پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: اتاق بازرگانی شیراز از پژوهش های دانشگاهی در حوزه آب حمایت می کند.

شعار سال: به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، محمدصادق حمیدیان در کمیسیون کشاورزی این اتاق با موضوع مدیریت بحران آب در فارس بیان کرد: در دنیای امروز بحث تحقیق و توسعه جز ارکان توسعه است و اگر تحقیقات انجام شده در اختیار عامه ذی نفعان قرار نگیرد، کامل نیست.

وی با بیان اینکه دسترسی به تحقیق و پژوهش های کارشناسی انجام شده در دستگاه های مرتبط با موضوع آب باید قابل دسترس برای همگان باشد افزود: متاسفانه در کشور ما قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به دلیل نگاه های سلیقه ای در برخی از دستگاه ها اجرا نشده که محدودیت دسترسی به منابع و پژوهش های انجام شده باید ایجاد موازی کار و مشکلات فراوان در تصمیم گیری ها می شود.

حمیدیان با بیان اینکه روح حاکم بر قانون نشر آزاد اطلاعات بر خلاف رویه جاری در دستگاه های اجرایی است اظهارداشت: اتاق شیراز از آثار پژوهش و تحقیق های انجام شده در حوزه آب، حمایت مالی می کند تا اطلاعات تهیه شده در اختیار کارشناسان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بودجه اتاق بازرگانی متکی به منابع دولتی نیست اضافه کرد: همچنین ما در اتاق بازرگانی شیراز آمادگی تهیه بانک جامع اطلاعاتی در حوزه آب به صورت منسجم را داریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: در چهل سال گذشته روند فعالیت دستگاه ها در موضوع آب به صورت جزیره ای بوده که و این مهم منجر به عدم تحقق اهداف در این موضوع شده است.

حمیدیان عنوان داشت: ادامه اختلاف ها موجب دلسردی و دلخوری شده و ما را به نتیجه مطلوب نمی رساندگفت: معیار صحیح تحقق نقطه مطلوب تکیه بر کار کار شناسی است زیرا حتی قانون نیز در برخی از امور نیاز به اصلاح دارد.

وی تصریح کرد: برای مدیریت و تصمیم گیری صحیح و دقیق در مسئله آب باید مواردی از جمله مصارف، منابع و پراکنش منابع و مصارف آب به صورت عمومیت و جامعیت پرداخته شود و نگاه ما کلان و وسیع باشد.

حمیدیان با بیان اینکه باید برای مدیریت بحران آب با انجام کار کارشناسی تصمیم واحد با نظر یکپارچه کارشناسان اتخاذ و عملیاتی شود افزود: متولیان حوزه آب باید برای مدیریت در این بخش از مسایل اختلافی سلیقه ای پرهیز و منافع ملی را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس نیز گفت: در بحث مدیریت بحران آب باید موضوع های مصرف و تولید آب در استان نیز مد نظر باشد تا از بارندگی های اندک استان بتوان استفاده مناسب کرد.

مهرزاد بوستانی با بیان اینکه متاسفانه در تصمیم گیری ها در بخش آب در استان موارد حاشیه ای جایگزین موارد اصلی شده است ادامه داد: با وجود شرایط بحرانی در بخش آب، شاهد وجود آب های پراکنده ای در برخی از مناطق استان هستیم که باید برای تولید و حفظ آب در استان برنامه ریزی شود.

وی اظهارداشت: ما در استان فارس با اقلیم غیر قابل پیش بینی مواجه هستیم به طوری که در برخی از مواقع باران های پر بارش و پراکنده ای در استان انجام می شود که باید برای استفاده از این باران ها برنامه ریزی شود.

بوستانی اضافه کرد: طرح تغذیه مصنوعی تجربه موفقی در چند سال اخیر است که با اجرای آن شاهد اتفاق های مثبت دربخش آب استان بودیم که باتوجه به بازندگی های مقطعی در استان، این طرح می تواند در کل استان اجرا شود و نتیجه مطلوبی ارائه دهد.

استاد دانشگاه شیراز هم با بیان اینکه مدیریت منابع آب تنها از دو راه تهیه بیلان حوزه و نصب کنتور هوشمند امکان پذیر خواهد بود گفت: بیلان حوزه یک کار اساسی است که میزان آب های موجود را مشخص می کند و موجب جابجایی آب، تشخیص درست بسیاری از مشکلات و ارائه راهکارهای عملی می شود.

عزت الله رئیسی اردکانی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند نیز عنوان داشت: نصب کنتور هوشمند نجات دهنده ما در موضوع بحران آب است که در اجرایی کردن این طرح باید دعواها و اختلاف سلیقه ها کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح نصب کنتور هوشمند میزان آب مصرفی برای کشاورزان مشخص می شود و بر اساس آن الگوی کشت نیز سامان می یابد لذا امروز باید در بخش آب کشور اولویت نخست نوشتن قانون جامع برای جلوگیری از راه های دور زدن کنتور باشد.

استاد دانشگاه شیراز افزود: نکته مهم در اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند باید مواردی از جمله پوشش تمام چاه های کشور، دقیق بودن کنتورها، نگارش قانون و جلوگیری از راه های دورزدن کنتورها، و از بین رفتن اختلاف بخش برق و نیرو مدنظر قرار گیرد.

رئیسی اردکانی با بیان اینکه طرح ها در حوزه آب در کشور باید درسطح تخصصی با جنبه های مختلف بررسی شود بیان کرد: طرح تعادل بخشی آب طرح جامعی است که نه تنها مربوط به یک دستگاه بلکه به همه دستگاه های دولتی ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت آب باید مباحث حکمرانی آب های سطحی و زیر زمینی در استان در دستور قرار گیرد اظهارداشت: برای مدیریت آب در کشور به لحاظ برخورداری از تکنولوژی و علم در جایگاه خوبی هستیم اما در بحث انجام فعالیت های اجرایی، عمده اقدامات منوط به کار فرهنگی و طولانی مدت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 23 مهر 96، کد مطلب: 4114337:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین