پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
کاهش میانگین بارش نزولات آسمانی از یک سو و اضافه برداشت ها ازسوی دیگر باعث شده است دشت های زنجان به سمت شرایط بحرانی حرکت کنند به گونه ای که پنج دشت ازهفت دشت استان در وضعیت بحرانی باشند.

شعار سال: موضوع آب و کمبود آن همواره طی سال های اخیر به عنوان یک مسئله مهم و نگران کننده محل بحث و تحلیل متولیان امر بوده به گونه ای که با کاهش نزولات آسمانی و همچنین اضافه برداشت ها و هدر رفت آب، نگرانی ها در این زمینه تشدید شده است. راهکارهای مقطعی در این خصوص نیز تنها مسکنی برای کم کردن آسیب های ناشی از چالش کمبود آب بوده است.

امروزه دسترسی به منابع آب شیرین از مسائل بسیار مهم در بیشتر کشورها از جمله منطقه خاورمیانه و کشور ایران می باشد. بحران آب در گذشته به علت جمعیت کم به اندازه زمان حال محسوس نبوده، ولی امروزه با افزایش روز افزون جمعیت کره زمین و گرمایش جهانی و بهره برداری بیش از حد از منابع محیط زیست و نیاز بشر به غذای بیشتر و همچنین کاهش بارندگی نسبت به سال های گذشته در بسیاری از نقاط جهان، این بحران بیش از گذشته مشهود است.

ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان در زمره کشورهای با محدودیت منابع آب قلمداد می شود و به همین دلیل نیز این ماده حیاتی در ایران، یکی از مهم ترین ارکان توسعه کشور است که توسعه سایر بخش ها در گروی بهره برداری پایدار از آن است.

آب یکی از فراوان‌ترین ماده مرکب بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات به شکلی که امروزه می‌شناسیم، است. بیش از 1/71 صدم درصد از وزن یک انسان از آب تشکیل شده و نیز بیش از ۷۰ درصد سطح کره زمین را آب پوشانده است.

آب زیر بنای سلامتی و حیات انسان است و وقتی شیر آب را در خانه باز می کنیم کمتر به کمبود آن توجه می کنیم. در این میان باید مردم بدانند این ماده حیاتی برای رسیده به دست مصرف کنندگان راههای پر فرا و نشیب را طی می کند آب به قدری ارزش حیاتی دارد که یک لحظه بدون آن حیات تداوم نمی یابد.

مصرف آب شرب در شهر زنجان بیش از استاندارد جهانی است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: خوشبختانه در تابستان پیش رو هیچ مشکلی برای تامین آب شرب مشترکین وجود ندارد و شرکت آب و فاضلاب استان زنجان برای تامین آب شرب مورد نیاز آمادگی کامل دارد.

علیرضا جزء قاسمی میزان هدر رفت آب شرب در استان زنجان را 5/23 صدم اعلام کردو افزود: هدر رفت آب در شهر زنجان ۲۱.۸ درصد است.

وی با بیان اینکه روزانه مصرف آب شرب توسط مشترکین ۱۵۴ هزار متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است، افزود: نبود الگوی مصرف آب مشکل مهمی در مدیریت مصرف منابع آب است و کسری آب ورودی به سدها موجب فشار به آب های زیرزمینی می شود و برداشت از منابع سد تهم نیز در برخی سال ها بالا گزارش شده است.

قاسمی جمعیت تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان زنجان را بیش از ۲۶۴هزار مشترک عنوان کرد و گفت: مصرف آب شرب در شهر زنجان بیش از استاندارد جهانی است و با توجه به شرایط خشکسالی باید مدیریت مصرف آب مورد توجه جدی قرار گیرد و مصرف آب شرب شهری زنجان 5/2 تا سه برابر استاندارد جهانی آن بوده و با توجه به شرایط خشکسالی باید مدیریت مصرف آب مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: شهرستان های مختلف استان در شرایط فعلی با بحران جدی آب مواجه نیستند و تنها در شهرستان زنجان شاهد خشکسالی خفیف هستیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان زنجان افزود : حفظ این ماده حیاتی برای آیندگان از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این راستا مدیریت مصرف علی الخصوص در فصل گرما وتابستان برای حفظ این ماده حیاتی بسیار ضروری است.

جزء قاسمی در ادامه تصریح کرد : فصل تابستان نیاز به توجه بیش از پیش به آب را می طلبد و این امر لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب را دو چندان می کند. البته مدیریت مصرف آب نباید فقط مختص به فصل تابستان باشد بلکه در تمام فصول سال باید سرلوحه کارهای روزانه ما باشد .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان به اقدامات انجام شده برای مدیریت مصرف در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در راستای کاهش مصرف مشترکین پر مصرف در سطح استان زنجان ۲۰ هزار برگه اخطاریه جهت صرفه جویی در مصرف و مدیریت مصرف برای مشترکین بالای ۲۰ متر مکعب توزیع شده است که ۲۵درصد مشترکین مصرف بالای ۲۰ متر مکعب دارند.

در حال حاضر زنجان جزء یکی از ۱۳ استان دارای تنش آبی در کشور است

جزء قاسمی با بیان اینکه بحران آب در زنجان جدی است، افزود: در حال حاضر استان زنجان جزء یکی از ۱۳ استان دارای تنش آبی در کشور است که امیدواریم با مدیریت مصرف مشترکین بتوانیم از تابستان بدون کسری آب گذر کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه تعداد چاه های موجود در سطح استان ۲۰ هزار حلقه است که تنها ۱۲۰ حلقه چاه مربوط به آب شرب شهری است، افزود: بیش از ۹۰ درصد این چاه ها مربوط به بخش کشاورزی است و سهم بسیار ناچیز برداشت آب شرب از سفره های زیرزمینی برای آب شرب مشترکین است.

قاسمی با اشاره به اینکه نزدیک به ۵۰ درصد از تاسیسات آبرسانی در استان فرسوده است، گفت: نوسازی تاسیسات آبرسانی از هدر رفت آب جلوگیری می کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان نیز گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و متوسط بارندگی کشور نیز نسبت به میانگین جهانی در حدود یک‌سوم است و از سال ۸۷ تا به امروز وارد دوره خشکسالی شده‌ایم و آمار منتهی به سال ۹۱ حکایت از آن دارد که متوسط بارندگی در کشور از ۲۴۷ میلی‌متر مکعب به ۲۱۷ میلی‌متر مکعب کاهش یافته است.

هفت هزار و ۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان وجود دارد

یوسف رضاپور با بیان اینکه در حال حاضر هفت هزار و ۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان وجود دارد، گفت: ۸۲۷ حلقه چاه غیرمجاز تا امروز در زنجان پلمپ شده است.

وی تصریح کرد: سالیانه شاهد میانگین افت ۷۷ سانتی‌متر تراز آب در استان زنجان هستیم و ضامن اجرای همه برنامه‌های حوزه آب، مشارکت و همراهی مردم است واگر خواهان خروج از بحران آب و خشکسالی هستیم، در ابتدا باید به سراغ مدیریت و اصلاح الگوی مصرف برویم.

وی گفت: اگر بخواهیم به همه برنامه‌هایی که در حوزه آب و کاهش تنش آبی در استان تدوین کرده‌ایم دست پیدا کنیم نیازمند مشارکت و همراهی مردم هستیم و اگر این همراهی و فرهنگ‌سازی لازم در جامعه وجود نداشته باشد، نه تنها به اهداف تعیین شده دست نخواهیم یافت بلکه فقط در این راه متحمل هزینه‌های زیادی خواهیم شد.

وی مدیریت جدی منابع آب شرب در سدهای استان را خواستار شد و تاکید کرد: مطابق با برنامه تعریف شده باید سالانه بخشی از ورودی آب به سد تهم مدیریت می شد که این مهم عملیاتی نشده است.

رضاپور به آخرین وضعیت بارش ها در استان اشاره کرد و افزود: مطابق آخرین آمار دریافتی میزان بارش ها در استان ۲۶۰ میلی متر گزارش شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۲ میلیمتر بوده است. در واقع میزان بارش ها از ابتدای فروردین تا ۹ خرداد نسبت به مدت مشابه شاهد کاهش ۲۴ درصدی بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان بر ضرورت مدیریت مصرف آب سد تهم تاکید کرد و گفت: منابع آب این سد برای سه بخش آب شرب شهری زنجان، محیط زیست و حق آبه بخش کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد که باید نسبت به ورودی و خروجی این سد توجه جدی صورت گیرد.

الگوی مصرف آب در جامعه درست نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان افزود: الگوی مصرف آب در جامعه صحیح نیست ودر واقع اولین قدم برای رسیدن به این مهم، اصلاح الگوی مصرف درست است، مصرفی که ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی، ۶.۵ درصد در بخش آب‌شرب، ۱.۵ درصد در بخش صنعت و ۲ درصد در سایر بخش‌ها صرف می‌شود.

رضاپور افزود: منابع آب تجدیدپذیر کشور از ۱۲۴ میلیارد مترمکعب به ۸۸ میلیارد مترمکعب بعد از خشکسالی به جز سال آبی ۹۵ ـ ۹۴ رسیده و مصرف سالیانه آب در کشور ۸۹ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان مصرف، بیش از اندازه مخازن زیرزمینی برداشت می‌شود.

وی مدیریت جدی منابع آب شرب در سدهای استان را خواستار شد و تاکید کرد: مطابق با برنامه تعریف شده باید سالانه بخشی از ورودی آب به سد تهم مدیریت می شد که این مهم عملیاتی شده است.

الگوی صحیح درست مصرف آب باید در جامعه فرهنگسازی شود چرا که بحران آب جدی است و نیاز به آب تنها مختص به زمان و مکان خاصی نیست در این میان بخش کشاورزی به عنوان بخشی که بیشترین استفاده از آب را دارد، می تواند در زمینه صرفه جویی و استفاده از فنآوری های به روز نقش مهمی داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: یکی از راهکارهای تقویت سفره آب های زیرزمینی تغذیه مصنوعی آن است که این اقدام از سال ۹۱ در سطح استان آغاز شده و هر سال انجام می شود. یکی دیگر از اقدامات برای استفاده مناسب از منابع آبی کنتوردار کردن چاه های آب و هوشمندسازی آن است.

۸۴ درصد آب استان زنجان در بخش کشاورزی مصرف می شود

رضاپور از بحرانی بودن پنج دشت استان زنجان از میزان هفت دشت موجود خبر داد و گفت: عمده مصرف منابع آبی کشور در بخش کشاورزی است. این میزان در کشور ۹۰ درصد بوده که در استان زنجان ۸۴ درصد برآورد شده است. سهم مصرف آب بخش صنعت استان بیش از کشور است.

وی با اشاره به افت سطح آب های زیرزمینی استان، افزود: دشت ابهر بحرانی ترین دشت استان است که میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی برداشت های بیش از اندازه به صورت غیرمجاز است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان به برنامه های عملیاتی این شرکت برای مدیریت بحران آب در استان اشاره کرد و اظهار داشت: بهبود شرایط دشت ابهر یکی از مهم ترین برنامه هایی است که به تایید و تصویب وزارت نیرو نیز رسیده که در استان پیگیری خواهد شد.

استاندار زنجان نیز در خصوص مصرف بهینه آب در استان گفت: استفاده بهینه از منابع و ثروت آب ضروری است و سرمایه و ثروتی در اختیار داریم که در کنار آن نیاز به بهره برداری از آن وجود دارد.

اسدالله درویش امیری تصریح کرد: برداشت بیش از نیاز از منابع آبی موجب آسیب های جبران ناپذیر می شود و کم آبی کشور را تهدید می کندو تهدید کم آبی به جامعه کشاورزی و روستایی استان منعکس و اطلاع رسانی شود.

وی افزود: در شرایط مناسبی در حوزه منابع آبی قرار نداریم وشرایط کم آبی و تهدیدات فعلی در این خصوص باید به نحو مناسبی برای عموم مردم اطلاع رسانی شده و جامعه کشاورزی استان باید خطرات موجود حوزه آبی را درک کنند.

استاندار زنجان به بخش مصرف آب در استان و کشور اشاره کرد و گفت: در بخش مصرف یا مصرف مجاز داریم یا غیرمجاز که باید مشخص شود در هر دو بخش چه استفاده ای از این میزان مصرف می شود و باید مصرف آب را در بخشی استفاده کنیم که برای کشور مفید باشد. در این بخش جهاد کشاورزی استان باید اهتمام بیشتری صورت دهد.

۷۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان بیش از ۱۰ لیتر بر ثانیه آب مصرف می کنند

وی از فعالیت ۷ هزار و ۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان خبرداد و گفت: این تعداد حلقه چاه غیرمجاز بین یک تا بیش از ۱۰ لیتر بر ثانیه آب مصرف می کنند.

استان زنجان در چند سال گذشته با کم آبی مواجه است و باید برنامه ریزی لازم در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: باید مدیریت مصرف آب در استان زنجان فرهنگ سازی شود و نهادینه شدن این امر هم نیاز به اطلاع رسانی توسط رسانه ها دارد.

معاون عمرانی استانداری زنجان، یاد آورشد: استان زنجان در مصرف آب ، ذخیره سازی ،اصلاح شبکه و تامین آب یکی از کارهای اساسی را انجام داده است و توجه به این امر مهم و تدوام باعث کاهش هدر رفت آب می شود.

رحمتی گفت: باید در چند سال اخیر فکر اساسی را در این زمینه داشته باشیم و باید در استان هزینه های مربوط به آب را مدیریت کنیم و آب زیر بنای سلامتی و حیات انسان است و باید قدر این ماده مهم را که حیات زندگی است را بدانیم.

۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری تحت فشار مجهز شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم گفت: در استان زنجان از سال ۹۳ تاکنون ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

حسین جعفری به اجرای طرح آبیاری تحت فشار در استان زنجان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اجرای طرح آبیاری تحت فشار در استان زنجان به خوبی اجرا شده است و در حال حاضر دو هزارو ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان برای آبیاری تحت فشار آماده عقد قرار داد بوده و به محض تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

جعفری تاکید کرد: در این میان ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان برای نصب به آبیاری تحت فشار در مراحل مطالعه و اجرا و طراحی است و تا نیمه دوم پایان سال ۹۷ و سال مالی ۹۶ به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

وی گفت: در استان زنجان بخش کشاورزی سهم خوبی را در اقتصاد دارد و در سالجاری این بخش درزمینه اقتصاد مقاومتی برنامه‌های خوبی را در دستور کاری خود قرار داده و اجرا خواهد کرد.

رییس جهادکشاورزی استان زنجان افزود: اجرای مطلوب طرح آبیاری تحت‌فشار در استان زنجان با استقبال خوب کشاورزان همراه است و در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی در زمینه اعطای اجرای مطلوب طرح آبیاری تحت‌فشار در استان زنجان با استقبال خوب کشاورزان همراه است و در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی در زمینه اعطای تسهیلات آبیاری تحت فشار در استان زنجان وجود نداردتسهیلات آبیاری تحت فشار در استان زنجان وجود ندارد .

جعفری با بیان اینکه برای مدیریت منابع آبی، سطح زیر کشت محصولات با مصرف آبی بالا در استان همچون هندوانه و سیب زمینی کاهش یافت، گفت: اولویت مهم این سازمان اجرای طرح آبیاری تحت فشاراست و توجه به امر مهم طرح آبیاری تحت‌فشار باعث صرفه‌جویی در آب می‌شود و در زمینه جلوگیری و کنترل روند کشت محصولات دارای نیاز آبی زیاد برنامه ریزی ویژه شده است.

منابع آبی محدود و جلوگیری از هدر رفت منابع موجود، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی برای اصلاح رویه مصرف فعلی است.مدیریت بهینه مصرف منابع آبی، از سال های گذشته به عنوان مهمترین دستور کار بخش کشاورزی در استان مد نظر قرار گرفته است.

زنجان از استان های واقع در منطقه بحرانی و دارای تنش آبی است و سالانه نزدیک ۹۰ درصد از منابع آبی این استان در بخش کشاورزی صرف می شود که باید با مدیریت مصرف نسبت به رفع چالش های موجود در زمینه آب تلاش کرد.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 12 تیر 1396، کد مطلب: 4015530:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
همه استان ها اخه همینن...یه استان سالم در زمینه مصرف ابی نداریم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین