پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با بیان این مطلب که ۴۰ درصد چاه‌های کشاورزی یزد به کنتور هوشمند تجهیز شدند، از کاهش ۴۸ درصدی بارندگی در شهر یزد خبر داد.

شعار سال: محمدمهدی جوادیان‌زاده شامگاه دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه در شرکت آب منطقه‌ای یزد بر اساس ماموریت‌هایی که بر عهده ما گذاشته شده، چشم‌اندازی که در نظر گرفتیم که بتوانیم خدمات درستی ارائه کنیم، تامین آب سال و پایدار برای تمام ذینفعان است، گفت: ذینفعان شامل آب شرب مردم، محیط زیست، صنایع و تمام بخش‌هایی است که در استان یزد نیازمند آب هستند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع با شروطی روبروست و قرار نیست که حتما و به هر صورتی این موضوع محقق شود، خاطرنشان کرد: در اشل کشوری، در 15 سال اخیر ما از 546 هزار منبع آبی به یک میلیون منبع آبی رسیدیم و در این زمینه با افزایش یک و 7 دهم درصدی منابع آبی بودیم ولی میزان تخلیه آب‌های زیرزمینی کشور از 74 و نیم میلیارد متر مکعب، به 61 و نیم میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه این موضوع نشان دهنده کاهش منابع آب کشور است، خاطرنشان کرد: این یک زنگ خطر به حساب می‌آید و باید به فکر راه کاری برای برون رفت از بحران آبی باشیم.

جوادیان‌زاده گفت: در 20 سال گذشته میانگین بارندگی در استان یزد 11 درصد کاهش یافته و هر سال نسبت به سال‌های قبل از آن بارندگی کمتری را مشاهده کردیم به گونه‌ای که اگر میانگین 29 ساله بارندگی استان یزد را محاسبه کنیم، حدود 100 میلی متر است و در متوسط آماری 20 سال بعد میانگین بارش نزدیک 89 میلی متر بوده است.

وی استان یزد را کم بارش ترین استان کشور دانست و گفت: در بین شهرهای استان هم، شهر یزد که بیشترین میزان تجمع جمعیت و صنایع استان را داریم، با 33 میلی متر بارش وضعیت نامناسبی دارد که نسبت به میانگین بلند مدت، با کاهش 48 درصدی روبرو بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: در این زمینه و برای مدیریت مصرف آب و جلوگیری از ایجاد مشکلات مربوط به کم آبی و خشکسالی در استان یزد، سه راهکار در نظر گرفته شده است.

جوادیان‌زاده بیان کرد: نخستین راهکار این است که ما منابع آبی که متعلق به استان یزد هست و به عنوان منابع استراتژیک استان به حساب می‌آید را با استفاده از طرح احیا و تعادل‌بخشی از لحاظ کمی و کیفی حفاظت کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه طرح مصوبه شورای عالی آب کشور را دارد و در کل کشور اجرا می‌شود، گفت: طرح احیا و تعادل بخشی در دو قسمت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و بخش کارهای نرم‌افزاری و سخت افزاری تقسیم‌بندی شده و خیلی از مواردی که برای احیای آب‌خوان‌ها نیاز داریم، در این طرح دیده شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس اقداماتی از جمله بستن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها که عمدتا در بخش کشاورزی وجود دارد، تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری در بخش کشاورزی، نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های صنعتی، انجام فعالیت‌های فرهنگ‌سازی در استان و نصب کنتورهای هوشمند برای چاه های کشاورزی در استان یزد انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد ادامه داد: که تاکنون نزدیک 40 درصد چاه‌ها به این کنتورها تجهیز شده‌اند و انشاالله به زودی شاهد تجهیز 100 درصد چاه‌های کشاورزی استان یزد به کنتورهای هوشمند هستیم.

به گفته جوادیان زاده، مدیریت تقاضای آب دومین برنامه‌ای است که شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در مزینه مدیریت مصرف و همچنین جلوگیری از به وجود آمدن مشکل در صنایع آب استان یزد تدوین کرده است.

وی با بیان اینکه ذینفعان متقاضی آب یزد زیاد هستند، گفت: نزدیک 70 درصد آب‌های زیرزمینی استان یزد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و مدیریت مصرف در این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و لازم است که قطره قطره آب در این بخش به مصرف برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: در مدیریت تقاضا برنامه ما این است که تقاضا را منطقی و معقول کرده و چنانچه قرار است آبی به صنایع اختصاص پیدا کنند، صنایع پاک و کم آب خواه در اولویت قرار گیرند.

جوادیان زاده افزود: باید این بحث را مد نظر قرار دهیم که اگر آبی برای صنعت یا خدمتی اختصاص پیدا می کند، بیشترین اشتغال زایی و ارزش افزوده را داشته باشد به این معنی که ما به صنایع و خدمات در استان یزد آب را اختصاص دهیم که با ایجاد بالاترین میزان اشتغال و ارزش افزوده، بهره‌وری آب را به دنبال داشته باشند.

وی تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب را سومین رویکرد این شرکت در استان یزد دانست و افزود: نخستین سد استان یزد در منطقه هرات در حال احداث است و نزدیک به 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش می‌کنیم که تا 22 بهمن ماه این سد را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد افزود: تاسیسات انتقال آب ما مقداری با فرسودگی روبرو بود و نیاز به نوسازی داشته که کار نوسازی تا حد بسیار خوبی انجام شده و به این وسیله جلوی هدر رفت و ایجاد مشکل گرفته شد.

جوادیان‌زاده با بیان اینکه کیفیت منابع آب زیرزمینی یزد در حال پایین آمدن است، بیان کرد: ممکن است بتوانیم این منابع را برای کشاورزی یا صنعت مورد استفاده قرار دهیم ولی در آینده این منابع برای مصرف شرب مردم مناسب نیستند و لازم است که برای تامین آب شرب مردم به منابع آب پایدار از حوزه‌های امکان پذیر فکر کنیم که الحمدالله این کار انجام شده است

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 31 خرداد 1396، کد مطلب: 1441341:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین