پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۴۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
شهر کرمانشاه که زمانی یک روستاشهر فاقد امکانات و زیرساخته ای مناسب شهری بود، امروز به برکت انقلاب و گسترش خدمات و امکانات به یک کلانشهر زیبا تبدیل شده است.هرچند بر چنین مقایسه هایی خلل منطقی وارد بوده،اما حقا از سطح توسعه یافتگی این شهر در چند دهه اخیر نمی توان گذشت و انکار نمود.

عارسال: زمانی در اوج محرومیت و فقر و فلاکت بود؛ شهری که امروز نهمین شهر پرجمعیت کشور است و یکی از کلان‌شهرهایی که مهم‌ترین شهر در منطقه مرکزی غرب ایران محسوب می‌شود.

بزرگترها شاید تصویر بهتری از اوضاع این کلان‌شهری که قبلا یک شهرروستا بود در ذهن داشته باشند؛ تا همین چهار دهه پیش کرمانشاه گرفتار در تبعیض خاندان پهلوی بود و توجه چندانی به این شهری مهم مرزی نمی‌شد.

فداکاری‌ها و ایثارگری‌های فراوان مردمان این دیار باعث شد تا بعد از انقلاب اسلامی نام قهرمان‌شهر را برای این شهر انتخاب کنند؛ بعد از آن به کرمانشاه و بعد باختران و دوباره به کرمانشاه تغییر نام یافت.

چهره شهر کهن و تاریخی کرمانشاه نسبت به سال‌های انقلاب تغییرات زیادی داشته است و از شکل و شمایل روستایی بیرون آمده و با چهره‌ای شکیل‌ و زیبا همواره پذیرای مهمانی زیادی از گوشه گوشه ایران و جهان بوده است.

محله طاقبستان یکی از محلات اصیل کرمانشاه است که به واسطه آثار و مجموعه تاریخی این منطقه همواره مورد توجه مسافران بوده است و در آنجا حتما اطراق کرده‌اندمردم تا همین چند دهه پیش با اسب و استر در خیابان‌های خاکی این محله رفت‌وآمد می‌کردند، اما امروز در این محله زیباترین و طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران بنا شده است.

 

شهر کرمانشاه قبلا به همین صورت نبوده و بسیاری از محلات مرکزی آن قبلا بیشتر به حالت روستا بودند و شکل و شمایل یک روستاشهر داشت؛ بسیاری از ساکنان به پرورش حیوانات اهلی در این مناطق مشغول بودند. اما امروز با گسترش شهر و امکانات شهری به برکت انقلاب این محلات به مناطق مرفه شهر تبدیل شدند و شهروندان بسیاری از این خدمات شهری بهره‌مند شده‌اند.

 

میدان آزادی کرمانشاه قبلا به دلیل وجود پایانه‌های سواری و اتوبوس در گذشته این فلکه به نام گاراژ خوانده می‌شد و امروز با نام میدان آزادی نامگذاری شده است. این فلکه قبلا بین دو دروازه ورودی سابق شهر قرار داشت و نمای جالبی هم نداشت و اما امروز در قلب شهر جای گرفته و یکی از مهمترین مراکز شهری و شاهراه اتصالات نقاط مختلف این کلانشهر است.

 

 

کرمانشاه بعد از انقلاب و درگیر شدن در جنگ هشت ساله اغلب زیرساخت های خود را از دست داد و چهره شهر زیر آماج بمباران دوباره تخریب شد، اما ئر چند دهه اخیر ، زیرساخت های شهری دوباره بازسازی شد و شهر کرمانشاه دوباره روی پای خود ایستاد و امروز نگین اقتصادی غرب کشور است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مرصاد، تاریخ انتشار:11بهمن1397 ، کدخبر: 367622: www.mersadnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
0
0
«زیباترین و طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران» را همان سلسلۀ گور به گور پهلوی که به کرمانشاهان رسیدگی نمی کرد و در حقش تبعیض قائل می شد در سال 1348 ساخت. شهرک های الهیه، 22 بهمن، کیهانشهر، آریاشهر، ...، پارک های شرقی و غربی طاقبستان، شاهد، لاله، دانشگاه رازی، بلوارهای طاقبستان و یارمحمدخان (بهشتی)، نوبهار و ...، میدان آزادی، کمربندی غربی و اکثر تأسیساتی که امروزه شاید خیلی به چشم نیایند همگی قبل از انقلاب ساخته شده اند. من از رژیم پهلوی متنفرم و انکار نمی کنم که در حق کرمانشاهان زادگان کردنشین من همیشه اجحاف وجود داشته است، اما اگر طرح شهری دیگری در این مقیاس بعد از انقلاب اجرا شده به عنوان یک کرماشانی خوشحال می شوم بدانم. بعد از انقلاب حتی موزۀ منطقه ای غرب کشور پس از 50 سال تکمیل نشد! مرکزیت غرب کشور به همدانی ها اهدا شد و تمام امکانات غرب کشور را با پارتی بازی حاجی بابایی به همدان دادند. اگر چند جاده و پارک زشت و بی امکانات در کرماشان ساخته شده به خاطر افزایش جمعیت بیش از 3 برابری آن بوده و بسیار پایین تر از لیاقت مردمی است که شاه خائن را بیرون کردند و 8 سال در برابر صدام ملعون ایستادند. امیدوارم روزی برسد که کرماشان به حق واقعی اش برسد و این به جز با مشارکت دادن آزادانه و برابر مردم در ادارۀ امور خودشان متحقق نخواهدشد. ولی مطمئن باشید با این شکل کاری جلو نمی رود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
0
0
خداوکیلی خیلی تغییرات داشتیم. اما شما هم سو استفاه نکنید. اینها را به دهه فجر نمی توان ربط داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین