پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۰۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
آفت بزرگ تغییر سریع مسئولین و مدیران طی دوره هشت ساله ای که البرز از استان تهران جدا شده است، پدیده ای است که امروز می توان تحت عنوان معضل از آن یاد کرد.

شعارسال: بیست و دوم شهریور ماه سال 89 بود که استانداری البرز با استقلال این استان رسما آغاز به کار کرد اما آنچه امروز کوچک ترین استان کشور پس از گذشت 8 سال از آن رنج می برد، عدم بومی گرایی در تعیین مسئولین و جذب گسترده نخبگان البرز به پایتخت است.

در کنار این آفت بزرگ تغییر سریع مسئولین و مدیران طی دوره هشت ساله ای که البرز از استان تهران جدا شده است، خود پدیده ای است که امروز می توان تحت عنوان معضل از آن یاد کرد.

اشتغال به کار دومین استاندار البرز از سمنان با مدت مسئولیت یک سال، سومین استاندار از همدان با مدت مسئولیت دو سال و نیم، چهارمین استاندار البرز از رشت با مدت مسئولیت یک سال و نیز انتصاب شهرداری از تهران با یک سال مسئولیت و معاون سیاسی امنیتی از قم در مدت زمان دو سال، گواه این معضل خواهد بود.

جابجایی 6 استاندار در 8 سال

مصداق های عدم بومی گرایی در البرز

همچنین اشتغال به کار معاون سیاسی امنیتی البرز از اردبیل به مدت دوسال، مدیر کل بنیاد شهید از رشت با مدت مسئولیت دو سال، اداره کل حفاظت محیط زیست طی یک سال، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز از زنجان در مدت زمان یک سال، مدیرکل ثبت اسناد و املاک به مدت یک ماه، مدیرکل میراث فرهنگی یک سال، اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به مدت زمان دو سال و مدیر کل صدا و سیمای استان البرز طی یک ماه را می توان از جمله مصداق های دیگر عدم بومی گرایی دانست.

بدون تردید فهرست بالا مُشتی از خروار تغییرات سریع و گسترده در استان تازه تاسیس البرز است، شاید در هیچ نقطه ای از کشور مانند این استان این حجم از جابجایی های مدیران مشاهده نشود، اتفاقی که قطعاً روند توسعه و بهبود مشکلات را با چالش روبه رو خواهد کرد.

جابجایی 5 شهردار در 1 سال

تصور کنید شهرداری کرج که در سال 97 حدود 2000 میلیارد تومان بودجه مصوب دارد، در سال جاری و همزمان با پنجمین دوره شورای شهر کرج، تاکنون 5 شهردار را به خود دیده است، تامین چنین بودجه ای بدون شک منوط به یک برنامه مفصل و رایزنی با ادارات و ارگان های مختلف است.

تحقق 50 درصدی بودجه مدیریت شهری کرج، ثمره تغییر 5 شهردار

بر اساس برخی گزارش ها همین عدم ثبات مدیریت شهری، باعث شده است تا امروز (دی ماه سال جاری) تنها کمتر از 50 درصد این رقم بودجه تامین گردد و در شهر کرج طبق اظهار نظر پیمانکار قطار شهری برای راه اندازی مترو حدود 3000 میلیارد تومان اعتبار و یا برای اتمام پروژه بزرگراه شمالی حدود 1500 میلیارد تومان بودجه لازم است.

لزوم اصلاح ساختار بودجه نویسی البرز

در حوزه استانداری وقتی در کمتر از یک سال و نیم سه استاندار جابجا شده اند، یکی از بزرگترین مشکلات اداری استان البرز که مورد توجه نمایندگان و مسئولین عالی نیز بوده است، عدم اختصاص مناسب بودجه برای این استان در بودجه سالیانه کشور است که لزوم اصلاح ساختار بودجه نویسی را بیش از پیش مطرح می کند.

اصلاح چنین مشکلی منوط به ارتباط گیری و رایزنی گسترده استاندار در سطح وزرا و معاون پارلمانی ریاست جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس است که با تغییر زود هنگام این پست اجرایی قطعاً هدف مورد نظر به این سرعت تامین نخواهد شد.

اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات صنایع البرز مغفول مانده است

همچنین پیگیری برنامه هایی مانند ستاد اقتصاد مقاومتی که ابتکار عمل در حمایت از تولید کنندگان و صنایع کوچک قطعاً به دست استاندار است، و باید با هماهنگی بین بانک ها و ادارات صنعت و تجارت و دیگر ارگان ها امر تولید داخلی را تسهیل و مشکلات صنایع را در این شرایط ویژه کشور کاهش دهد،و لازمه آن شناخت و ارتباط مستمر بین شخص استاندار با شهرک های صنعتی و کارخانه ها خواهد بود، مغفول مانده است.

سرازیر شدن بودجه های ملی به البرز در گرو ثبات مدیریتی

در حوزه عمرانی نیز از آن جایی که استان با بحران حمل و نقل و ترافیک مواجه است و اعتبارات داخلی نیز کفاف حل این مشکلات را نمی دهد، استاندار باید طی یک برنامه بلند مدت و برقراری ارتباط و رایزنی گسترده بودجه های ملی را به استان سرازیر کند که لازمه آن ثبات مدیریتی است.

جابجایی 3 مدیر کل ارشاد در یک سال

تحلیل های بالا را می توان در حوزه هایی هم چون جذب و حمایت از سرمایه گذاری، امور اجتماعی و فرهنگی، پدافند غیر عامل، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک، مدیریت بحران، هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی، امور بانوان و خانواده، حوزه سیاسی, امنیتی و اجتماعی، جذب و حمایت از سرمایه گذاری، برنامه ریزی نوسازی و تحول اداری و... نیز ارائه داد که از حوصله بحث خارج است.

همچنین در حوزه محیط زیست و یا منابع طبیعی، در شرایطی که استان البرز دارای شرایط اقلیمی متنوع از کوهستان های البرز تا دشت پهناور شهریار و نظرآباد و یا منطقه کویری اشتهارد می باشد، چگونه مدیری با سابقه مسئولیت یک ساله میتواند راه گشا و مفید واقع شود؟

صندلی های مدیریتی البرز؛ فرصت خدمت یا روزمه مسئولین؟

این معضل را باید در کنار گزینش مسئولان غیر بومی و خارج استانی در نظر گرفت، زیرا بعضاً مشاهده شده افرادی که انتخاب می شوند، از آن جایی که احتمال تغییر سریع مسئولیت خود را می دهند و وابستگی جغرافیایی به این منطقه ندارند، آن گونه که باید نسبت به حل مسائل و مشکلات دلسوزی و همت نداشته و جایگاه خود را صرفاً به منزله یک ارتقای سابقه و بالابردن رزومه در نظر می گیرند.

در خاتمه می توان گفت بررسی آفت بزرگ تغییر سریع مسئولین و عدم ثبات مدیران در هر کدام از ارگان ها و نهادها به صورت تخصصی قابل بررسی و تحلیل است، اما در نهایت این استان البرز است که با وجود مشکلات و معضلات فراوان درگیر نابسامانی هایی از این دست است و قطعاً باید برای توسعه و پیشرفت سریع، این مسائل طی یک برنامه ریزی بلند مدت و دقت نظر در انتخاب ها و همچنین بومی گزینی مدیران، مسیر هموارتر و تسهیل گردد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تیتر1، تاریخ انتشار: 1دی1397 ، کدخبر: 155706: www.titre1.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین