پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۳۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
جریان‌های سیاسی لبنان، سرانجام نُه ماه بعد از برگزاری انتخابات، اعلام کرده‌اند دیگر گرهی بر سر راه تشکیل دولت این کشور وجود ندارد و امکان اعلام کابینه جدید در 48 ساعت آینده وجود دارد.

شعارسال:حدود نُه ماه از مأمور شدن «سعد الحریری» برای تشکیل دولت جدید لبنان می‌گذرد و مقامات این کشور در هفته جاری خوش‌بینی‌هایی را مبنی بر اینکه کابینه طی 48 ساعت آینده تشکیل می‌شوند، مطرح کردند.

روزنامه‌های لبنانی امروز (پنجشنبه) بر همین موضوع متمرکز شدند و نوشتند طرف‌های سیاسی در لبنان اعلام کرده‌اند لبنان وارد ربع‌ساعت آخر زمان تولد دولت جدید قرار گرفته است.

الاخبار

» روزنامه «الاخبار در گزارش خود نوشت، در آستانه تشکیل دولت «مارشال بیلینگزلی» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم وارد بیروت شد تا فضا را مسموم و بر عدم اعطای کرسی‌های وزارتی مهم به حزب‌الله تأکید کند. سم‌پاشی بیلینگزلی وزارت زیرساخت لبنان را نیز در بر می‌گیرد و وی درباره سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی و سوریه در بیروت هشدار می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده، طی دو روز گذشته سخت‌ترین گره‌ها در این مسیر باز شد و «میشل عون» رئیس‌جمهور و «جبران باسیل» وزیر خارجه از داشتن یک وزیر سُنی در کابینه (که وابسته به حزب التیار الوطنی الحر باشد) به نفع «سنی‌های مستقل از حزب التیار المستقبل» عقب‌نشینی کردند و سنی‌های مستقل (+) پذیرفتند که نماینده‌شان در نشست‌های فراکسیون «لبنان القوی» (بزرگترین فراکسیون پارلمان لبنان با 29 عضو که 18 عضو آن از التیار الوطنی الحر هستند) شرکت کنند تا تکراری بر تجربه حزب ارمنی «طاشناق» باشد که سال‌هاست در فراکسیون مذکور شرکت می‌کنند.

با اینکه گِره نمانیده‌های سُنی مستقل به این شیوه در حال باز شدن است، هنوز دو نماینده پارلمان «فیصل کرامی» و «جهاد الصمد» با حضور یک نماینده از سُنی‌های مستقل در فراکسیون «لبنان‌ القوی» مخالف هستند. نام وزیری که قرار است از طرف سنی‌های مستقل انتخاب شود هنوز مشخص نیست اما میشل عون با «عبدالرحیم مراد» و سعد الحریری با «عثمان مجذوب» موافق هستند.

الاخبار در زمینه توزیع کرسی‌های وزارتی نوشت، راه‌حل مورد انتظار همان پیشنهاد سعد الحریری است به نحوی که وزارت صنعت از سهمیه حزب «التقدمی الاشتراکی» (وابسته به جنبلاط) یا وزارت فرهنگ از سهمیه حزب «القوات اللبنانیه» (وابسته به سمیر جعجع) به جزب «أمل» برسد و به جای آن کرسی «وزارت امور اداری» از سهمیه حزب «المستقبل» به «القوات اللبنانیة» (جعجع) واگذار شود و وزارت اطلاع‌رسانی به المستقبل برسد.

در ادامه این گزارش آمده، امل مخالفتی با دستیابی به وزارت فرهنگ ندارد اما جنبلاط از این نوع تشکیل دولت ناراحت است و اعلام کرد: هیچ کسی مسأله واگذاری کرسی وزارت صنعت را با ما مطرح نکرده اما ما این کار را نخواهیم کرد و اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد دولت باید بدون ما تشکیل شود.

اللواء

روزنامه «اللواء» نوشت موضوع انتخاب وزیری از میان سنی‌های مستقل هنوز مورد اختلاف است و تکلیف این مسأله تا کنون مشخص نشده است. با این حال منابع آگاه وابسته به تمامی طرف های سیاسی – طرف‌های وابسته به سعد الحریری، التیار الوطنی الحر، سنی‌های مستقل، حزب‌الله و نبیه بری- اعلام کرده‌اند بحران تشکیل دولت در بخش نهایی خود قرار گرفته و دولت لبنان نهایتا تا روز شنبه تشکیل خواهد شد.

این روزنامه درباره توزیع کرسی‌ها اعلام کرد، وزارت محیط زیست به لبنان‌القوی تعلق می‌گیرد و سکان آن در دست وزیری از حزب طاشناق خواهد بود نه از التیار الوطنی الحر و وزارت گردشگری به فراکسیون «التنمیه و التحریر» (وابسته به نبیه بری) می‌رسد. منابع آگاه اعلام کرده‌اند تلاش‌ها برای نهایی کردن پرونده تشکیل دولت طی ساعات آینده بیشتر خواهد شد و پیش‌بینی میشود به نتیجه‌ای مثبت برسد.

البناء

روزنامه «البناء» نوشت پس از حل مشکل مشارکت سنی‌های مستقل در دولت، فضای تشکیل دولت لبنان مثبت است اما همچنان تحرکات و تماس‌ها در پرونده توزیع کرسی‌های وزارتی ادامه دارد. این روزنامه در ادامه، نزدیک بودن تشکیل دولت لبنان را به روند تولد تشبیه کرد و نوشت تولد انجام شده و فقط بریدن بند ناف باقی مانده است.

البناء در ادامه به نقل از منابع وابسته به امل و حزب الله نوشت، دیگر مانعی در برابر تشکیل دولت وجود ندارد و گفت‌وگوهایی که فعلا در جریان است برای حل اختلافات مربوط به توزیع کرسی‌هاست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس، تاریخ انتشار11 بهمن 97 ، کدخبر: 13971111000624، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
از این به بعد باید پول اعضای کابینه رو هم ما پرداخت کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین