پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: بعد 4 دهه سه ماه است که آبی از میناب به بندرعباس منتقل نکرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با احداث آب‌شیرین‌کن‌ها برداشت از منابع آب زیرزمین و سطحی به حداقل برسد.ملایی عنوان کرد: از اقدامات دیگر شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، ساماندهی چاه‌های غیرمجاز بوده است که در این راستا قراردادهایی با شرکت‌های خصوصی بسته‌ایم تا در این بخش نیز رفت‌وآمد مردم به اداره را کم کنیم؛ همچنین یک سامانه استعلام نیز ایجاد کرده‌ایم تا درخواست‌ها ظرف دو هفته کار جمع‌آوری و پاسخ‌دهی شوند البته اگر درخواست‌ها نیاز به بازدید میدانی داشته باشند ممکن است کمی بیشتر زمان‌بر باشد.

شعار سالهوشنگ ملایی صبح امروز در نشستی خبری اظهار کرد: اولین اقداماتی که بخش‌های دولتی باید انجام دهند این است که در پی خدماتی که به مردم می‌رسانند افزایش بهره‌وری و سرعت داشته باشند، رویکرد ما هم در آب منطقه‌ای استان همین بوده است.

وی افزود: یکی از درخواست‌های مردم از ما به‌خصوص کشاورزان که معمولاً اسکان آن‌ها در روستاهاست واگذاری خدمات از اداره به دفاتر پیشخوان بوده که اخیراً توانسته‌ایم این درخواست را به مرحله اجرا برسانیم، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پست منعقدشده و درخواست‌های مردم توسط دفتر پیشخوان و اداره پست به ما منتقل می‌شود، این طرح رضایت‌مندی خوبی را ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: تمامی خدمات آب‌های زیرزمینی شامل حدود 30 خدمت از طریق دفاتر پیشخوان صورت می‌گیرد که در حال تلاش هستیم این خدمات را از طریق سامانه اینترنتی به خانه‌های مردم ببریم.

ملایی عنوان کرد: از اقدامات دیگر شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، ساماندهی چاه‌های غیرمجاز بوده است که در این راستا قراردادهایی با شرکت‌های خصوصی بسته‌ایم تا در این بخش نیز رفت‌وآمد مردم به اداره را کم کنیم؛ همچنین یک سامانه استعلام نیز ایجاد کرده‌ایم تا درخواست‌ها ظرف دو هفته کار جمع‌آوری و پاسخ‌دهی شوند البته اگر درخواست‌ها نیاز به بازدید میدانی داشته باشند ممکن است کمی بیشتر زمان‌بر باشد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته از دو تا سه هزار درخواست استعلام داریم که رقم بسیار بالایی بوده و سعی کردیم با ایجاد این سامانه کار مردم را راه بیندازیم، در بخش صنعت بخش تأمین آب را انجام می‌دهیم چراکه آب کمتری مصرف کرده و ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده بیشتری نیز دارد، در بحث تخصیص آب به بخش صنعت درخواستی بی‌پاسخ نمی‌ماند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 90 درصد آب شرب هرمزگان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این مقدار در بخش خدمات و صنعت کمتر از دو درصد بوده که نسبت به متوسط کشور کمتر است، باید تلاش کنیم این مقدار را افزایش دهیم.

ملایی بیان کرد: در هفته گذشته 8 مورد تخصیص در شهرستان بستک صورت گرفته و تلاش ما این است که کمترین نیاز حضور مردم در اداره را داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته سال بسیار خشکی را تجربه کردیم و متوسط بارشمان کمتر از 60 میلی‌متر بوده، عمده بارش در غرب و جزایر استان بوده و مناطق شرق و غرب که عمده سدها و منابع آب‌های شیرین و زیرزمینی در آن‌ها قرار دارد کمترین میزان بارش را داشته‌اند، در سال آبی امسال (سه ماه گذشته) در ایستگاه‌های استان 37 میلی‌متر بارش داشتیم که نسبت به دوره 51 سال گذشته 14 درصد افزایش بارش را داشته است، از این مقدار بالاترین بارش را در قشم و منطقه هرنگ از توابع شهرستان بستک داشتیم و کمترین بارش را نیز در شهرستان جاسک داشته‌ایم که کمتر از دو میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز کرد: امیدواریم در زمستان سال جاری شاهد بارش بیشتری بوده و امروز بیست و یکمین ماهی است که هیچ آبی وارد سدهایمان نشده است.

ملایی اظهار کرد: در ابتدای سال نشست‌هایی در شورای حفاظت منابع آب داشتیم و تکلیف‌هایی از سوی استاندار هرمزگان به مجموعه شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی در خصوص الگوی کشت در سطح استان ابلاغ شد، پس از جلسات متعدد قرار شد 20 درصد سهم سطح زیر شکت را کاهش دهیم، در این راستا کشت هندوانه بیش از 50 درصد کاهش داشته و اثربخشی آن را می‌توان در قیمت‌های بازار مشاهده کرد.

وی افزود: این قیمت مناسب محصولات برای کشاورزان اتفاقات خوبی را هم برای کشاورزان و هم مردم رقم‌زده است، این تجربه نشان داده کم کردن سطح زیر کشت باعث می‌شود عرضه و تقاضا متعادل شود؛ باید از نظر اقتصادی بر اساس آبی که محصول مصرف می‌کند قیمتی واقعی داشته باشد، اگر این قیمت کمتر شود هدر رفت آب است و ضرر بسیاری به کشاورز و محیط‌زیست وارد می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: با نظام صنفی کشاورزی در این خصوص جلسات زیادی داشتیم و اطلاع‌رسانی‌ها و مشارکت خوبی در این زمینه صورت گرفت، نشستی با پنج استان دیگر با شرایط نزدیک به هرمزگان برگزار کردیم تا این برنامه‌ریزی به استان‌های دیگر نیز منتقل شود و رویه خوبی برای ایجاد تعادل در تقاضا و عرضه شکل بگیرد.

ملایی عنوان کرد: دولت باید همان‌طور که در بخش آبیاری تحت‌فشار کمک می‌کند در ایجاد گلخانه‌ها هم کمک کند، چراکه ایجاد هر هکتار گلخانه نیاز به نزدیک یک و نیم میلیارد تومان سرمایه دارد که برای کشاورز امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما مدیریت منابع آب است، در آماری که سال گذشته و امسال داشتیم قریب به 30 درصد چاه‌ها از حدود 28 هزار منبع زیرزمینی استان یا خشک یا کم آب‌شده‌اند، مدیریت آب‌های سطحی از وظایف دیگر ماست، از 16 رودخانه‌ای که داریم 4 مورد آن‌ها سد دارند که پیش‌بینی می‌شود امسال سد سرنی را نیز به بهره‌برداری برسانیم، سد گابریک نیز در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان بیان کرد: 10 رودخانه در استان داریم که مطالعات احداث سد بر روی آن‌ها در حال انجام است، این سدها در شمال و شرق استان هستند و یکی دو مرود هم در شهرستان بستک و بندرخمیر واقع می‌شوند.

ملایی ابراز کرد: هرمزگان چندین تالاب دارد که مطالعات تعیین حریم و تأمین آب این‌ها در حال انجام است و تا پایان سال مطالعات تالاب گز و شور و شیرین به پایان می‌رسد، مطالعات خور خوران در شهرستان خمیر و قشم نیز شروع‌شده که امیدواریم تا سال 98 به پایان برسد.

وی با بیان اینکه تمامی مجوزهای سایت پرورش میگو در خارج از حریم دریا، بستر رودخانه‌ها و تالاب‌ها بوده است، اضافه کرد: حدود 20 هزار کیلومتر رودخانه در استان داریم که در بحث حفظ محیط‌زیست و انتقال آب از بالادست به پایین‌دست نقش مهمی دارند، سالانه مطالعات نزدیک 300 تا 400 کیلومتر از این رودخانه‌ها صوت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان افزود: بیش از هزار نقطه در استان امکان احداث سدهای کوچک را دارند، که کار مطالعات آن نیز انجام‌شده است، تلاش می‌شود از ظرفیت این منابع آب استفاده شود.

ملایی تصریح کرد: بعد 4 دهه سه ماه است که آبی از میناب به بندرعباس منتقل نکرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با احداث آب‌شیرین‌کن‌ها برداشت از منابع آب زیرزمین و سطحی به حداقل برسد، تلاش داریم خطی ساحلی برای بحث‌های پدافندی داشته باشیم که تأمین آب مردم خدشه‌دار نشود، نوسازی خط دوم انتقال آب میناب به شهر بندرعباس نیز نقش پدافندی دارد.

وی عنوان کرد: ایجاد خط انتقال برای انتقال آب چشمه سبزپوشان در منطقه حاجی‌آباد را نیز در دست اجرا داریم و با این طرح حجم زیادی از تلفات آب این چشمه را از بین می‌بریم، اجرای این طرح بیش از 20 میلیارد تومان هزینه در پی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خاطرنشان کرد: در منطقه یکدار شهرستان جاسک اراضی برای ایجاد گلخانه و زمین‌های کشاورزی را به شرکت‌های تعاونی بسیج واگذار کرده‌ایم و بحث انتقال آب از سد جگین به این منطقه در حال مطالعه است که اشتغال‌زایی خوبی را در این منطقه ایجاد می‌کند.

ملایی بیان کرد: سامان‌دهی رودخانه شهر رویدر را نیز در دستور کار داریم، مطالعات طرح ساماندهی خور هدیش نیز آغازشده که‌ 120 هکتار اراضی در اختیار بخش خصوصی برای احیا‌ قرار خواهد گرفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری دانشجویان ایران تاریخ انتشار 2 دی 97، کدخبر: 97100200852، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین