پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری امروز دوشنبه در همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در تهران طی اظهاراتی عنوان کرد: برجام بعد از خروج آمریکا آسیب دیده و حتی شاید به خاطر عدم پایبندی سایر کشورها بیشتر آسیب ببیند.با این حال وی افزود: اما هر اتفاقی بیفتد، برجام توانست داغ ننگ تسلیحات هسته‌ای را از پیشانی ایران بردارد.

شعارسال: مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد برجام بعد از خروج آمریکا آسیب دیده و حتی شاید به خاطر عدم پایبندی سایر کشورها به تعهدات‌شان آسیب بیش‌تری ببیند.

 حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری امروز دوشنبه در همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در تهران طی اظهاراتی عنوان کرد: برجام بعد از خروج آمریکا آسیب دیده و حتی شاید به خاطر عدم پایبندی سایر کشورها بیشتر آسیب ببیند.

با این حال وی افزود: اما هر اتفاقی بیفتد، برجام توانست داغ ننگ تسلیحات هسته‌ای را از پیشانی ایران بردارد.

آشنا اضافه کرد: بعد از خروج آمریکا کسی از آمریکا حمایت نمی‌کند و کسی دیگر نگران فعالیتهای هسته‌ای ایران نیست و اکنون برجام سرمایه ای ارزشمند برای صلح و آرامش در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: صلح سازی ایران به برجام محدود نمی‌شود و ما با کمک روسیه و با حمایت از ارتش سوریه مانع فروپاشی و تجزیه این کشور (سوریه) شدیم که این تجزیه می توانست سرآغازی برای مداخلات و تهاجمهای دیگر باشد.

آشنا گفت: پاسخ مثبت ما به دعوت دولت سوریه برای حمایت از آن کشور در برابر توطئه های خارجی مبتنی بر یکی از اصول اساسی سیاستهای منطقه ای ایران بود.

مشاور روحانی در ادامه اضافه کرد: ایران براندازی نظامهای سیاسی مستقر در منطقه را به روش شورشهای مسلحانه و مداخله خارجی و شیوه های غیردموکراتیک و بیرون از صندوقهای رای، برنمی تابد. نه تنها در سوریه بلکه درباره سایر کشورهای منطقه هم این اصل را دنبال می‌کنیم. اصل دوم سیاست منطقه ای ما مخالفت با سرکوب داخلی و مواجهه خشونت بار با اعتراضهای مردمی است، مردمی که می خواهند سهمی عادلانه در تعیین سرنوشتشان داشته باشند.

آشنا بیان کرد: فارغ از اینکه چه کسانی اعتراض می کنند و چه کسانی سرکوب می کنند، سرکوبگران مورد انتقاد ما هستند. چنانکه سرکوب معترضان بحرینی و یمنی مورد تایید ما نبوده و اگر چنین رفتارهایی در سوریه، عربستان و عراق هم صورت بگیرد، نباید مورد تایید ما باشد.

وی افزود: سیاست اعتدالی ما در منطقه ایجاد تعادل بین این دو اصل است، نه به دخالت خارجی و نه به سرکوب داخلی که راه را برای مداخله خارجی باز کند و امیدها را به آن سوی مرزها روانه کند.

 مشاور روحانی گفت: ممکن است به اقتضای زمان و مکان، گاهی این تعادل را با برتری دادن یکی بر دیگری از دست داده باشیم، اما این عدم تعادل موقتی، سیاستهای اصولی ما را در بلندمدت تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

وی گفت: شکست نظامی خلافت خون و جنون پیروزی دیگر ماست. بدون جانفشانی کهنه سرداران و جوانمردان این پیروزی به دست نمی آمد. این فقط ما نیستیم که مدیون رشادتها و شهادتهای این دلاوران هستیم. تمام منطقه مدیون همت والای این اسوه های شرف و غیرت و شجاعت است.

رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری افزود: مدافعان حرم نه تنها از حرم حضرت زینب که از حریم امت اسلام دفاع کرده اند، ‌آنها نه برای دفاع از یک نظام سیاسی بلکه برای دفاع از حرمت زنان و دختران به اسارت رفته آشیانه‌های ویران شده و کودکان آواره شده جنگیدند. آنها اجازه ندادند مسجد دمشق به مسجد موصل دیگری تبدیل شود.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در تشویق به گفت‌وگو برای حل اختلافات در منطقه خاطرنشان کرد: اگر به منطقه و اطرافمان نگاه کنیم باتلاق جنگ، فقر، آوارگی‌ها و خرابگی‌های بیشماری خواهیم داد و اگر به سرشت سرایت‌پذیر جنگ‌های منطقه توجه کنیم در می‌یابیم که هیچ جزیره ثباتی ایمن از تهاجم امواج کینه و نفرت وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اگر بر فراز گسل‌هایی که در پیامد مداخلات برون منطقه‌ای و جنگ‌های فرقه‌ای، قومی و ملی ایجاد شده، پل‌های آشتی و دوستی را بنا نکنیم، دیر یا زود ترک‌های آن از میان خانه‌های ما و محله‌های ما عبور خواهد کرد.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به گزارش سازمان ملل مبنی بر کشته شدن بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سوریه و آواره شدن نیمی از ملت این کشور و همچنین وضعیت مردم یمن خاطرنشان کرد: با این شرایط از هیچ فتح‌الفتوحی نمی‌توان سخن گفت.

وی افزود: در این نیمه تاریک چطور می‌توان رژیم صهیونیستی را ندید که سرخوش‌تر از همیشه بر بام اختلاف‌ها و رقابت‌های درون تمدن اسلامی جشن گرفته بود. رژیم اشغالگر قدس که در استمرار جنگ‌های منطقه‌ای، خود را تنها برنده نهایی منازعات می‌دانست اکنون نمی‌تواند سوز و گداز شیطانی و جنگ افروزانه خود را پنهان کند و آشکارتر از هر زمان دیگر در رأس تجزیه‌طلبان تمامیت ارضی سوریه و عراق ایستاده است. امروز همان نیروی شیطانی، برجام ستیزی جهانی خود را با صلح ستیزی منطقه‌ای در هم آمیخته است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بدون شک اتحاد ناگفته و نانوشته بین اسرائیل و تعدادی از کشورهای پیرامونی، تهدیدی حیاتی برای امنیت منطقه‌ای ماست. آنان که دیروز پای اسرائیل را به منطقه باز کردند و امروز دست دوستی به سویش دراز کرده‌اند بدانند امت اسلام آن پا و این دست را خواهد شکست.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان این معادله شوم را وارونه کنیم، گفت: چگونه می‌توان بر دشمن‌شناسی انحرافی و تکفیری که می‌گوید ایران دشمن نزدیک است و اسرائیل دشمن دور، غلبه کرد و چگونه می‌توان آنکه تعرض به یک سفارت را به معنای فتح یک نبرد تلقی می‌کند، بیدار کرد؟ این دشمن‌شناسی انحرافی اگرچه در پس ظاهری اسلامی و انقلابی پنهان شده، اما می‌توان منشأ آن را در تئوری‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل جست و جو کرد.

وی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه اگر آمریکا نبود ظرف یک هفته در عربستان به فارس سخن می‌گفتند، افزود: دروغ می‌گویید، برادران عرب ما را تحقیر نکنید، آنان را از برادران مسلمان ایرانی خود نترسانید. ما ملت‌های منطقه زبان تفاهم با یکدیگر را به خوبی بلدیم.

آشنا اضافه کرد: البته اگر آمریکا مداخله نمی‌کرد، ملت‌های ما هم به هم نزدیک‌تر بودند و دولت‌های ما هم همکاری بیشتری با هم داشتند. این توطئه‌گران چنان ما را به خلسه کشانده‌اند که از یاد برده‌ایم منطقه ما در هم تنیده‌تر از آن است که بتوان منطقه را دور زد یا از فراز منطقه راهی میانبر برای تعامل سازنده با جهان یافت.

 آشنا با بیان اینکه منطقه قوی‌تر به جای قوی‌ترین در منطقه پاسخی نیرومند در مقابل این قبیل القائات شیطانی است، اظهارداشت: راه دولت و ملت ما روشن است، تعامل سازنده با جهان که مطالبه مردم ما در پای صندوق‌های رأی بود از خلال صلح‌سازی و همسایه‌داری در منطقه حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه در منطقه ما پیوندی بین صندوق‌های رأی و صلح وجود دارد، اظهارداشت: عراق و سوریه‌ای که با تنوع‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی خود آشتی کرده باشند می‌توانند سهم بزرگی در صلح منطقه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به این در هم تنیدگی خاطرنشان کرد: حق تعیین سرنوشت در پای صندوق‌های رأی دمشق، حلب و حمص جدای از حق تعیین سرنوشت در استانبول، بغداد، عمان، تهران و هر یک از پایتخت‌های منطقه نیست.

آشنا تصریح کرد: باید صلح‌سازی را از خویشتن و خویشتن‌سازی را از خویشتن‌داری آغاز کنیم، پیش از آنکه منطقه را بسازیم باید منطقی بسازیم از جنس یک هویت و دغدغه که درون هرکدام از خویشتن‌های فردی و جمعی ما لانه کرده باشد.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه ما گام برداشتن در این مسیر را آغاز کرده‌ایم، اظهارداشت: ما ملتی هستیم که در انتخابات خود به آزادی و امنیت رأی داده‌ایم و در امتداد همین مطالبات داخلی همسو با جامعه جهانی در کنار مردم جنگ‌زده منطقه بایستیم و آنچنان که شایسته نمایندگی یک ملت متمدن است، از فرایند اعتدال‌گرایی منطقه‌ای تا رسیدن به صلح دفاع کنیم.

آشنا افزود: اعتدال‌گرایی و صلح‌طلبی منطقه‌ای ما برخواسته از یک فرایند عمیقاً مردم سالارانه در داخل است و به آن وابسته خواهد ماند.

وی گفت: ملت ما در انتخابات خود به برنامه‌ای رأی داد که گسترش و تقویت بیشتر نهادهای مدنی مردمی، احترام به حقوق و آزادی‌های قانونی و تقویت کیفی احزاب سیاسی را سرلوحه خود قرار داده و براساس همین مشی داخلی است که در منطقه نیز از پیوند بین صلح و صندوق انتخابات سخن می‌گوییم.

آشنا ادامه داد: دولت ما در پیشگاه ملت ایران خود را موظف به برون‌گرایی و تعامل با اقتصاد جهانی و اقتصاد منطقه دانسته است و عملیاتی شدن این برنامه چه در بعد فرهنگی و چه اقتصادی نیازمند یک محیط عملیاتی آکنده از صلح منطقه‌ای است.

آشنا تصریح کرد: صلح‌طلبی ایران یک شعار معطوف به مصرف خارجی نیست، بلکه بازتاب روشن برنامه داخلی ما است.

وی گفت: استراتژی منطقه قوی‌تر درست در همین نقطه است که جواب می‌دهد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خطاب به کشورهای منطقه گفت: بیایید به جای رقابت‌های فرساینده بر سر قدرت اول منطقه شدن و حذف دیگران، به خود منطقه فکر کنیم و به جای مسابقه بر سر تخریب، عرصه بازسازی سوریه، عراق و یمن را به میدان مسابقه‌ای منطقه‌ای تبدیل و هریک از بازیگران منطقه سهم خود را برای التیام زخم جنگ‌های خانگی به نمایش بگذارد.

وی گفت: تشبیه منطقه به کیک و اینکه چه کسی سهم بیشتری از این کیک باید به خود اختصاص دهد تشبیه گمراه کننده‌ای است در حقیقت کیکی در کار نیست. چگونه می‌توان آنجا که از آسمان بر سر کودکان یمن بمب می‌بارد سخن از سهمیه بندی و رقابت بر سر کیک منطقه‌ای گفت. منظره شهرهای ویران سوریه چگونه می‌تواند به کمک واژه کیک توصیف شود.

وی همچنین بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در توصیفشان از منطقه را قرائت کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 26آذر 1397 ، کدخبر:13970926000806 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین