پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
‌مخاطبان خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که برای مبارزه با فساد چه اقداماتی باید انجام شود پیشنهادات متفاوتی را مطرح کرده‌اند که از اعدام تا توقف خصوصی‌سازی و حتی رسانه‌های آزاد را در بر می‌گیرد.
شعارسال:‌مخاطبان خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که برای مبارزه با فساد چه اقداماتی باید انجام شود پیشنهادات متفاوتی را مطرح کرده‌اند که از اعدام تا توقف خصوصی‌سازی و حتی رسانه‌های آزاد را در بر می‌گیرد.

خبرآنلاین روز یکشنبه، ۳۱ تیر از مخاطبان خود پرسید که حاکمیت و دولت باید چه اقدام موثری برای مبارزه با فساد انجام دهند تا در راستای این اقدامات اعتماد عمومی را بیش از گذشته جلب کنند و مردم را همراه خود داشته‌باشند و در واقع مهم‌ترین اقدامی که با عملیاتی کردن آن می‌توان ریشه فساد را در کشور بخشکاند چیست؟

مخاطبان خبرآنلاین هر کدام از منظری به این موضوع نگاه کرده و راه حل‌هایی پیشنهاد داده‌اند که شاید بتوان این راه حل‌ها را در سه گروه دسته‌بندی کرد. نگاه برخی مستقیما متوجه قوه قضاییه است و از مجازات مفسدان اقتصادی یا حتی قاضیان فاسد صحبت کرده‌اند. برخی دیگر از مخاطبان وجود رسانه‌های آزاد و گردش آزاد اطلاعات را راه حلی موثر برای کاهش جرایم اقتصادی و مالی می‌دانند و گروه سوم نیز خصوصی‌سازی غیرواقعی و در واقع ایجاد شرکت‌های خصولتی به جای خصوصی‌سازی را دلیل ایجاد این فساد و اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی را راه حل کاهش آن می‌دانند. البته ناگفته نماند که تعدادی هم ناامید از تغییر میزان فساد اقتصادی و اداری موجود که برخی کارشناسان معتقدند نهادینه شده‌ است استعفا را پیشنهاد داده‌اند.

 چوبه دار. گیوتین و تیرباران، کثیف کاری داره کامنت طنزآمیز یکی از مخاطبان که معتقد است باید از طریق قضایی اقدامات جدی انجام داد تا درس عبرتی برای سایرین باشد یا یکی دیگر از مخاطبان که با ادبیاتی خشونت‌آمیزتر نوشته‌ باید این اشخاص را در ملا عام گردن زد تا ثبات به اقتصاد جمهوری اسلامی برگردد.

البته سایر مخاطبان به این رویکرد واکنش نشان داده‌ و با آن مخالفت کرده‌اند. برای نمونه یکی از مخاطبان در پاسخ به این کامنت نوشته‌است: «همچنان که اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تاثیر مهمی در توقف قاچاق مواد نداشت اعدام مفسدان اقتصادی هم تا زمانی که زمینه برای فساد وجود دارد اگر نگوییم بی تاثیر، کم تاثیر است، مثلا اعدام امیر منصور اریا یا حکم اعدام زنجانی که مخالفین بسیاری از خوانندگان خبر انلاین دارد.» و البته حسین، از دیگر مخاطبان هم در تصدیق این کامنت نوشته‌بود: دوست عزیز با حذف فیزیکی هیچ مشکلی حل نمیشه که هیچ , جامعه با خشونت اخت میگیره.. فساد وقتی بوجود میاد که سیستم معیوبه. یکی از علتای اصلی فساد این روزا بحث تحریماست.. چون دولت محدود میشه واسه درآمد زایی مجبور میشه از اشخاص استفاده کنه واسه دور زدن تحریم ها و بابک زنجانی های زیادی این وسط بوجود میان... پس فساد چیزیه که یه شبه بوجود نیومده.

برخی دیگر نیز معتقدند برای مبارزه با فساد نیازمند قوه قضاییه‌ای مستقل هستیم و البته برخی هم پاک سازی قوه قضاییه را پیشنهاد داده‌اند تا اگر قاضی فاسدی وجود دارد حذف شود.

گروه‌ دوم به شفاف‌سازی، گردش آزاد اطلاعات و رسانه‌های آزاد اعتقاد دارند؛ برای مثال یکی از مخاطبان برای خبرآنلاین نوشته‌است : «شفاف سازی حساب های کلیه افراد و مهمتر از همه مدیران بالایی و خانواده‌هاشون که قرار بود در یک سایت در معرض دید عموم قرار بگیره.» البته برخی دیگر نسبت نقدهایی نسبت به این ایده داشتند. برای نمونه مهران نوشته‌است: اینقدر راه برای پنهان کردن اموال هست که این روزش هیچ فایده ای نداره مثلا حسابها و اموال در کانادا و اینگلیس و ... را هم بدست میارین و تو این سایت میذارین؟ بعد تازه کی متولی این سایت هست؟ چقدر ساده هستین

مخاطب دیگری نیز پیشنهاد داده: قط از طریق سیستم الکترونیکی می شود جلوی فساد را گرفت مثل اروپا مثل آلمان. پولی که به حساب میره مبلغ محدودی حداقل از طریق پیامک اطلاع رسانی شود آقا از کجا آورده ای .الان قدری بهتر شده . مالیات ها به روز باشد یکی گفت در آمریکا 20 در صد پول برای من است 80 در صد مال فدرال می باشد. جابجایی پول ها کارمند شهرداری و بانکی و غیره چرا 5 تا خانه داری. در دانشگاه محل کارم استادی 4 تا پایان نامه را در یک روز استاد راهنما شد 21 میلیون تومان به حسابش واریز شدبا این حال مخاطبی دیگر که با این پیشنهاد موافق نیست گفته‌است: «کی باید بپرسه از کجا آوردی؟ کی از اونی که می پرسه از کجا آوردی می پرسه؟ کی از..... انسانم آرزوست.

به نظر من افزایش فساد از زمانی شروع شد که برخی از مسئولین به استناد به اصل ۴۴ و خصوصی سازی اقدام به تاسیس شرکت های اقماری و هولدینگ به ظاهر خصوصی کردند و از این طریق تونستن یک شکاف قانونی موجه برای فساد مالی خودشون ایجاد کنن. به نظر من باید منابع کشور به صورت شفاف به ارگان ها اختصاص داده بشه و همه ارگان ها باید گزارش دهی شفاف مالی نه تنها به دولت بلکه به خود مردم داشته باشن و تمامی این گزارشات در یک سایت ملی درج بشه و برای همه قابل دسترس باشه البته برای ریشه کن کردن فساد در درازمدت هم باید یک کارگروه فرهنگی تشکیل بشه تا این مشکل به صورت فرهنگی حل بشه البته با این امید که بودجه این این کارگروه صرف ساخت برج و گرین کارت آمریکا نشه.» این کامنت یکی از مخاطبانی است که اجرای ناصحیح اصل ۴۴ را عامل بروز و ظهور فساد می‌داند که در گروه سوم جای می گیرد. مخاطبی دیگر نیز در کامنتی تاکید کرده که اساسا دولت‌ها نمی‌توانند جلوی فساد را بگیرند و پیشنهاد داده که «اصولا دولتها نمی توانند با فساد میارزه کنند و مبارزه هزینه بر و کم نتیجه خواهد بود مانند مبارزه با بد حجابی یا ماهواره، مواد مخدر و ... راه حل انتقال امور به بخش خصوصی واقعی است نه بخش خصولتی و همچنین بستن راههای ایجاد فساد برای مثال فرض کنید دلار با قیمت ۸ هزار تومان در اختیار وارد کنندگان گوشی یا خودرو قرار بگیرد و همه انواع واردات از گمرکی معاف شوند در این صورت هم قاچاق موبایل از بین خواهد رفت و هم فساد خودرویی اخیر امکان بروز مجددنخواهد یافت و هم دولت به حق خود از واردات خواهد رسید.

فارغ از نظرات این سه گروه برخی گفته‌اند که باید از آقازاده‌ها شروع کرد یا پیشنهاد داده‌اند که رهبری با حکمی حکومتی تمام مسولين كه ثروتهاي باداورده دارند را از ادامه كار منع وثروتهاي انها توقيف ودر اخر هم هيچ يك از مسولين نبايد خودشان و وابستگانشان تابعيت كشور ديگري داشته باشند

البته گروه ناامیدان از تغییر شرایط و کاهش این فساد نهادینه شده هم کم نیست. یکی از مخاطبان نوشته که «برادر امر دیگه ای نداری ؟ احتمالا ایران رو با سوپیس اشتباه گرفتی ؟ آدرس خونه بغلی رو بزن» و رامین هم کوتاه و مختصر گفته‌است هیچ راهی ندارد.

یارانه پولدارها را قطع کنید ، «بنزین را آزاد کنید» یا «ارتباط و مذاکره با آمریکا» نیز از جمله پیشنهاداتی است که مخاطبان خبرآنلاین در پاسخ به سوالی در مورد فساد نوشته‌بودند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار2مرداد97، کد خبر: 791809، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین