پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹
عضو هیئت رئیسه مجلس در واکنش به اظهارات دانشجویی مبنی بر اینکه به گفته زاکانی شئون مختلف مجلس را لاریجانی اداره می‌کند گفت: حرف زاکانی درست است. این کار توسط لاریجانی نه با اختیارات قانونی بلکه با استفاده از اعتبار انجام می‌شود.

شعار سال: قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس در نشست میان دوره‌ای دفتر تحکیم وحدت که در شهر مقدس قم در حال برگزاری است گفت: شورای نگهبان نسبت به وظیفه خود در نظارت استصوابی به دلیل حملاتی که به این شورا می‌شود دچار انفعال شده است. شورای نگهبان باید به وظیفه قانونی و شرعی خود در این رابطه عمل کند، ولی به دلیل فشار‌ها و جوسازی‌ها عدول می‌کند در هر حال اگر این عدول صورت نمی‌گرفت نباید این حرف‌ها در مورد مجلس وجود داشت.

وی با بیان اینکه مردم به تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان اعتماد دارند افزود: بین آنچه که در قانون اساسی آمده و آن چه در مجلس اتفاق می‌افتد فاصله زیادی وجود دارد در واقع فضایی شکل گرفته که مجلس کارامدی لازم را ندارد.

قاضی زاده هاشمی از مجلس به عنوان یکی از نماد‌های مشارکت مردم نام برد و افزود: اگر یک مجلس کارامد ایجاد کنیم هم اعتمادسازی افزایش می‌یابد و هم مشارکت مردم بیشتر می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه مردم باید مدرس‌ها را انتخاب کنند و توقع مدرس بودن را از نمایندگان داشته باشند اظهار کرد: بنده با استانی شدن انتخابات کاملا موافقم. مخالفین این طرح دلایلی هم، چون ایجاد گسل‌های قومیتی، بی نماینده شدن حاشیه نشین‌ها و کم شدن دسترسی مردم به نمایندگان در شهر‌های کوچک را به عنوان مضرات طرح استانی شدن انتخابات مطرح می‌کنند، اما مسئله امروز مجلس کارامدی مجلس است در واقع مجلس یک جایگاه انسان محور و فرد محور است یعنی هر کدام از ۲۹۰ نفر نماینده مجلس باید انسان‌های کارامدی باشند از این رو در فرایند استانی شدن انتخابات افراد با تجربه‌تر و با درک ملی و با منافع ملی بالاتر انتخاب می‌شوند.

وی گفت: در ساختار فعلی مجلس انحراف بودجه بالاست مثلا در اصفهان خشک کارخانه‌هایی احداث می‌شود که نیاز به آب دارند در هر حال در شرایط فعلی نمایندگان منافع ملی را به جایی می‌برند که بگویند آن‌ها کار کرده اند.

قاضی زاده هاشمی گفت: بنده نمی‌گویم طرح استانی شدن انتخابات یک طرح کامل است، چون این طرح استانی شهرستانی شدن انتخابات را دنبال می‌کند در هر حال معتقدم این طرح یک گام به سمت بهبود است، ولی باز هم با شرایط آرمانی فاصله داریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات در کوتاه مدت ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد، ولی فوایدش از مضراتش بیشتر است افزود: شورای عالی استان‌ها نیز پیش بینی شده است و افرادی از شورای شهر با ضوابط خاص به شورای استان‌ها می‌آیند و در واقع ما داریم یک نظام نیمه فدرالیسم درست می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نمایندگان مقصر تمرکزگرایی در طی این ۴۰ سال هستند اظهار کرد: مثلا در خراسان رضوی ۱۶۰۰ میلیارد تومان منابع دولتی هزینه می‌شود که تنها ۳۰۰ میلیارد در اختیار استاندار است و مابقی در اختیار وزارت خانه‌ها قرار دارد و همین باعث روابط ناسالم و فساد می‌شود.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم فساد در مجلس کمتر شود باید تصمیم گیری نمایندگان افزایش یابد و گرنه نمایندگان به خاطر انتخاب یک بخشدار وزیر را هم استیضاح می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان در شهر‌های کوچک حکم رئیس جمهور را دارند افزود: مرکز تحقیقات شورای نگهبان طرحی را به عنوان تناسبی کردن انتخابات در دست پیگیری دارد که اگر محقق شود انقلابی رخ می‌دهد و موجب دمکراسی و کم کردن گسل‌های اجتماعی و قومی می‌شود و تمام مذاهب، اقوام و اقلیت‌ها صاحب تریبون خواهند شد.

وی در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: بنده جزو امضا کنندگان این طرح بوده و به آن رای دادم، ولی معتقدم در این رابطه به نمایندگان ظلم شد، چون در این دوره از مجلس خیلی از موضوعات که پنهان بود آشکار شدند در واقع اگر امروز مردم اینقدر در مورد مصوبات بحث می‌کنند به خاطر این است که مجلس اطلاعات را منتشر می‌کند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه موضوع علنی شدن رای نمایندگان موضوع پرچالشی است و یکی از دلایل آن نیز شهرستانی بودن انتخابات است اظهار کرد: دست نمایندگان شهر‌های کوچک زیر سنگ دولت است و آن‌ها نمی‌توانند هیچ کاری بدون حمایت دولت انجام دهند با این وجود چگونه یک نماینده می‌تواند نظر خود را بدهند.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا به اصل ۵۹ قانون اساسی و به آرای مستقیم مردم مراجعه نمی‌شود تصریح کرد: در این مورد دولت باید لایحه بدهد و دو سوم نمایندگان نیز به آن رای بدهند البته شاید تا الان احساس نیاز برای رجوع به اصل ۵۹ قانون اساسی نشده است، چون با این اتفاق مجلس به مانند یک دادگاه از خودش سلب صلاحیت می‌کند و دو سوم از نمایندگان می‌گویند که ما نمی‌توانیم در رابطه با یک موضوع تصمیم گیری کنیم و باید این تصمیم را مردم بگیرند.

وی اظهار کرد: رئیس جمهور نیز چند بار بحث رفراندم را مطرح کرده اند، اما یک بار هم درخواست رسمی برای برگزاری رفراندم به مجلس نداده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه موضوع تامین دارو موضوع مهم و یکی از استراتژیک‌ترین مسائل کشور است از این رو ما نمی‌توانیم به بیماران مزمن بگوییم دارو استفاده نکنند تصریح کرد: دولت با موافقت رهبری ۵۰۰ میلیون یورو به واردات مواد مورد نیاز تولید دارو اختصاص داده است البته یکی از دلایلی که وزیر بهداشت استعفا داد نیز همین بود که این پول اختصاص نیافت.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: این که گفته می‌شود رقم اختصاص یافته برای واردات مواد اولیه تولید دارو به خرید تجهیزات پزشکی و یا پرداخت موقعات بیمه‌ها اختصاص یافته دیوان محاسبات ناظر است و مجوز دریافتی از رهبری اجازه هزینه این اعتبار را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه گزارش تفریغ دیوان محاسبات که امروز منتشر شد گزارش جالبی است تصریح کرد: سیف توسط دیوان محاسبات عزل شده و در واقع رئیس جمهور مجبور به عزل او شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در واکنش به اظهارات دانشجویی مبنی بر اینکه به گفته زاکانی شئون مختلف مجلس را لاریجانی اداره می‌کند گفت: حرف زاکانی درست است. البته این کار توسط لاریجانی نه با اختیارات قانونی بلکه با استفاده از اعتبار انجام می‌شود. در هر حال این که مجلس را در یک فرد منحصر کنیم چند ضایعه دارد مثلا نمایندگان به خاطر رفتاری که مردم نمی‌پسندند از پاسخگویی فرار می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه ما در مجلس نفر نداریم بلکه جریان داریم و هر کسی برخواسته از یک نهله فکری و جریان است افزود: اگر همه کار‌های خوب مجلس را به یک نفر بچسبانیم آن‌هایی که زحمت کشیدند و این کار را پیش برده اند چه می‌شوند و اگر همه کار‌های بد را هم به یک نفر نسبت بدهیم آن‌هایی که زمینه ساز این کار‌ها بوده اند کجا می‌روند؛ پس هر کسی در مجلس نمی‌تواند به تنهایی کاری کند از این رو رئیس مجلس و بنده و نماینده اقلیت مجلس هر کدام یک رای داریم و رای مان هم برابر است، اما اینجا بحث اعتبارهاست که کار را پیش می‌برد و این اعتبار هم برخواسته از بدنه مجلس است.

وی افزود: وقتی بدنه مجلس از کسی یا فکری حمایت نکند او به نتیجه نمی‌رسد مثلا امروز شاهد بودیم آقای ظریف برای پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مبنی براینکه چرا شروط نه گانه رهبری در برجام اجرا نشد به مجلس آمد. او خواست جلسه محرمانه شود تا پاسخ‌ بدهد و بعد با این توجیه که ما پیروز شده ایم و این همه دستاورد داشته ایم به منتقدین حمله کرد پس او اصلا پاسخ سوال کننده را نداد، ولی نمایندگان قانع شدند پس بحث فرد نیست بلکه بحث مکتب و تفکر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 9 بهمن 97، کد مطلب: 742400:www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین