پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۸۶۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
امروز صبح یکشنبه 14بهمن 1397 هنوز بازار دلار در تهران شروع به کارنکرده است و تابلوی بازار نتیجه بازی ارزی را که از سه- چهار روز پیش با اخطار عبدالناصر همتی جدی شده بود یک‌بر هیچ به نفع رئیس‌کل بانک مرکزی نشان می‌دهد.
شعارسال: آیا نتیجه بازی تا آخر امروز یا تا پایان سال نیز به سود دولت و بانک مرکزی خواهد بود؟ اما پرسش پیشینی این است که اگر دلار در کدام نقطه قیمتی بایستد می‌توان گفت بازی به نفع همتی است؟ اگر هر دلار آمریکا زیر 13 هزار تومان و در فاصله 11 تا 13 هزار تومان بالا و پایین شود بازی به سود بانک مرکزی است یا اینکه باید دلار به قیمت کمتر از 10 هزار تومان برسد تا بگوییم بازی به سود همتی است؟ دیروز کسانی که تصور می‌کردند سخنان رئیس بانک مرکزی درباره اینکه حضور سوداگرانه در بازار ارز با ریسک بالا همراه است و بهتر است شهروندان در این بازی خطری وارد نشوند چندان جدی نیست ،بازنده بودند و قیمت دلار فروافتادن را تجربه کرد. دیروز شنبه و در نخستین روز هفته، دلار و سکه در گرداب نزول قیمت‌ها گرفتار شدند . شاخص ارزی در مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی حمایت نشد و در ادامه روزبه زیر محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی رفت.

به گفته فعالان، راه‌اندازی «کانال مالی اروپا» در کنار انتظار معامله‌گران برای تصویب لوایح مربوط به پولشویی دو عامل خبری تأثیرگذار در افزایش فروش‌های ارزی بودند. در کنار این، پایین آمدن نرخ حواله درهم و کاهش تقاضای حواله‌ای نیز به افت قیمت‌ها کمک کرد.به گزارش دنیای اقتصاد سرعت کاهش قیمت سکه و دلار افزایش یافت تا هر دو از سطوح مهمی نزول کنند. روز شنبه دلار ۵۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. در بازار موازی، سکه تمام بهار آزادی ۱۲۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید. سکه در روز پنج‌شنبه ۸۰ هزار تومان از ارزش خود را ازدست‌داده و دلار در همان روز کاهش ۳۰۰ تومانی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان از همان آغاز روز شنبه فضای بازار با فروشنده‌ها همراه بود و مشخص بود که خریداران دست پایین‌تر را در بازار دارند.

بااینکه اکثر معامله‌گران باور داشتند، شرایط بازار روز شنبه نزولی خواهد بود، در مورد نقطه کف معاملات ارزی میان این دسته توافقی وجود نداشت. عده‌ای باور داشتند، کف قیمت دلار همان مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی است و در نزدیکی این نقطه خریدهای خود را بالا بردند؛ بااین‌حال برخلاف انتظار آن‌ها، قیمت از نقطه یادشده با سرعت زیادی پایین‌تر رفت و خریداران را حداقل دچار ضرر موقت کرده است. عده دیگری باور داشتند، مرز حمایتی بعدی نقطه ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی است و بیشتر معامله‌گران نیز بر حمایت محکم مرز ۱۱ هزارتومانی تأکید داشتند. این در حالی است که کاهشی‌هایی در بازار حضور دارند که حتی انتظار بازگشت دلار به مرز ۱۰ هزارتومانی رادارند. دسته آخر باور دارند، قیمت دلار ازلحاظ بنیادی ظرفیت قیمت‌های بالای ۱۰ هزار تومان را ندارد و در صورت اصلاحات ساختاری و عدم تکرار اشتباهات سال جاری، حتی امیدوارند که قیمت این ارز به زیر مرز ۱۰ هزارتومانی برود. این دسته از معامله‌گران باور دارند، در صورت حذف عرضه ارز ارزان و تعدیل قیمت بنزین دولت توانایی بسیار بیشتری در مدیریت بازار ارز خواهد داشت و دیگر خبری از تغییرات کانالی قیمت نخواهد بود. این در حالی است که افزایشی‌های بازار باور دارند، از یکسو چنین تغییرات سیاستی توسط بازار ساز صورت نخواهد گرفت و از سوی دیگر با توجه به تحریم‌های نفتی سمت عرضه نیز در سال آتی تضعیف خواهد شد. افزایشی‌ها همچنین بر سخت شدن جابه‌جایی‌های پولی در سال آینده نیز تأکید دارند و معتقدند در صورتی که درآمدهای نفتی نیز کاهش زیادی پیدا نکند، جابه‌جایی ارز حاصل به کشور دشوار خواهد بود؛ عاملی که موجب می‌شود در صورت افزایش تقاضای نقدی در بازار قیمت‌ها نوسانی شوند. در مقابل کاهشی‌ها باور دارند، افزایشی‌ها بیشتر از هر متغیری به عامل هیجان تکیه می‌کنند؛ به گفته برخی از معامله‌گران کاهشی در اوایل مهرماه، بسیاری از معامله‌گران افزایشی از قیمت‌های بالای ۲۵ هزار تومان سخن می‌گفتند ولی هم‌اکنون همان معامله‌گران سقف قیمتی‌شان در نهایت به بالای ۱۳ هزار تومان نمی‌رسد. در حالی که نسبت به آینده قیمتی دلار در بازار نظرهای متفاوتی وجود دارد، بسیاری از معامله‌گران معتقد بودند، با تعیین تکلیف ساز و کار مالی اروپا خریداران از بازار عقب نشستند؛ چراکه بسیاری از آن‌ها تصور می‌کنند با این اقدام، لوایح مربوط به پول‌شویی نیز در ایران تصویب خواهند شد. این دسته باور دارند، روز شنبه بازار به استقبال ادامه احتمالی اخبار مثبت رفت. در مقابل، عده دیگری از فعالان افت قیمت روز شنبه را به متغیرهای غیرخبری نسبت می‌دادند. از نظر برخی از آن‌ها، افت نرخ حواله درهم عامل مهم‌تری بود که قیمت دلار در بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته برخی فعالان، دیروز نرخ حواله درهم به زیر ۳‌هزار و۱۰۰ تومان رفت و نزول آن به زیر این سطح، فروش ارز در بازار داخلی را افزایش داد. در این میان عده دیگری کاهش تقاضای حواله‌ای از بازار را عاملی دانستند که قیمت دلار در بازار داخلی تغییر مسیر داد.شایعه های درمیان شهروندان افتاده است که دولت تا آخر بهمن ماه همه اعتبارش را می گذارد تا دلار دوباره در فاز تهاجمی نیفتد و سر به آسمان نکشد .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 14 بهمن 1397 ، کدخبر: 422849 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین