پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، گفت: ما در دوران رضاخان به کوچکترین کشورهای منطقه باج داده می‌شد، نمونه این موضوع واگذاری اروند رود به عراق و آرارات به آتاترک بود و تقریبا حاکمیت ایران در اروند رود از بین رفت.

شعارسال: موسی حقانی مورخ و مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران طی سخنانی با موضوع "مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی با عملکرد حکومت‌های قبلی" ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر، گفت:دستاوردهای انقلاب اسلامی در این 40 سال فراوان است.

وی ادامه داد:در آغاز نهضت تاکید امام خمینی(ره) بر از دست رفتن استقلال ایران بود، ایشان معتقد بود رژیم پهلوی استقلال ایران را فروخته است.باید تقیه را کنار گذاشت و افشاگری کرد و این اقدام منجر به براندازی نظام پهلوی شد و شر استکبار از این سرزمین کم شد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه افزود: متاسفانه با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی قدر نعمت استقلال‌طلبی را نمی‌دانند و برخی می‌گویند زمان این موضوع گذشته است و پیشرفت مهم‌تر از استقلال طلبی است و باید با نظام جهانی همراهی کنیم.

حقانی درباره استقلال‌طلبی در حوزه سیاسی، تصریح کرد: در دوران قاجار که دوران نفوذ بود غربی‌ها تا مرز نابودی ایران پیش رفتند و نمی‌خواستند ایران پیشرفت کند ایران در آن زمان اسیر بین روسیه و انگلیس بود.

وی اضافه کرد: ما در دوران رضاخان به کوچکترین کشورهای منطقه باج داده می‌شد، نمونه این موضوع واگذاری اروند رود به عراق و آرارات به آتاترک بود و تقریبا حاکمیت ایران در اروند رود از بین رفت البته وضعیت پهلوی دوم بدتر بود چون کوچک‌ترین اختیاری در مورد ساخت و ساز ساده و کوچک را نداشت.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر اظهار داشت:آفت عدم استقلال ایران در زمان پهلوی و قاجار این بود که ما از سایرکشورهای که در حال پشرفت بودند، عقب ماندیم.

حقانی با اشاره به امتیازاتی که در زمان پهلوی اول به حکومت‌های استکباری داده شد، ادامه داد: رضا خان در ماجرای دارسی به انگلیس گفت من همان کاری را بکنم که به خاطرش قاجار را سرزنش می‌کردم؟ آنها گفتند بله و او قرارداد را امضا کرد.

این مورخ برجسته کشور با بیان اینکه با انقلاب اسلامی و استقلال‌طلبی، غربی‌ها دستشان از منافع نامشروع در ایران کوتاه شد، تصریح کرد: ملت ایران با استقلالی که به دست آورد نقشه ترسیم خاورمیانه جدید که نقشه 70 ساله استکبار بود را برهم زد. قرار بود با پروژه خاورمیانه بزرگ کشورهای منطقه تکه تکه شوند و رژیم اسرائیل در رأس باشد. در اسناد آمده است کودتای رضا خان برای تجزیه منطقه بود. رفته رفته فلسطین عزیز را به اشغال درآوردند تا سر فرصت مناسب فلسطین را از جهان اسلام جدا کنند.

مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران عزیزانی که انقلاب را درک کردند از کمپ دیوید خبر دارند که یک کشور اسلامی اسرائیل را به رسمیت بشناسد؛ محمدرضا بر اساس دستور کارتر پشت سادات درآمد. نفس پیروزی انقلاب برنامه آمریکا و اسرائیل را در ادامه دادن این برنامه‌ها برهم زد.

وی با تاکید براینکه ثمره ایستادگی علی‌رغم چهل سال تحریم بی‌سابقه این است که دیگر هیچ دولتی نمی‌تواند به ملت ایران دستور بدهد، ادامه داد: آن‌های از دادن فرمول کوکاکولا به ملت‌ها خودداری می‌کنند، حالا می‌خواهند به پیشرفت علمی کشورها کمک کنند؟!

حقانی با اشاره به نقش رهبری در استقلال و استکبار ستیزی ایران گفت: ما در همه معاهدات و قراردادها باید حواسمان باشد تا استقلال کشور زیر سوال نرود. در نقشه آنها آمده خوزستان، سیستان و کردستان باید از ایران جدا شود، خوابش را ببینند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:12بهمن1397 ، کدخبر: 1936673: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین