اشاره به اجرای طرح انتقال آب سرشاخه های دز به قم افزود: با اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های دز اطمینان بالایی در تامین آب استان قم وجود دارد ولی به دلیل فرسوده بودن شبکه توزیع آب، با مشکل توزیع آب به بخش ها و روستاهای قم مواجه هستیم.

وی ادامه داد: طرح تعویض شبکه های فرسوده به تصویب رسیده که بر اساس آن به منظور تعویض شبکه های فرسوده توزیع آب، درصدی از حق آب بهای قبوض شهری به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای بازسازی شبکه ها به شرکت آب و فاضلاب روستایی قم تعلق می گیرد.

گفتنی است: 50 درصد شبکه توزیع آب قم فرسوده است.

به مساله پدافند غیرعامل به عنوان یک رکن مهم پروژه های آبرسانی توجه ویژه شده است

فرماندار قم با بیان این که طرح های مهم و زیرساختی در زمینه تامین آب شرب روستاها و بخش های قم در حال انجام است گفت: در برنامه ریزی های بلند مدت، علاوه بر تامین آب، به پدافند غیرعامل به عنوان یک رکن مهم پروژه های آبرسانی توجه ویژه شده است.

سیار افزود: در بخش کهک علاوه بر اصلاح شبکه فرسوده، کار مطالعاتی طرح خط دوم انتقال آب به این بخش با اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون ریال آغاز شده که بر اساس این طرح، خط دوم انتقال آب به بخش کهک قم از مسیر کوه 2 برادران و از جاده کاشان به خط انتقال فعلی قنوات متصل می شود تا علاوه بر تامین آب روستاهای این بخش، اطمینان بالایی در خصوص تامین آب ندامتگاه لنگرود ایجاد شود.

وی ادامه داد: همزمان با خط لوله اصلی انتقال آب، خط دوم انتقال آب به بخش کهک در جهت اجرای سیاست های پدافند غیرعامل برای تامین آب شرب روستاهای این بخش اجرا می شود که اگر چاه های قنوات و خط انتقال سرشاخه های دز به این بخش از مدار خارج شد، آب منطقه قطع نشود.

فرماندار قم با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح افزود: در ماه های ابتدایی امسال، بر اثر شکستگی خط لوله اصلی، آب تعداد زیادی از روستاهای بخش های کهک، قنوات و قمرود قطع شد که ضرورت اجرای این طرح را نشان می دهد.

وی با اشاره به اجرای خط جدید انتقال آب به منطقه قمرود قم ادامه داد: خط جدید انتقال آب منطقه قمرود در مجاورت جاده گرمسار از کمربندی امام علی(ع) و ورودی جاده قنوات ایجاد می شود که این خط تامین کننده آب کل منطقه قمرود است..

استان قم دارای یک شهرستان، شش شهر، پنج بخش و نه دهستان است. تعداد روستاهای دارای سکنه قم به دلیل شوری و نبود آب و نیز نمکزارهای روان از 330 روستا به کمتر از 200 روستا کاهش یافته که از این تعداد 60 روستا با تانکر آب رسانی می شود.

هم اکنون 110 روستای استان قم با حدود 50 هزار تن جمعیت از 115 منبع آبی شامل 87 حلقه چاه در مدار بهره برداری، پنج دهنه چشمه، 14 قنات و 9 نقطه انشعاب از منابع آب سطحی آبرسانی می شود.

آب سرشاخه های دز فقط برای مصرف شرب و بهداشتی است

سیار اظهار داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته اطمینان بالایی از تامین آب شرب در استان قم بوجود می آید که با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل علاوه بر امکان استفاده جایگزین، امکان استفاده مجزا از این شبکه ها در مواقع اضطراری وجود دارد تا قطع آب روستاها و بخش های قم به حداقل خود برسد.

فرماندار قم با تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب ادامه داد: آب سرشاخه های دز که با هزینه سنگین دولت به فلات مرکزی ایران و قم منتقل شده فقط برای مصرف شرب و بهداشتی است و نباید از این آب برای کشاورزی استفاده شود.

یکی از طرح‌های بزرگ برای حل مشکل شوری آب در قم، طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم بود که مراحل اولیه برسی انتقال آب الیگودرز به قم و برخی شهرهای مرکزی ایران از سال 1360 آغاز و اجرای رسمی طرح انتقال آب الیگودرز از شرق استان لرستان به برخی شهرهای مرکزی ایران و قم به طور رسمی از سال 1382 آغاز شد که اجرای آن موجب انتقال سالانه 181 میلیون متر مکعب آب از رودخانه های الیگودرز به سد کوچری و تصفیه خانه آن می‌شود.

پس از اجرای طرح انتقال آب ازسرشاخه دز در شرق استان لرستان به قم، سرشاخه های دز اکنون تامین کننده اصلی آب مصرفی شهرهای خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیم ور، سلفچگان و به ویژه قم می‌باشد.

برای مصرف روستاهای استان قم چهار هزار لیتر در ثانیه آب تولید می شود که 82 درصد از آن از آب انتقالی سرشاخه های دز و بقیه از چاه های علی آباد و داخل شهر قم است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار 6 شهریور 96، کدمطلب: 727134، www. jamaran.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین