پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به بحران کم آبی در قم گفت: ۵۰۰ میلیون مترمکعب روان‌آب در دهه ۶۰ وارد استان قم می‌شد که امروز این میزان به صفر رسیده است این امر مدیریت منابع و روش های راهبردی را در کشاورزی ضروری می سازد.

شعار سال: محمدرضا طلایی شامگاه سه شنبه در دویست و نود و نهمین جلسه قم پژوهی در قم با موضوع بررسی وضعیت کشاورزی استان قم عنوان کرد: در گذشته وقتی حق آبه ها را قطع کرده بودند برداشت آب از چاه‌ها هیچ حساب و کتابی نداشت و بر اساس همین رویکرد با مشکلاتی مواجه شدیم. دولت در این راستا با نصب کنتور در چاه‌ها به ساماندهی پرداخت و دیدگاه کشاورز را تغییر دادیم تا براساس مجوزها آب بهره برداری شود.

وی تصریح کرد: محیط زیست در استان قم شکننده است اما زندگی در حاشیه کویر به ما آموخت که باید از منابع خود حراست کنیم چرا که اگر این منابع را از دست دهیم٬ جبران آن بسیار سخت است.فراموش نکنیم کشاورزی در قم مانع از ایجاد ریزگرد و گرد و غبار شد.در دهه ۵۰ حدود ۱۲ هزار هکتار باغ این شهر را پوشانده بود و قم در آن زمان هوای مطبوعی داشت.امروز با تمام تلاش‌های شهرداری، فضای سبز اطراف قم بیش از 2500 هکتار نیست و بهترین اراضی کشاورزی در جهت توسعه شهر تغییر کاربری داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: کشاورزی دارای گستردگی زیادی است و باید در آن کالایی را تولید کنیم که در بازار بتوانیم به رقابت بپردازیم.در این راستا باید هزینه ها را پایین بیاوریم و درآمدها را افزایش دهیم تا اقتصاد کشاورزی دارای توجیه شود. در واقع کشاورزی و تولیدات باید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار باشد تا به رونق و شکوفایی اقتصادی دست یابیم.

وی بیان کرد: عده‌ای بر این باورند که با توجه به مشکلاتی همچون کم آبی باید کشاورزی را تعطیل کرد اما مدیریت منابع و حراست از اراضی می تواند ظرفیت های کشاورزی را حفظ کند. اگر در روند کشاورزی به مدیریت آب و منابع دست یابیم اقتصاد پایداری ایجاد خواهد شد.

وی گفت: باید کشاورزی را به سمت مسائل فنی سوق داد و با مکانیزاسیون به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد پرداخت تا ظرفیت های تولید و اشتغال در کشاورزی حفظ شود.

طلایی در خصوص طرح ملی پهنه های کشاورزی افزود: یکی از اقدامات خوب در دو سال گذشته جذب 75 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی بود چرا که برای ارتقای عملکرد افزایش سرمایه گذاری و وارد کردن مسائل فنی در مزرعه این امر راهبردی موثر به شمار می رود. اجرای طرح ملی پهنه های کشاورزی با حضور کارشناس در مزرعه انجام می‌شود.در گذشته به ازای هر 800 کشاورز یک کارشناس داشتیم اما در حال حاضر برای هر 40 کشاورز یک کارشناس در مزرعه وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: حضور کارشناسان در مباحث فنی و مشکلات نقش مهمی در بهبود روش های تولید و مدیریت منابع و بهره وری بالا در کشاورزی دارد. برروی 5000 هکتار از اراضی مطالعات کشاورزی در قم صورت گرفته است و فرهنگ سازی در رابطه با آبیاری تحت فشار انجام شد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در مدیریت آب روی داد.

طلایی بیان کرد: سامانه نوین آبیاری در همه مزارع باید وارد شودتا بتوان به بهره وری در کشاورزی دست یافت. کشاورزی سنگ زیربنای توسعه استو در دنیا هیچ کشوری بدون همراهی بخش کشاورزی به توسعه دست نیافته است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: اراضی کشاورزی ۱۰ درصد از اراضی استان قم را تشکیل می دهد که که در مجموع 0.56درصد از محصولات کشور را تولید می‌کند.طبق این آمار به نسبت زمینی که در اختیار داریمتولیدات بالاتر از میانگین کشور است که عمده تولیدات هم مربوط به دام استزیرا دام و دامپروری با زندگی قمی‌ها عجین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: قم تنها استان در کشور است که ۶۰ درصد دام پروریدارد که این امر هم فرصت و هم تهدید به شمار می رود.بیش از ۸۰ درصد علوفه دام از خارج از استان قم تامین می‌شود و این یعنی ما آب را به داخل استان قم می‌آوریم.در زمینه طیور نیز از دهه ۶۰ ظرفیت بالایی در استان قم ایجاد شد و امروز رتبه پنجم طیور را در کشور داریم، اگر چه ساختار صنعت طیور در قم در حال تغییر است.

وی تاکید کرد: حفظ خاک زمین حتی با یک بار شخم و تنها با کشت محصولات کشاورزی امکان پذیراست و نمی توان تولید را در آن رها کرد چرا که وضعیت بدتری از نظرگرد و غبار ایجاد می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 24 آبان 96، کد مطلب: 96082414440: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین