پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
فشار‌ها برای اخراج فرزندان مقامات ایران، که در آمریکا زندگی یا تحصیل می‌کنند، بیشتر شده است. تاکنون درخواست‌ها برای دیپورت آنان معمولا به فضای مجازی محدود بود، اما ورود خانواده‌های زندانیان آمریکایی در ایران به ماجرا، ممکن است احتمال اخراج این فرزندان را بیشتر کند.
شعارسال : فشار‌ها برای اخراج فرزندان مقامات ایران، که در آمریکا زندگی یا تحصیل می‌کنند، بیشتر شده است. تاکنون درخواست‌ها برای دیپورت آنان معمولا به فضای مجازی محدود بود، اما ورود خانواده‌های زندانیان آمریکایی در ایران به ماجرا، ممکن است احتمال اخراج این فرزندان را بیشتر کند.
کیفیت و نحوه زندگی فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی ایران، معمولا توجه افکار عمومی را به خود جلب می‌کند. این حساسیت نسبت به فرزندانی که در خارج زندگی یا تحصیل می‌کنند، به طور ویژه بیشتر است.
همین چند هفته پیش، انتشار تصویری از دانشگاه فودرهام نیویورک توسط زهرا تخشید، نوه آیت الله یزدی، جنجال به پا کرد. عکسی که اگر توسط یک فرد دیگری منتشر می‌شد، احتمالا هرگز اینقدر جنجال درست نمی‌کرد. زهرا تخشید، فرزند محمد رضا تخشید، استادیار گروه روابط بین‌الملل و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نوه دختری آیت الله محمد یزدی است.
مناقشه بر سر مسئله حضور فرزندان برخی مسئولان در خارج، بویژه در آمریکا، امر تازه‌ای نیست. این مسئله، در ماه‌های اخیر مکررا مطرح شده و حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در این باره توئیت کرده است. ترامپ سوم ژوئیه گذشته در توئیتی مدعی شد که دولت باراک اوباما در جریان مذاکرات توافق هسته‌ای به ۲۵۰۰ ایرانی، از جمله مقامات دولتی، شهروندی آمریکا را اعطا کرده است.
در جدیدترین تحول در این باره، جمعی از خانواده‌های زندانیان آمریکایی یا زندانیان دارای اقامت آمریکا در ایران، از دولت ترامپ درخواست کرده‌اند که از دادن ویزا به فرزندان مقامات بلندپایه ایرانی خودداری کند. با این حال، دولت ترامپ هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است. این خانواده‌ها به دولت ترامپ و چندین نماینده کنگره، لیستی داده‌اند که در آن ادعا می‌شود نام فرزندان یا خویشاوندان مقامات بلندپایه ایران مقیم در آمریکا، از جمله رئیس‌جمهور حسن روحانی، ثبت شده است.
گفته می‌شود که در حال حاضر حداقل چهار شهروند آمریکایی و یک نفر دارای اقامت قانونی آمریکا در ایران زندانی هستند.
به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، ندیم زکا، که پدرش نزار زکا، دارای اقامت قانونی آمریکا است و هم اکنون در یکی از زندان‌های ایران حضور دارد، گفته لغو ویزا کمتری کاری است که دولت آمریکا می‌تواند انجام دهد. ندیم خواستار این شده که مقامات ایرانی «به طور شخصی» هزینه دهند. ان‌بی‌سی به نقل از منابعی، مدعی شده لیست مزبور در شناسایی خویشاوندان شخصیت‌های بلندپایه ایرانی دقیق است. یکی از کسانی که در لیست حضور دارند، پسر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، است. ادعا می‌شود که هاشم، فرزند ابتکار، در لس آنجلس دانشجو است. نام دختر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در لیست وجود دارد. طبق منابع پزشکی، او در بیمارستان اوهایو حضور دارد.
یک مقام وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره لغو ویزا‌ها گفته آمریکا برای اعمال فشار بر ایران جهت پایان دادن به بازداشت افراد آمریکایی همه گزینه‌ها را دنبال می‌کند. اعضای هر دو حزب کنگره، از جمله سناتور جمهوریخواه تد کروز، و الیوت انگل، نماینده دمکرات مجلس نمایندگان، از ایده لغو ویزا‌های فرزندان مسئولان ایرانی حمایت می‌کنند.
هنوز نوع اقامت و تعداد دقیق افراد نزدیک به مقامات ایران، که در آمریکا هستند، معلوم نیست. اما احتمالا برخی از آن‌ها ویزای دانشجویی یا گرین کارت و شاید شهروندی آمریکا را دارند. با این اوصاف، از منظر قانون آمریکا، آیا دیپورت چنین افرادی امکان‌پذیر است؟
به لحاظ نظری، اگر چه افراد دارای ویزای غیرمهاجرتی یا گرین کارت حق دارند در آمریکا اقامت کنند، اما اگر این افراد برخی مواد معین‌شده در قانون را نقض کنند، امکان اخراج آن‌ها وجود دارد.
با این حال، کسانی که شهروندی یا گرین کارت آمریکا را دارند و جرمی مرتکب نشده‌اند، امکان اخراج آن‌ها وجود ندارد مگر آنکه ثابت شود که برای بدست آوردن شهروندی یا گرین کارت فریبکاری کرده اند.
اداره خدمات مهاجرت و شهروندی آمریکا، شرایط متعددی را فهرست کرده که در آن می‌توان افراد دارای گرین کارت یا مقیم آمریکا را از آن کشور دیپورت کرد. اما در این فهرست، صرف خویشاوندی با مقام یک دولت خارجی، دلیل موجهی برای اخراج یک فرد از آمریکا شمرده نشده است. بلکه فقط اگر آن فرد مقیم مرتکب برخی از جرم‌های مشخص در خاک آمریکا شود، در آن حالت می‌توان پس از طی مراحل قضایی او را اخراج کرد.


کنایه توییتری هدایت اله خادمی، نماینده مردم ایذه در مجلس به اخراج فرزندان دولتمردان از آمریکا

شعارسال، بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته از کانال تلگرام شمسا

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین