پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
کارگران فصلی و ساختمانی قم از عدم ساماندهی، کاهش حمایت‌های درمانی و بی‌توجهی مسئولان به مشکلات معیشتی خود گله‌مند هستند.
شعار سال: کارگران فصلی و ساختمانی قم از عدم ساماندهی، کاهش حمایت‌های درمانی و بی‌توجهی مسئولان به مشکلات معیشتی خود گله‌مند هستند.

 نقش جامعه کارگری در توسعه کشور کلیدی و مهم است، گزافه نیست اگر گفته باشیم که هزینه و رنج اصلی پیشرفت کشور در طول دهه‌های گذشته همواره بر دوش این قشر از جامعه بوده است، قشری که هرگز توجه درخورشانی به آن‌ها نشده و بر مشکلات معیشتی آن‌ها به‌ویژه در چند سال گذشته به‌شدت افزوده‌شده است.

در بین اقشار مختلف جامعه کارگری، کارگران فصلی همواره با محنت و غم‌های پایان‌ناپذیری روبه‌رو هستند، قشری که در آن نه امنیتی ازنظر شغل و درآمد وجود داشته و نه از امتیازات دیگر مانند بیمه و بازنشستگی مانند اقشار دیگر جامعه خبری است.

* 24 هزار کارگر فصلی در قم وجود دارد

کارگران فصلی انسان‌های زحمت‌کشی هستند که بامداد هرروز با کوله بار ساده خود به امید کار و کسب روزی حلال راهی میادین اصلی شهر می‌شوند، وسعت کارگران در قم تقریباً به وسعت تمامی میادین شهر بوده و این افراد را از دقایق اولیه صبح تا ساعات پایانی عصر می‌توان در حاشیه خیابان‌ها و میدان‌ها مشاهده کرد.

رکود و رخوت شدید بازار مسکن و ساخت‌وساز در چند سال گذشته سبب شده تا معضل کارگران فصلی و مشکلات معیشتی و اقتصادی این قشر بیش از گذشته رنگ و بویی از جنس نگرانی به خود بگیرد، در استان قم بیش از 24 هزار کارگر فصلی به ثبت رسیده درحالی‌که طبق گفته مسئولان تعداد واقعی این افراد بیشتر از 30 هزار نفر است.

رحیم رضوی از کارگران فصلی قم می‌گوید: رکود بازار مسکن کمر خانواده‌های کارگری بخش ساختمان را شکسته است، قبل از اینکه مسکن مهر با بی‌مهری وزیر روبه‌رو شود بارقه‌هایی از امید در دل این افراد زحمت‌کش بود.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه بسیاری از افرادی که دم از حمایت و ساماندهی کارگران فصلی می‌زنند عمق و تلخی فقر را احساس نکرده‌اند، تصور اینکه مردی صبح زود به امید کسب درآمد از خانه خارج شود اما غروب دست‌خالی و شرمنده برگردد غم‌انگیزترین حالت غمگین شدن است.

با نگاهی گذرا در شهر قم می‌توان دریافت که هشت عدد از میدان‌های قم محل اصلی تجمع کارگران فصلی در طول سال است، مکان‌هایی که در هر ساعت از شبانه‌روز تعداد زیادی کارگر در حاشیه آن منتظر این هستند که ماشینی مقابل آن‌ها ترمز کند.

*   تعلل شهرداری قم در ساماندهی کارگران ساختمانی ابهام‌آمیز است

به هر میزان‌ که مسئولان دولتی و اقتصادی استان در زمینه معیشت، امنیت شغلی و درمانی کارگران فصلی بی‌مبالات هستند، شهرداری و مجموعه مدیریت شهری نیز در ساماندهی و ایجاد ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها برای استقرار کارگران ساختمانی بی‌توجه‌اند، کارگران فصلی انسان‌های محترمی هستند که در گرمای سوزان تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان فقط حاشیه چند متری و خطرناک خیابان مأمن و جایگاهشان است.

آن چیزی که مسلم است که حضور بی‌ضابطه کارگران فصلی در کنار خیابان علاوه بر برهم زدن مبلمان شهری مشکلات اجتماعی و تردد را نیز برای عابران پیاده و تاکسی‌ها ایجاد می‌کند، شهرداری قم در حق این قشر جفا و بی‌لطفی به خرج داده و تاکنون حتی یک سوله ساده نیز برای ساماندهی بیش از 24 هزار کارگر ساختمانی و شهروند قمی احداث نکرده است.

رحمان حیدری یکی از کارگران فصلی قم با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان استانی بر ساماندهی کارگران فصلی معتقد است: عدم ساماندهی و ایجاد کوچک‌ترین زیرساخت برای استقرار کارگران ساختمانی نشان از عمق بی‌توجهی مسئولان نسبت به این قشر است.

وی تأکید می‌کند: احساس می‌شود مسئولان اصولاً جامعه کارگری را به رسمیت نمی‌شناسند چراکه اگر مشکلات این قشر برای آن‌ها مهم بود تاکنون اقدامی برای حل آن می‌کردند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار می‌دارد: مصوبه ساماندهی کارگران فصلی سال 92 به شورای شهر و استانداری ابلاغ‌شده اما باگذشت 5 سال از آن هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

عباس شیری تأکید می‌کند: شهرداری و شورای شهر قم در زمینه ساماندهی کارگران فصلی هیچ اقدام قابل‌بیانی نداشته‌اند، عملکرد این دو نهاد در رسیدگی به ابتدایی‌ترین نیازهای جامعه کارگران ساختمانی به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

* کارگران فصلی مشمول دریافت بسته‌های حمایتی نمی‌شوند

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی قم تأکید می‌کند: متأسفانه کارگران به‌حق و حقوق شهروندی خود به‌درستی آشنا نیستند در چنین شرایطی تعلل شهرداری قم در ساماندهی کارگران فصلی به‌شدت ابهام‌آمیز است.

یکی دیگر از آثار عدم ساماندهی کارگران فصلی محرومیت آن‌ها از برخی بسته‌های حمایتی بوده که گاه و بی گاه توسط دولت به عموم مردم ارائه می‌شود ازآنجایی‌که نامی از کارگران فصلی و ساختمانی درجایی ثبت‌نشده نوعاً این افراد که بیشترین احتیاج را به کمک‌ها و بسته‌های حمایتی دارند به بزرگ‌ترین محرومان آن تبدیل می‌شوند.

سخنگوی کارگران فصلی قم تأکید می‌کند: کارگران فصلی باید در اولویت و نخستین گروهی باشند که مشمول بسته‌های حمایتی دولت می‌شوند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور ادامه می‌دهد: حقیقت این است که امروز به دلیل آن‌که کارگران سر چهارراه‌ها و میدان‌ها چون بیمه نبوده و ساماندهی نشده‌اند مشمول قانون کار نشده و عملاً بسته‌های حمایتی دولت و سهام عدالت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

مهدی تقی زاده کارگری ساختمانی است که در حاشیه یکی از میدان‌های پرتردد قم در کنار تعداد زیادی از کارگران فصلی آتشی روشن کرده و نشسته‌اند، تقی زاده می‌گوید: کارگران ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند، کوچک‌ترین انتظار از دولت این بود که بسته‌های حمایتی را از این قشر شروع کنند که امنیت شغلی ندارند اما دولت در این زمینه نیز تعلل کرده و این قشر را در اولویت قرار نداده است.

* تأمین اجتماعی به کانون غارت اموال کارگران تبدیل‌شده است

کاهش خدمات و حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی تأمین اجتماعی و افزایش هزینه‌های درمان و بهداشت نیز به یکی از چالش‌های اصلی بیمه‌شدگان این دستگاه تبدیل‌شده است، چیزی که مشخص بوده این است که بهداشت و درمان حق رایج و همگانی است و از طرف دیگر کارگران صاحبان اصلی تأمین اجتماعی هستند اما به نظر می‌رسد امروز رویه‌ای در این نهاد دنبال می‌شود که با فلسفه وجودی آن مغایر است.

از مصادیق بی‌توجهی به کارگران در استان قم این است که هرگز در جلسات اشتغال استان نماینده کارگران دعوت نشده و حضور ندارد.

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور می‌گوید: تأمین اجتماعی به کانونی برای غارت اموال کارگران تبدیل‌شده است، این دستگاه حقوق بازنشستگان و حق درمان بیمه‌شدگان را با ابهام و پیچیدگی پرداخت می‌کند.

شیری می‌گوید: تأمین اجتماعی از بیمه کاری کارگران حمایت نمی‌کند، اختلاف‌نظر بین وزارت کار و تأمین اجتماعی در زمینه بیمه بیکاری سبب شده تا کارگران به‌عنوان محروم‌ترین قشر جامعه تاوان بدهند.

وی با تأکید بر عدم شفافیت حقوق و مزایای مدیران تأمین اجتماعی ادامه می‌دهد: حقوق و پرداختی‌های مدیران تأمین اجتماعی به‌هیچ‌عنوان شفاف و مشخص نیست، مهم‌ترین مسئله‌ای که امروز در تأمین اجتماعی باید دنبال شود شفافیت‌های مالی و حقوق مبهم مدیران آن است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 23 دی 1397، کدخبر: 1921764 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین