پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
صفاری‌نطنزی می‌گوید: اکنون ماندن یا خروج ایران از برجام باید با محاسبه باشد. بطور مثال اگر بنا باشد ایران از برجام خارج شود باید قبل از آن، روی کاغد حساب کند که این خروج چه چیزی را به نفع و چه چیزی را به ضرر ما رقم می‌زند.محمدجواد ظریف نیز احتمال خروج ایران از برجام را رد نکرده بود و حق خروج ایران از برجام را به رسمیت شناخته بود. او در مصاحبه با یک رسانه اروپایی گفته بود ما حق داریم این توافق را ترک کنیم، اما گزینه دیگری نیز وجود دارد و باید ببینیم چگونه می توانند منافع مردم ما را تامین کنند.

شعار سال: حدود هشت ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و همچنان خبری از ایجاد کانال ارتباط مالی اروپا با ایران نیست. اروپا پس از خروج آمریکا از برجام همچنان به دنبال کشور میزبان است تا مبادلات مالی از طریق آن انجام شود.

فدریکا موگرینی روز گذشته در توئیتی نوشت مکانیزم ویژه مالی در سال 2018 به نتیجه‌ای نرسید اما تلاش‌ها در سال 2019 ادامه دارد. بدین ترتیب ایران تا سال دیگر باید در انتظار پیدا شدن کشوری که از تهدیدهای آمریکا نهراسد، صبر کند.

از سوی دیگر برخی شنیده‌ها حاکی است که مقام‌های نظام در پی یافتن بهترین راه برای خروج از برجام هستند. آنگونه که شنیده شده اگر بنا به انجام این برنامه باشد، قرار است تا پایان سال انجام شود.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه البته در تابستان گفته بود احتمال خروج ایران از برجام وجود دارد. او به زمان دو سه هفته‌ای برای خروج اشاره کرده بود.

محمدجواد ظریف نیز احتمال خروج ایران از برجام را رد نکرده بود و حق خروج ایران از برجام را به رسمیت شناخته بود. او در مصاحبه با یک رسانه اروپایی گفته بود ما حق داریم این توافق را ترک کنیم، اما گزینه دیگری نیز وجود دارد و باید ببینیم چگونه می توانند منافع مردم ما را تامین کنند.

مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به رویداد۲۴ گفته که برجام یک دستاورد در مناسبات بین‌المللی برای ایران بود، هرچند که در این مدت ما منفعت اقتصادی از این توافق را نبردیم و آمریکا با خروج یک‌طرفه خود از این توافق، حق ایران را نادیده گرفت. البته تا پیش از خروج آمریکا از برجام و در شرایطی که همه طرف‌ها به این توافق متعهد بودند، برای ایران، هم منفعت اقتصادی و هم منعفت سیاسی داشت، ولی در شرایط کنونی انتظارات ایران در حوزه ارتباطات بانکی برآورده نشده است.

او در پاسخ به اینکه ایران تا چه زمانی باید منتظر اروپایی‌ها باشد، می‌گوید: اکنون ماندن یا خروج ایران از برجام باید با محاسبه باشد. بطور مثال اگر بنا باشد ایران از برجام خارج شود باید قبل از آن، روی کاغد حساب کند که این خروج چه چیزی را به نفع و چه چیزی را به ضرر ما رقم می‌زند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است اروپایی‌ها به دنبال زنده نگه داشتن برجام هستند، اما اینکه آمریکا شرایط را بر اروپایی‌ها سخت کرده و کار در دست‌انداز افتاده، واقعیتی غیرقابل انکار است.

او می‌گوید نمی‌توان برای اروپایی‌ها زمانی را مشخص کرد، زیرا آن‌ها پیگیر برقراری کانال ارتباط مالی با ایران هستند، ولی تا اینجای کار، آمریکا جلوی این ارتباط مالی را گرفته و هر کشوری که قرار بوده میزبان این کانال باشد مورد تهدید آمریکایی‌ها واقع شدند.

صفاری‌نطنزی می‌گوید: برجام برای ایران فقط برای منفعت اقتصادی نبوده و بخش اعظم آن، منفعت سیاسی بوده است. ما بواسطه پایبندی خود به برجام توانسته‌ایم فضا‌های خوب سیاسی را برای کشورمان ایجاد کنیم. امروز اعتبار سیاسی ایران در مجامع بین‌المللی با دوران پیش از برجام کاملاً متفاوت است. از زمانی که ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا روی کار آمده از چند توافق بین‌المللی خارج شده که یکی از آن‌ها برجام بوده، اما دلیل نمی‌شود ما هم بدون محاسبه و احساسی جواب آمریکا را دهیم و از این توافق خارج شویم، زیرا در طرف دیگر این توافق، پنج کشور دیگر حضور دارند. امروز اگر دنیا بیش از پیش به نظرات ایران توجه می‌کند به خاطر همین تعهدش به برجام بوده است. من فکر می‌کنم تصمیمات ترامپ در سطح بین‌المللی کاری خواهد کرد که یک اجماع جهانی بر علیه سیاست‌های او شکل بگیرد.

اسپوتنیک رسانه روسی در تحلیلی درباره احتمال خروج ایران از برجام نوشته بود احتمال خروج ایران از برجام کم است زیرا ایران تمایلی به این کار ندارد. از سوی دیگر برخی مقامات اروپایی برای تهدید ایرانی‌ها به خروج از برجام گفته‌اند اگر ایران از برجام خارج شود آنوقت اروپا هم در کنار ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری رویداد 24 تاریخ انتشار 14دی 97، کدخبر: 160780، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین