پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
تقریبا همیشه خلاصه کلام بسیاری از فعالیت‌های آنان به این عقیده ختم می‌شود که ترامپ معجزه‌ای است که مستقیما از آسمان نازل شده تا ملت را به پروردگار بازگرداند. استیوارت در این کنفرانس‌ها شنیده است که مخالفت با ترامپ به مثابه مخالفت با خداوند است.
شعارسال: انجیلی‌ها و ملی‌گرایان مسیحی، ترامپ را مانند کوروش فرد مقتدری می‌دانند و به همین دلیل از او جانبداری می‌کنند. آن‌ها فقط به خاطر گرایشات رئیس‌جمهور آمریکا، او را نمی‌پسندند. بلکه سبک او را می‌پسندند.

راستگرایان مسیحی آمریکایی حکمرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را به زمامداری کوروش، یکی از پادشاهان ایران باستان، شبیه می‌دانند. کاترین استیوارت، نویسنده متخصص در فعالیت‌های سیاسی مسیحیان انجیلی و گروه‌های مذهبی، طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، دلیل تشبیه ترامپ به کوروش را توضیح داد.

استیوارت نوشت: «در ماه قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای (آمریکا)، هزاران تئاتر، فیلم "پیشگویی ترامپ" را پخش کردند که داستان مارک تیلور را تشریح می‌کند. تیلور آتش‌نشان سابقی است که ادعا می‌کند خدا در سال ۲۰۱۱ به او گفته بود که دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری انتخاب خواهد شد. در یک لحظه حساس فیلم، دقیقا بعد از اینکه بازیگر نقش تیلور در نور درخشنده یک تجلی محو می‌شود، او یک کتاب مقدس را بدست می‌گیرد و چهل و پنجمین فصل کتاب اشعیا را باز می‌کند. فصلی که انتصاب کوروش توسط خدا را توصیف می‌کند. در صحنه بعد، صدای آقای ترامپ را در مصاحبه با برنامه "باشگاه ۷۰۰"، یک برنامه تلویزیونی محبوب مسیحی، می‌شنویم.»

لانس والانو، نویسنده انجیلی و سخنرانی که در فیلم حضور داشت، گفت: «معتقدم که چهل و پنجمین رئیس‌جمهور (ترامپ) به مثابه کوروش (فصل) ۴۵ اشعیا است.» که دیوار‌های شکننده‌ای که ما را از فروپاشی فرهنگی جدا می‌کند را اعاده خواهد کرد.

کوروش، در قرن ششم قبل از میلاد زاده شد و یکی از نخستین پادشاهان ایران باستان است. فصل ۴۵ کتاب اشعیا، از کوروش به خاطر آزادسازی یهودیانی که در بابل اسیر بودند، تمجید می‌کند. به گفته استیوارت، کوروش نمونه‌ای از یک غیرمومن است که به عنوان ناجی مومنان از سوی خدا تعیین می‌شود. تشبیه چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا به یک پادشاه مقتدر خاورمیانه‌ای یک امر حاشیه‌ای نیست. فیلم "پیشگویی ترامپ" با کمک اساتید و دانشجویان دانشگاه لیبرتی تهیه شده که رئیس آن، جی فال‌ول، در جلب حمایت انجیلی‌ها از ترامپ نقش مهمی ایفا کرد.

به نوشته استیوارت، همزمان با محاصره شدن ترامپ در چندین جبهه، به طور فزاینده آشکار شده که رأی‌دهندگان به اصطلاح ارزشی، جزو آخرین کسانی خواهند بود که ترامپ را رها خواهند کرد. به تناقص حمایت انجیلی‌ها از ترامپ مردی چنین ناقص، توجه زیادی شده است، اما مشکل این است که فهم ما از ملی‌گرایی مسیحی با واقعیت همخوان نیست. ما هنوز این ایده را می‌پذیریم که هسته سخت مسیحیان راستگرا صرفا یک گروه منفعتی هستند که برای محافظت از ارزش‌هایش تلاش می‌کند. اما آنچه نمی‌دانیم این است که صفات فرضی ضدمسیحی و ضددمکراتیک ترامپ، بخش حیاتی این جذابیت ترامپ برای آن‌ها است.

ملی‌گرایان مسیحی امروزی، درباره احترام به قانون اساسی و موسسان آمریکا سخنان خوشایندی می‌گویند، اما در اصل به نظر می‌رسد که مستبدان را بر دمکرات‌ها ترجیح می‌دهند. در حقیقت، آنچه آن‌ها واقعا می‌خواهند، یک پادشاه است. بنا به گفته پولا وایت، واعظ انجیلی که به ترامپ مشورت داده، «این خداست که یک پادشاه را بالا می‌برد.»

رالف درولینگر، که گروه‌های مطالعه هفتگی کتاب مقدس در کاخ سفید را رهبری کرده، چنان واژه «پادشاه» را می‌پسندد که مکررا آن را به شکل فعلی استفاده می‌کند. او به پیروانش می‌گوید: «برای پادشاه شدن در زندگی آینده‌تان آماده شوید. امیدوارم بزودی، مومنان مسیحی صاحب حاکم کامل و بی‌وعیب‌ونقصی بشوند.». مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر اعضای دولت آمریکا در جلسات درولینگر در کاخ سفید شرکت می‌کردند.

استیوارت ادامه داد هماهنگونه که ملی‌گرایان مسیحی امروزی می‌اندیشند، امتیاز بزرگ پادشاهانی مثل کوروش این است آن‌ها نیازی به پیروی از قوانین ندارند. چون خودشان قانون هستند. در دوره‌های بدبینی، این امر آن‌ها را به رهبران ایده آل تبدیل می‌کند. ترامپ هم اشتیاق انجیلی‌ها به داشتن یک مستبد را به خوبی درک می‌کند.

استیوارت افزود: «امر مهم دیگری که باید درباره کوروش فهمید این است که او ملکه نبود. در جهان ملی‌گرایی مسیحی، قدرت سیاسی مشروع، تا حدود زیادی متعلق به مردان است. آقای درولینگر اصرار می‌کند که کتاب مقدس فقط "رهبری مردانه" را توصیف می‌کند.»

البته برخی از مسیحیان راستگرا هم وجود دارند که با هدف پر کردن دیوان عالی یا پایان دادن به سقط جنین با اکره از ترامپ حمایت کردند. اما اگر فکر کنیم که حمایت مستمر آن‌ها از او صرفا تعاملی است، خودمان را فریب می‌دهیم. استیوارت در دو سال گذشته، در ده‌ها کنفرانس ملی‌گرایان مسیحی حضور پیدا کرده و معتقد است که در این کنفرانس‌ها در عین اینکه برخی اظهارات تردیدآمیز درباره جنبه‌های مناقشه‌برانگیز ترامپ بیان شده است، اما تقریبا همیشه خلاصه کلام بسیاری از فعالیت‌های آنان به این عقیده ختم می‌شود که ترامپ معجزه‌ای است که مستقیما از آسمان نازل شده تا ملت را به پروردگار بازگرداند. استیوارت در این کنفرانس‌ها شنیده است که مخالفت با ترامپ به مثابه مخالفت با خداوند است. این امر، یک حق مذهبی نیست، که برخی معتقدند آن را می‌شناسند. از دیدگاه استیوارت، امروزه جنبش ملی‌گرایی مسیحی در اصل یک جنبش مستبد، پدرسالارانه و دچار پارانویا است. آن‌ها درگیر یک جنگ فرهنگی نیستند. آن‌ها به خود دمکراسی حمله مستقیم می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 13 دی 1397 ، کدخبر: 385669 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین