پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
در شرایطی که قیمت ارز با دستور همین مسئولان بالا رفته و مشکلات معیشتی برای مردم آنقدر زیاد شده است که در صورت نخبه بودن هم فکر تحصیل در خارج از کشور به ذهنشان خطور نمی کند، این سوال مطرح است که فرزندان مسئولان ایرانی از چه طریقی برای ادامه تحصیل به غرب می‌روند؟

شعار سالدر چند روز گذشته خبر صدور حکم جلب ساشا سبحانی پسر احمد سبحانی که سال ها سفیر ایران در ونزوئلا بود به جرم توهین به مردم یکی از اخبار پر بازدید رسانه ها بود؛ ساشا سبحانی در ماه های گذشته ویدئوهایی از زندگی لاکچری خود در فضای مجازی منتشر کرده بود که در کنار اشاعه فساد، فحشا و ... توهین های زیادی به مردم به ویژه مردم با سطح زندگی متوسط به پایین کرده بود.

حضور ساشا سبحانی در خارج از کشور و انتشار ویدئوهایی از خوشگذرانی های وی منجر به مطالبه عمومی مردم از مسئولان برای پاسخگویی به کمپینی با عنوان فرزندت کجاست شد.

پیش از این برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که سه تا چهار هزار نفراز فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در خارج از کشور زندگی می کنند. اما این سوال مطرح است که چرا یان مسئولان ایران را به عنوان محلی برای زندگی و تحصیل فرزندان خد نمی پسندند؟

کدام مسئولان فرزندان و بستگانشان در خارج از کشور به سر می برند؟

مریم فریدون و سجاد خوشرو در انگلیس

آمار و ارقام متفاوتی از حضور فرزندان مسئولان ایرانی در خارج از کشور ثبت شده است؛ عده ای از فرزندان این مسئولان برای همیشه بار سفر بسته و از ایران رفته اند؛ آنها نه تنها در خراج از کشور درس خوانده اند بلکه در آنجا ازدواج کرده و حتی مشغول به کار هستند.

چندی پیش تارنمای آمریکایی «بیزنس اینسایدر - Business Insider» در گزارشی تحلیلی درباره مسئولانی که فرزندانشان در خارج از کشور زندگی می کنند به دختر حسین فریدون برادر روحانی اشاره کرده و نوشته است:مریم دختر حسین فریدوندانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه کلمبیای آمریکا بوده و پس از آن با دریافت بورس تحصیلی موسوم به لرد دارندورف Lord Dahrendorf (جامعه‌شناس انگلیسی- آلمانی ) توانسته در کالج مشهور مدرسه اقتصاد لندن London School of Economics مشغول به تحصیل شود.

بیزینس اینسایدر نوشته است که هدف از اعطای این بورس تحصیلی کمک به دانشجویان نیازمند کشورهای در حال توسعه است و بر همین اساس، اعطای آن به دختر بردار رئیس‌جمهور ایران که وضع مالی مناسبی دارد، تعجب‌برانگیز است.

براساس این گزارش همسر مریم فریدون، سجاد خوشرو، پسر غلام‌علی خوشرو، نماینده سابق ایران در سازمان ملل است که او نیز در دانشگاه آکسفورد در مقطع دکترا مشغول به تحصیل بود.

Image result for ‫مریم فریدون در انگلیس‬‎

Image result for ‫سجاد خوشرو‬‎

فرزندان و داماد زنگنه مشغول ادامه تحصیل در خارج از کشور

براساس این گزارش، «بسیاری از فرزندان مسئولین بدون ترک تابعیت آن کشورها مشغول فعالیت‌های اقتصادی و یا کارمندی در آن کشورها هستند فرزندان مسئولین عالی رتبه‌ای، نظیر وزیر محترم امورخارجه، نفت و برخی از مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهور تنها نمونه‌ای از این دست افراد هستند».

پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت، گفته بود:«دو تا از بچه‌هایم ایران نیستند و برای ادامه تحصیل رفته‌اند. داماد من خارج از کشور کار می‌کند و هنوز نیامده است و برای تحصیل رفته است».

محمد جواد ظریف هم یکی دیگر از مسئولان ایرانی است که ایرانی جایی برای فرزند او نداشت؛ بیزینس اینسایدر همچنین مدعی شده که مهدی ظریف فرزند وزیر خارجه ایران و احمد عراقچی برادرزاده معاون وزیر خارجه ایران نیز در دانشگاه نیویورک تحصیل کرده‌اند. گفته می شود فرزند ظریف در سال 2013 به ایران بازگشته است.

وی نیزیک دختر و یک پسردارد که چون در آمریکا متولد شده‌اند تابعیت این کشور را دارند. پسر وی مهندسی برق خوانده و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت است و دخترش نیز در رشته مهندسی معماری داخلی در حال تحصیل است.

مهدی ظریف فرزند محمد جواد ظریف در خارج از کشور

عیسی هاشمی، فرزند معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور،ساکن آمریکاست؛ معصومه ابتکار خود نیز سال ها در خارج از کشور زندگی می کرده است و همسرش نیز به خاطر تجارت رفت و آمدهای زیادی به خارج از کشور دارد. فرزند بزرگ معصومه ابتکار، عیسی هاشمی به همراه همسرش مریم طهماسبی و فرزندشان این روزها در لس‌آنجلس زندگی می‌کند.

اخبار غیر رسمی درباره حضور فرزندان سایر مسئولان ایرانی در خارج از کشور هم زیاد است به عنوان مثال تا چندی پیش اعلام می شد که همسر و فرزندان قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ساکن کانادا هستند و قصدی برای بازگشت به کشور ندارند.

مهدی هاشمی رفسنجانی، یکی از فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی هم جزو افرادی بود که در دانشگاه آکسفورد به تحصیل در رشته خاورشناسی مشغول بود، او در سال ۲۰۱۰ در انگلستان مشغول به تحصیل بود اما دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ به دلیل پرونده قضایی به ایران آمد و تحصیلش را نیمه کاره رها کرد.

این روزها با ایجاد محدودیت های زیاد معیشتی برای مردم به خاطر ناکارآمدی مدیران دولتی، این مطالبه از سوی مردم رنگ وبوی بیشتری گرفته است که چرا باید اولویت نخست دولتمردان برای ادامه تحصیل خود یا فرزندانشان، غرب باشد؟ چرا فرزندان دولتمردان در شرایطی که می توانند در داخل کشور درس بخوانند و زندگی کنند به خارج از کشور می روند؟

در کنار مواردی که ذکر شد طبق گزارشی از کمیسیون امنیت ملی مجلس بیش از 4 هزار نفر از فرزندان مسئولان در خارج از کشور به سر می برند، این افراد شاکل فرزند سفرای ایران نیز هستند که مانند آقازاده سبحانی این روزها در خارج از کشور در حال عیش و نوش بوده و از آن سوی مرزها مردم ایران را به سخره می گیرد.

حضور این افراد اگرچه به خودی خود بد نیست اما زندگی لاکچری و استفاده از رانت ها و سفارش ها برای تأمین مخارج این افراد در شرایطی که بیشتر مردم ایارن امکان استفاده از این شرایط را ندارند سخت و قابل قبول نیست.

غرب نشینی و غرب گزینی مختص به جریان سیاسی خاصی در کشور نیست و همه افراد اصولگرا و اصلاح طلب سهمی در خور در خارج کردن فرزندان خود از ایران داشته اند تا جایی که در جریانات اخیر ارزی گفته شد خانواده سیف هم از کشور خارج شده و به استرالیا رفته اند.

نیمه دوم سال 92 بود که گزارشی تکان دهنده در یکی از رسانه ها مبنی بر عدم بازگشت 3300 آقازاده دانشجوی ساکن در خارج منتشر شد؛ در این گزارش آمده بود.«آن دسته از فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی که در خارج از ایران تحصیل می‌کنند، حاضر به بازگشت به کشور نیستند و سه سال تلاش مجلس در این زمینه هم بی فایده بوده است. براساس آمارها، در میان ۳۳۰۰ دانشجوی بازگشته به کشور در سه سال اخیر، هیچ کدام از فرزندان مسئولان و مقام‌های جمهوری اسلامی به چشم نمی خورند و آن‌هایی که بازگشته اند، در حقیقت دانشجویان ایرانی عادی هستند که به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، ناچار به برگشتن به کشور شده اند اما آب در دل آقازاده‌های شاغل به تحصیل در خارج از کشور تکان نخورده است. برآورد می شود که دست کم پنج هزار تن از فرزندان و وابستگان به مقام‌ها و مسئولان نظام در خارج از کشور تحصیل می کنند».

در ادامه این ماجرا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارسال درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر رفع تبعیض تحصیل فرزندان مقامات و سایر افراد جامعه در خارج از کشور به شورایعالی امنیت ملی خبر داد.

در شرایطی که قیمت ارز با دستور همین مسئولان بالا رفته و مشکلات معیشتی برای مردم آنقدر زیاد شده است که در صورت نخبه بودن هم فکر تحصیل در خارج از کشور به ذهنشان خطور نمی کند، این سوال مطرح است که فرزندان مسئولان ایرانی از چه طریقی برای ادامه تحصیل به غرب می‌روند؟ نفوذ و قدرت سیاسی در این مسئله چه نقشی دارد؟ چرا فرزندان آنها تمایل شدید به تحصیل در خارج از ایران را دارند؟

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار 3شهریور 97، کدمطلب: 1400671، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
0
0
خدایا به ما صبر و بصیرت بده.....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین