پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
اوپک در نخستین ماه سال جاری میلادی ۳۰.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که ۸۹۰ هزار بشکه از ماه دسامبر پایین تر بود.به نظر می رسد اوپک سه چهارم راه را در مسیر کاهش تولید که در ژانویه آغاز کرده پیموده باشد. هدف از این کار جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت به بازار است. در حالی که عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و برخی اعضای کوچک‌تر بیش از حد توافق شده تولید کرده اند .یکی از مقامات اوپک گفت امیدوار است اعضای بیشتری به تعهد خود عمل کنند و این میزان کاهش تولید تا حالا کافی بوده باشد.

شعار سال: عرضه نفت اوپک در ژانویه بیشترین کاهش را طی دو سال گذشته نشان داد، چون عربستان سعودی و متحدانش بیش از حد به توافق کاهش تولید اوپک پایبند بودند. تولید ایران، لیبی و ونزوئلا هم ناخواسته سقوط کرد .

14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ماه جاری میلادی 30.98 میلیون بشکه در روز نفت صادر کردند که 890 هزار بشکه از ماه دسامبر پایین تر بود و بیشترین کاهش را از ژانویه 2017 نشان می‌داد .

به نظر می رسد اوپک سه چهارم راه را در مسیر کاهش تولید که در ژانویه آغاز کرده پیموده باشد. هدف از این کار جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت به بازار است. در حالی که عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و برخی اعضای کوچک‌تر بیش از حد توافق شده تولید کرده اند .

یکی از مقامات اوپک گفت امیدوار است اعضای بیشتری به تعهد خود عمل کنند و این میزان کاهش تولید تا حالا کافی بوده باشد.

نفت خام پس از آنکه در دسامبر به 50 دلار در هر بشکه سقوط کرد ،تا 62 دلار در هر بشکه بالا رفته است که دلیل آن هم کاهش تولید عربستان، کم شدن ناخواسته تولید در سایر کشورها و دورنمای عرضه کمتر نفت در ونزوئلا پس از تحریم صنعت نفت آن توسط آمریکا در همین هفته است .

اوپک ، روسیه و سایر کشورهای غیر اوپک در ماه دسامبر توافق کردند 1.2 میلیون بشکه از ماه ژانویه تولید نفت را کاهش دهند. سهم اوپک از این مقدار 800 هزار بشکه در روز است که توسط 11 عضو این سازمان به جز ایران، لیبی و ونزوئلا اجرایی خواهد شد .

در ژانویه، این 11 عضو اوپک به 70 درصد میزان توافق شده رسیدند. کاهش تولید در ایران، لیبی و ونزوئلا کل میزان کاهش تولید را به 890 هزار بشکه در روز رساند .

کاهش تولید عربستان

بیشترین کاهش تولید مربوط به عربستان می‌شود. این کشور بزرگترین تولید کننده نفت اوپک است که 350 هزار بشکه در روز کمتر از دسامبر تولید کرد .

تولید عربستان در نوامبر به رکورد 11 میلیون بشکه در روز رسیده بود. ترامپ خواستار تولید بیشتر به منظور مهار قیمت ها و جبران نبود نفت ایران بود. با سقوط قیمت نفت به خاطر ترس از عرضه بیش از حد آن، عربستان به سرعت مسیر خود را تغییر داد .

پس از عربستان، کویت و امارات بیشترین کاهش را در تولید نفت داشتند که مانند عربستان بیش از حد توافق شده عرضه نفتشان را پایین آورده اند .

بین سه کشوری که از کاهش تولید معاف شده بودند، عرضه نفت لیبی به خاطر بسته بودن بزرگترین میدان نفتی این کشور، الشراره، بیش از همه پایین آمد .

تولید نفت ایران کاهش بیشتری داشت چون تحریم‌های آمریکا مانع خرید نفت از ایران می‌شود. ایران قصد دارد صادرات نفت خامش را تا یک میلیون بشکه در روز حفظ کند. معافیت از تحریم ها و تلاش این کشور برای فروش نفت، آن را به این هدف می رساند.

عرضه نفت ونزوئلا هم به خاطر فروپاشی اقتصادی این کشور رو به کاهش است. تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا، نفتکش ها را در بنادر نگه داشته و انتظار می رود تولید این کشور کاهش بیشتری را در فوریه نشان دهد .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری افکارنیوز تاریخ انتشار 12بهمن 97، کدخبر: 838711، www.afkarnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین