پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۷۵۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
بررسی آماری نشان می‌دهد متوسط عمر مدیریت ۱۷ مدیرعامل شستا از فروردین سال ۱۳۶۸ تا آذر ماه ۱۳۹۷ کمتر از دو سال (۲۱.۵ ماه) بوده است. مدتی که شاید اگر در کشورهای دیگر درباره آن با کارشناسان اقتصادی صحبت کنید، احتمالا فکر می‌کنند شما دارید با آنها شوخی می‌کنید اما این یک شوخی نیست.

شعارسال: در بین سیاستمداران این جمله مصطلح است که "هرچه به مرکز و راس قدرت نزدیکتر شوی بیشتر احتمال سوخته شدن داری!" شاید هم به همین دلیل است که برخی سیاستمداران سمت‌های رده میانی و با فاصله مناسب از راس قدرت را انتخاب می‌کنند تا احتمال سوخته شدن خود را کاهش دهند.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) یکی از غول‌های اقتصادی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بررسی آماری  نشان می‌دهد متوسط عمر مدیریت ۱۷ مدیرعامل شستا از فروردین سال ۱۳۶۸ تا آذر ماه ۱۳۹۷ کمتر از دو سال (۲۱.۵ ماه) بوده است. مدتی که شاید اگر در کشورهای دیگر درباره آن با کارشناسان اقتصادی صحبت کنید، احتمالا فکر می‌کنند شما دارید با آنها شوخی می‌کنید اما این یک شوخی نیست!

رکورددار مدت مدیرعاملی شستا مرحوم تربتی است که این رکورد تقریبا در همان اوایل تاسیس شستا یعنی اردیبهشت ۷۱ تا آبان ۷۶ (۶۷ ماه) به ثبت رسید.

دوران فاجعه‌بار شستا اما در دو دولت احمدی‌نژاد رقم خورد. به استثنای یزدان‌جو که با ۶۲ ماه بعد از مرحوم تربتی دومین رکورددار مدت مدیریت شستا محسوب می‌شود، شستا ۴ مدیرعامل با عمر مدیریت نهایتا ۶ ماه را هم تجربه کرد.

در دو دولت احمدی‌نژاد شستا در مجموع ۷ مدیرعامل شستا را تجربه کرد!

در دو دولت روحانی هم اوضاع خیلی عالی نبوده و فقط کمی بهتر از دولت‌های احمدی‌نژاد شده است بطوریکه با احتساب محمد رضوانی‌فر در دو دولت روحانی شستا تاکنون ۶ مدیرعامل را تجربه کرده است، تنها یکی کمتر از دوران احمدی‌نژاد.

حال باید دید محمد رضوانی‌فر به عنوان مدیرعامل جدید شستا و کسی که به‌واسطه سن مناسب و توانایی‌های مدیریتی و دانشی امیدهای زیادی برای کسب موفقیت به او می‌رود، خواهد توانست طلسم عمر کوتاه مدیریتی در شستا را بشکند یا مصداق همان جمله مصطلح در بین سیاستمداران خواهد شد؟

یادداشت از محمدجواد به‌آبادی


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا ، تاریخ انتشار:20 آذر 1397 ، کدخبر:16679،www.phana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین