پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
مدیر عامل شرکت آب فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان یکی از شهرهای دارای تنش آبی است، گفت: در حال حاضر بیش از حد بارش ها از سفره های زیر زمینی آب برداشت می کنیم و دارای یک بیلان منفی در ذخایر آبی هستیم و 85 درصد آب مصرفی از منابع سطحی است.

شعار سال: هاشم امینی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از یکم تا هفتم تیرماه به نام هفته صرفه جویی نامگذاری شده است، اظهار کرد: در این هفته به چالش اول کشور یعنی آب پرداخته می شود، استان اصفهان دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و مردم استان در بخش های مختلف، کمبود آب و خشکسالی را به خوبی حس می کنند.

مدیر عامل آبفا با بیان اینکه تنها پرداختن به موضوع آب در هفته صرفه جویی حق مطالب را ادا نمی کند، تصریح کرد: شرکت آبفا اصفهان به موضوع مدیریت مصرف بهینه آب در تمام مقاطع سال معتقد است، زیرا حدود 10 سال در استان با شرایط خشکسالی روبرو هستیم، همچنین به طور طبیعی نیز اقیلم اصفهان خشک و نیمه خشک است.

کاهش بارش ها در فلات مرکزی

امینی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد کاهش بارش ها هستیم، اضافه کرد: امسال در بیشتر نقاط کشور بارندگی های خوبی داشتیم، اما در فلات مرکزی شرایط بارش ها چندان مناسب نبود، در عین حال دارای محدودیت تاسیساتی در حوزه شرب نیز هستیم.

وی با بیان اینکه موضوع تنش آبی برای مردم و مسئولان استان محسوس و ملموس شده است، ادامه داد: هم اکنون بیش از 93 شهر تحت پوشش آبفای شهری هستند که 85 درصد میزان تامین آب آنها از رودخانه زاینده رود و در قالب تصفیه خانه بزرگ اصفهان انجام می شود، همچنین 15 درصد آب دیگر مشترکان از طریق چاه ها، چشمه ها و قنوات تامین می شود.

مدیر عامل آبفا اصفهان خاطر نشان کرد: 85 درصد آب تامین شده در 56 شهر و 300 روستا توزیع می شود که حدود چهار میلیون جمعیت استان را شامل می شود، همچنین از سال 1389 تا 1395 بیش از 500 هزار واحد به آمار مصرف کننده آب شرب اصفهان اضافه شده، این رقم در سال های گذشته یک میلیون و 500 هزار آحاد و در حال حاضر دو میلیون آحاد است.

5400 لیتر بر ثانیه ظرفیت تامین آب استان از دست رفت

امینی اظهار کرد: در سال های گذشته کاهش بارش ها منجر به از دست دادن منابع آبی شد، به طوریکه 5400 لیتر بر ثانیه ظرفیت تامین آب را از دست دادیم که شامل کاهش دبی آب چاه های فلمن، چاه های متفرقه و محلی است. ظرفیت چاه های متفرقه به شدت کاهش پیدا کرده و در چند سال گذشته 124 حلقه چاه را از دست دادیم.

وی با بیان اینکه هیچ منبع جدید آب شرب به حوزه 56 شهر و 300 روستای استان اضافه نشده است، گفت: در چند سال گذشته با مدیریت مصرف، توزیع و استفاده از ظرفیت ها و فناوری های روز این میزان کمبود را جبران کردیم. امروز وظیفه داریم با استفاده از ظرفیت های استان در بخش های فرهنگی و فنی و ... این کمبود را جبران کنیم، تا منابع جدید آبی استان سامانه آبرسانی بزرگ اصفهان و گلاب 2 به ظرفیت تامین آب شرب اصفهان اضافه شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان افزود: 5400 لیتر بر ثانیه ظرفیت آب را در حوزه شرب از دست داده ایم در حالی که 500 هزار واحد اضافه شده و انشعابات جدیدی را شاهد هستیم و باید از مجرای مدیریت مصرف، توزیع این کاهش را تامین و جبران کنیم و مطبوعات و رسانه ها در قالب وظیفه صنفی و اجتماعی می توانند در این موضوع نقش مهمی داشته باشند.

امینی با اشاره به اقدامات فنی و مهندسی شرکت آبفا برای مدیریت مصرف تصریح کرد: ایجاد سامانه های تله متری و کنترل فشار یکی از اقدامات موثر شرکت آبفا بوده است که سامانه توزیع آب به صورت تله متری کنترل می شود، هم چنین سامانه مدیریت فشار از شهر توکیو الگو گرفته شده و بر اساس آن وضعیت فشار نقاط شهر اصفهان به صورت آنلاین و تمام وقت مدیریت می شود و آب به نحو احسن در 56 شهر و 300 روستا توزیع می شود. با استفاده از سامانه مدیریت فشار زمانی فشار آب اصفهان مناسب خواهد بود که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ وارد مدار شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما قدیمی بون شبکه های فاضلاب است، افزود: در سال گذشته از 245 کیلومتر شبکه فاضلاب 76 کیلومتر شبکه فرسوده اصلاح شد، هم چنین اجرای خطوط توزیع و انتقال داخل شبکه یکی دیگر از اقدامات انجام شده است، به طور نمونه پروژه خط انتقال خیابان شهید فهمیده با اعتبار 16.7 میلیارد تومان یکی از این پروژه ها است و مشکلات خیابان آتشگاه، کهندژ و رهنان نیز در این خصوص حل شده است.

151 لیتر در شبانه روز سرانه مصرف اصفهانی ها

مدیر عامل آبفا ادامه داد: از سال 1386 تا سال 1395 میزان آب بدون درآمد استان از 31 درصد به 17 درصد کاهش پیدا کرد که در این خصوص رتبه یک کشور را به دست آوردیم و هم چنین سرانه مصرف را از 189 لیتر آب در سال 1386 به 151 لیتر در سال 1395 رساندیم.

امینی با اشاره به اقدامات قانونی انجام شده توسط شرکت آبفا گفت: کشف، جمع آوری و تعیین تکلیف انشعابات غیر مجاز، برخورد با انشعابات پر مصرف، جمع آوری پمپ های غیر مجاز و ... از جمله اقدامات قانونی انجام شده توسط آبفا است، در حال حاضر یکی از آسیب های جدی ما مشترکانی هستند که به صورت غیر مجاز اقدام به نصب پمپ می کنند.

وی با اشاره به تاثیر افزایش دمای هوا در افزایش میزان مصرف آب در فصل تابستان گفت: با افزایش دما از 33 درجه به 35 درجه 16 درصد بر مصرف آب، با افزایش دما از 35 درجه به 37 درجه 20 درصد بر مصرف آب، با افزایش 37 درجه دمای هوا به 39 درجه 25 درصد بر میزان مصرف آب و با افزایش دمای هوا از 39 درصد به 40 درجه 30 درصد بر میزان مصرف آب افزوده می شود، اما اگر 4 میلیون نفر روزانه حدود یک و نیم لیتر آب صرفه جویی کنند حدود 6 میلیون لیتر روزانه در مصرف آب صرفه جویی می شود.

مدیر عامل آبفا اصفهان با بیان اینکه اصفهان یکی از شهرهای دارای تنش آبی است، اظهار کرد: سال گذشته 153 میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل برای احداث شبکه فاضلاب شهرهای برخوار، گرگاب و نجف آباد منعقد شده است، بر اساس این قرارداد شرکت فولاد مبارکه شبکه فاضلاب احداث و سپس از فاضلاب این شهرها استفاده می کند .

امینی با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب محلات شهر اصفهان یکی از مطالبات مردم بوده است، تصریح کرد: در این پروژه حدود 28 میلیارد تومان برای50 کیلومتر شبکه فاضلاب هزینه شده است و امیدواریم تا چند سال آینده کل مناطق حاشیه شهر اصفهان از نعمت شبکه فاضلاب برخوردار شوند.

وی ادامه داد: قرار بود مطالعات پروژه فاضلاب شهر کوشک و اصغر آباد ظرف یک و نیم سال انجام شود، ولی امروز خوشبختانه شاهد شروع عملیات اجرایی شهر کهریزسنگ و کوشک هستیم. پروژه کهریزسنگ، کوشک و نجف آباد دارای ردیف اجرایی نیست و بودجه ای نیز از محل اعتبارات دولتی دریافت نمی کند و از طریق سرمایه گذاری داخلی در قالب تبصره 3 انجام شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار کرد: اجرای شبکه فاضلاب شهر نجف آباد از سال 75 شروع شده و تا سال 92 تنها 27 کیلومتر آن اجرا شد، اما از سال 92 تا 95 حدود 180 کیلومتر لوله گذاری انجام شد.

امینی با اشاره به سامانه غیر حضوری 1522 تصریح کرد: این سامانه برای نخستین بار در کشور در اصفهان اجرا شد و تا کنون 779 هزار تماس با این سامانه برقرار شده است که منجر به کاهش آلودگی هوا، ترافیک سطح شهر و... شده است.

وی با بیان اینکه بیش از حد بارش ها از سفره های زیر زمینی آب برداشت می کنیم، اضافه کرد: دارای یک بیلان منفی در ذخایر آبی هستیم و متاسفانه شرایط سختی را طی می کنیم و 85 درصد آب مصرفی از منابع سطحی است، هم چنین به دلیل فرو نشست زمین و پایین رفتن آب های زیر زمینی و کاهش کیفیت آب مجبور به کاهش برداشت آب شرب از سفره های زیر زمینی شدیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان تصریح کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری، تغییر نوع کشت، توجه به آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی می تواند منجر به حفظ ذخایر زیر زمینی شود.

تا سال 1400 شهر اصفهان دارای شبکه فاضلاب می شود

امینی با بیان اینکه 67 درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند، ادامه داد: میانگین کشوری در این زمینه 30 درصد است، تا سال 1400 کل شهر اصفهان به ویژه نقاط حاشیه ای شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار می گیرند.

وی با اشاره به جمع آوری آب های سطحی و باران در تمام دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته اضافه کرد: سامانه های جمع آوری آب های سطحی و آب باران ها توسط شهرداری ها انجام می شود و شرکت آب و فاضلاب وظیفه جمع آوری فاضلاب های شهری را بر عهده دارد.

مدیر عامل آبفا اظهار کرد: خروجی تصفیه خانه های آب را باید مرکز بهداشت بررسی کند و تا کنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر آلودگی آب تصفیه خانه های اصفهان داده نشده است و اگر شبکه بهداشت اصفهان گزارشی در خصوص آلودگی آب دهد باید آن منبع را از مدار تولید خارج کنیم.

امینی با بیان اینکه جیره بندی خط قرمز وزارت نیرو است، گفت: وزارت نیرو معمولا این روش را عملی نمی کند زیرا به طور مثال اگر اعلام شود فلان منطقه شهر جیره بندی می شود مشترکان اقدام به ذخیره سازی آب می کنند.

وی با بیان اینکه شرکت آبفا وظیفه خود در خصوص سالم سازی و ارتقا فاضلاب را انجام داده است، خاطر نشان کرد: با وجود مشکلات مالی در چند سال گذشته بیش از 100 میلیارد تومان در تصفیه خانه فاضلاب شمال هزینه شده است.

امینی با بیان اینکه شعار امسال سازمان ملل "پساب طلای خاکستری" است، گفت: این شعار اهمیت پساب را به خوبی نشان می دهد، اینکه گفته می شود اگر چاه های جذبی حذف شود سفره های زیر زمینی تقویت می شود ادعای علمی نیست، بلکه باید طوری برنامه ریزی کنیم که منابع و فاضلاب را بازچرخانی کنیم. اگر چاه های جذبی حذف شود آلودگی آب های زیر زمینی را خواهیم داشت و شاهد نیترات در آب های زیر زمینی خواهیم بود که علت اصلی آن فاضلاب است.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 4 تیر 1396، کد مطلب: 964-691-5 :www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین