پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۸۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۶
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: آخرالزمان بخش پایانی دوره زندگی انسان است که می‌توان گفت از زمان پیامبر(ص) که آخرین فرستاده بوده آغاز شده است.

شعار سال: حجت الاسلام مجتبی کلباسی، با اشاره به اینکه اصطلاح آخرالزمان یک اصطلاح دینی است و در تمام ادیان الهی مورد استفاده قرار گرفته گفت: بخشی از تاریخ که همان بخش پایانی انسان بر روی زمین است به عنوان دوران آخرالزمان معرفی شده که می‌توان گفت این دوران از زمان پیامبر(ص) که آخرین فرستاده‌اند آغاز شده و مبدأ آخرالزمان از دوران پیامبر اسلام(ص) است.

وی ادامه داد: مدت آخرالزمان از اموری است که نمی‌توان در رابطه با آن اظهار نظر کرد که مثلاً این‌طور گفته شود که 5 هزار سال یا 10 هزار سال دوران آخرالزمان طول می‌کشد زیرا زمان قیامت مشخص نیست و به همین دلیل نیز تعیین مدت برای آخرالزمان میسر نیست.

*خصوصیات دوران آخرالزمان

حجت الاسلام کلباسی در ادامه به خصوصیات دوران آخرالزمان اشاره کرد و با بیان اینکه این خصوصیات متنوع است، اظهار داشت: این نشانه‌ها گاهی در توصیف کجی و انحرافات و مسائلی است که پیرامون انحرافات در آخرالزمان وجود دارد و گاهی پیرامون بحث سختی حفظ ایمان و برخی از مواقع پیرامون گرگ صفتی و شقاوت انسان‌ها در آخرالزمان و ... مطرح می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موعود مورد اتفاق ادیان الهی است، بیان کرد: موضوع موعود حتی در شبه دین‌ها مانند بوداییت و کنفوسیوس و .... نیز وجود دارد و همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که برای آخرالزمان منجی وجود دارد و این یک وعده الهی است که در ادیان خود را نشان داده است.

*علائم ظهور

مدیر مرکز تخصصی حوزه علمیه قم در ادامه به علائم ظهور اشاره و با بیان اینکه علائم ظهور در همه ادیان وجود دارد، گفت: مطالعات تطبیقی که در این زمینه صورت گرفته است و باید ادامه نیز داشته باشد نشان می‌دهد در دین اسلام، مسیحیت و یهودیت و به عبارتی ادیان الهی علائم ظهور در بسیاری از موارد با هم تطابق دارند.

وی بیان کرد: اما آنچه که در این زمینه روشن و صریح است که در مکتب اسلام و به‌ویژه مکتب اهل بیت(ع) در رابطه با شخصی که رسالت را بر دوش دارد، اصحاب، مبدأ، قبل و بعد و حین ظهور و همه این‌ها علائمی ذکر شده است که به دو دسته حتی و غیر حتمی تقسیم می‌شود.

*نشانه‌های حتمی و غیر حتمی ظهور

حجت الاسلام کلباسی خروج سفیانی، خروج یمانی، قتل نفس زکیه، صیحه آسمانی، خروج دجال و مواردی از این قبیل که ذکر شده را جزو نشانه‌های حتمی عنوان کرد که بعد از وقوع آن‌ها قطعاً ظهور رخ خواهد داد.

وی همچنین به علائم غیر حتمی اشاره و ابراز کرد: این علائم در طول زمان اتفاق می‌افتد و ده‌ها نشانه در این زمینه وجود دارد که به عنوان مثال فراخ شدن راه‌ها و نزدیک شدن شهرها به یکدیگر، تشابه مردان به زنان و زنان به مردان و غیره از مواردی است که در روایات نیز بدان اشاره شده است و این علائم غیر حتمی است که برخی از آنها مانند فراخ شدن راه‌ها و نزدیک شدن شهرها به یکدیگر به وقوع پیوسته است.

*شناسایی علائم ظهور توسط اهل خبره

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه درباره علائم ظهور ادامه داد: نکته مهم در این رابطه این است که آیا حادثه‌ای که رخ داده همان است که در روایات به آن اشاره شده است و به صرف یک اتفاق انسان می‌تواند آن حادثه را جزو علائم ظهور قلمداد کند یا خیر؟

وی شناخت علائم ظهور را نیازمند کار کارشناسی و بررسی همه جانبه دانست و افزود: ممکن است برخی تطبیقات حوادث و علائم توسط افرادی صورت گیرد که هدف آن‌ها ایجاد انحراف و یا حرکات سیاسی باشد و در این زمینه ادعای تطبیق از سوی افرادی که جاهل هستند پذیرفته نیست و این کار باید توسط اهل خبره و حدیث صورت گیرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 30 ارديبهشت 1395، کد مطلب: 1079300:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین