پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
در حالی که ماه‌ها از ارائه پیشنهاد و افزایش 1.4 برابری تعرفه آب برای پرمصرف‌ها از سوی وزارت نیرو به دولت می‌گذرد، این طرح همچنان در دولت در حال خاک خوردن است.

شعارسال:در حالی که ماه‌ها از ارائه پیشنهاد و افزایش 1.4 برابری تعرفه آب برای پرمصرف‌ها از سوی وزارت نیرو به دولت می‌گذرد، این طرح همچنان در دولت در حال خاک خوردن است.

در حالی که سال‌هاست بحث کاهش مصرف و برخورد با پرمصرف‌های آب و جریمه آنها مطرح شده، اما همچنان این گروه که بیش از الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند و هیچ تهدیدی برای پیوستن به گروه خوش مصرف‌ها دریافت نمی‌کنند.

عباس سروش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مرداد ماه امسال در حالی از موافقت دولت با افزایش تعرفه آب برای پرمصرف‌ها خبر داده بود که ظاهرا این پیشنهاد همچنان روی میز دولت خاک می‌خورد.

وزارت نیرو پیشنهاد افزایش 1.4 برابری تعرفه آب برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، در بخش پرمصرف‌ها قرار دارند را در حالی ارائه کرده است که کارگروه ملی سازوکاری با کم آبی این میزان رشد تعرفه را تا حدودی برای پیوستن پرمصرف‌ها به خوش مصرف‌ها را کافی ندانسته بود، اما سرانجام رشد 1.4 برابری در اوایل تابستان تائید و به هیأت دولت ارسال شد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز بارها با این جمله که بهره مندی طبقات پُرمصرف از یارانه، حق طبقات ضعیف را ضایع می‌کند و باید در این زمینه چاره جویی کنیم، توجه بخش بد مصرفجامعهرا به این موضوع جلب کرده است که از این پس پرمصرف ها باید هزینه تمام شده آب را بپردازند و دیگر نباید جامعه کم مصرف همان قیمتی که پرمصرف‌ها می پردازند، به عنوان پولآب در قبوض پرداخت کنند.

وزارت نیرو با این عنوان و در راستای کاهش مصرف آب طرح افزایش تعرفه آب پرمصرف ها را تهیه کرده است که بر اساس آن و با افزایش تعرفه مصرف در آب ۱۲ درصد کاهش می‌یابد.

این طرح این موضوع را یادآوری می کند که جامعه پرمصرف همانند طبقات ضعیف جامعه یارانه دریافت می‌کند، پس باید از این پس در مصرف آب دقت بیشتری به خرج بدهد.

وزیر نیرو درباره اصلاح ساختار تعرفه‌گذاری توضیح می‌دهد که قطعاً تعرفه پرمصرف‌ها را تغییر می‌دهیم. این در حالی است که قصد داریم تعرفه را از زاویه یک شیوه تامین مالی صرف به یک عامل موثر در مدیریت مصرف تبدیل کنیم. به این ترتیب پیش‌بینی می شود، بدمصرف ها که جمعیت آنها اندک اما مصرف آنها بالا است به زمره خوش مصرف ها تغییر وضعیت دهند.

حال که وزارت نیرونگاه افزایش عمومی به قیمت‌های آب و برق برای سال آینده ندارد و نگاه این وزارت‌خانه معطوف به مشترکان پرمصرف خواهد بود، اکنون مسئله فوری و اورژانسی حجم مصرف است و نباید بیش از این به طبقات متمکن و پرمصرف یارانه قابل ملاحظه‌ای داده شود؛ در صورتی که فشار آن ‌روی طبقات ضعیف و خوش‌مصرف جامعه باشد.

حال برای کاهش مصرف آب بهترین زمان برای دریافت قیمت تمام شده آب از مشترکان پرمصرف قبل از آغاز فصل تابستان است، چرا که برخی تصور می کنند که تنها باید در فصول تابستان اقدام به مدیریت مصرف کنند و به همین منظور در فصل تابستان به یکباره مصرف آب افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

قطعا با ورود پرمصرف ها به گروه خوش مصرف ها می توان حجم عظیمی از آب را با این روش صرفه جویی کرد، چرا که قطعا تا زمانی که قیمت آب ارزان باشد مشترکین سعی در مدیریت مصرف و استفاده از وسایل کاهنده مصرف را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس، تاریخ انتشار17آذر97، کدخبر:13970917000614،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین