پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
چند روز پیش در خبرها داشتیم که ریچارد فرای ایرانشناس امریکایی طی نامه ای به رئیس جمهور ایران خواستار آن شده است که پس از مرگ در کنار زاینده رود به خاک سپرده شود. این خبر بهانه ای شد که به معرفی این ایرانشناس ایران دوست بپردازیم.

شعار سال: ریچارد فرای (متولد سال ۱۹۲۰) از محققان برجسته امریکایی در حوزه مطالعات ایران و آسیای مرکزی است. حوزه تخصص وی زبان شناسی تاریخی تاریخ ایران و آسیای میانه در هزاره قبل از میلاد است. ایشان به زبان های روسی آلمانی عربی فارسی فرانسوی پشتو ازبک و ترکی تسلط دارد و به این زبان ها به صورتی روان صحبت می کند. دارای دانشی گسترده در باب زبان های اوستایی پهلوی و سغدی و دیگر زبان ها و گویش های اسیای مرکزی در گذشته و حال حاضر است. فرای مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۳۹ از دانشگاه ایلینویز در رشته فلسفه و تاریخ گرفت. در سال ۱۹۴۰ فوق لیسانس خود را از هاروارد دریافت کرد و در ۱۹۴۶ موفق به دریافت مدرک دکتری در رشته تاریخ اسیا از هاروارد شد. ویبه عنوان استاد مدعو در دانشگاه های زیرتدریس کرده است:

کالج حبیبیه کابل (۴۴-۱۹۴۲)

دانشگاه فرانکفورت (۶۰-۱۹۵۹)

دانشگاه هامبورگ (۶۹-۱۹۶۸)

دانشگاه پهلوی شیراز (۷۶-۱۹۷۰)

دانشگاه تاجیکستان (۹۲-۱۹۹۰)

فرایبنیانگذار مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه هاروارد و نخستین برنامه مطالعات ایران در امریکاست. وی همچنین در سال های ۷۵-۱۹۷۰ مدیر موسسه آسیا در شیراز و نیز عضو هیات امنای دانشگاه شیراز بوده است.

علامه علی اکبر دهخدا در سال ۱۹۵۳/۱۳۳۲ اندکی قبل از سقوط دولت مصدق به فرای لقب«ایراندوست» داد (مطالب این قسمت از ویکیپدیای انگلیسی ترجمه شده است)

خاطره ایدرباره فرای

ریچارد فرای در دهه ۱۹۷۰ در هنگامی که در دانشگاه پهلوی شیراز به تدریس اشتغال داشت بناگاه تدریس را رها کرد و به شغلی آزاد (مدیریت یک سوپرمارکت) روی آورد و سه سال بعد به اصرار و دعوت دانشگاه هاروارد بار دیگر به تدریس در این دانشگاه پرداخت. دکتر ویلیام پیرویان استاد دانشگاه آزاد اسلامی کرج تعریف می کرد که زمانی در امریکا در جلسه سخنرانی فرای حضور داشتم. پس از سخنرانی ایشانو به هنگام پرسش و پاسخ اجازه خواستم سوالی شخصی از ایشان بپرسم. ایشان اجازهداد و من از علت ترک درس و دانشگاه در آن سال ها سوال کردم. ایشان پاسخ داد:

روزی در یکی از خیابان های شیراز قدم می زدم. به در مغازه گوشت فروشی رسیدم که در کنار آن آرایشگاهیقرار داشت. دیدم بین صاحب گوشت فروشی و جوان مشتری آرایشگاه دعوایی پیش آمده است. قصاب از آن جوان می خواست که موتورش را از مقابل سلمانی بردارد چون ممکن بود هر آن ماشین گوشت از راه برسد و جوان نیز می گفت بگذار کار من با سلمانی تمام شود بعدا موتور را برمی دارم. دعوا بالا گرفت و قصاب به مغازه رفت ساطور برداشت و در این میان ساطور به سر جوان خورد و جان داد. من تمامی این اتفاقات را شاهد بودم. بسیار متاثر شدم.ز آنجا رفتم . کاری داشتم انجام دادم و بعد ازچند ساعت که بازگشتم دیدم هنوز ازدحام مردم وجوددارد. از یکی از حاضران سوال کردم که چه شد؟ آن شخص جواب داد جوانی به همسر این قصاب نظر سوء داشته و قصاب او را کشته است. من که حادثه را از ابتدا تا انتها دیده بودم می دانستم که اینگونه نبود. ناگهان شوکی به من وارد شد. حادثه ای که چند ساعت بیشتز از وقوع آننمی گذشت چنینتحریف شده بود. من چگونه می خواستم حوادث سه هزار سال قبل را بشناسم. تمام دانسته های من به جهل تبدیل شد. باعث شدتدریس را رها کنم و به مغازه داری روی آورم.

Bibliography

  • The Near East and the Great Powers, Harvard University Press, 1951
  • Iran, George Allen and Unwin, London, 1960
  • The Heritage of Persia: The pre-Islamic History of One of the World's Great Civilizations, World Publishing Company, New York, 1963
  • Bukhara: The Medieval Achievement, University of Oklahoma Press, 1965
  • The Histories of Nishapur, Harvard University Press, 1965
  • Corpus Inscriptionum Iranicarum, vol. III, Dura-Europos, London, 1968
  • Persia (3rd edition) Allen and Unwin, London, 1969
  • The United States and Turkey and Iran, Archon Books, 1971
  • Sasanian Remains from Qasr-i Abu Nasr. Seals, Sealings, and Coins, Harvard University Press, 1973
  • Neue Methodologie in der Iranistik, Wiesbaden, 1974
  • The Golden Age Of Persia: The Arabs in the East, Weidenfeld & Nicolson, London, 1993
  • The heritage of Central Asia from antiquity to the Turkish expansion Markus Wiener, Princeton, 1996
  • Notes on the Early Coinage of Transoxania; Numismatic Notes, 113, American Numismatic Association, New York
  • Greater Iran, Mazda Publishers, 2005, ISBN 1-56859-177-2
  • Ibn Fadlan's Journey To Russia, 2005, Markus Wiener Publishe, ISBN 1-55876-366-X

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ سیاست و جامعه، تاریخ 25 شهریور 86، کد مطلب: -:www.alimorshedizad.blogfa.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین