پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۸۹۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
یک فعال حوزه کار معتقد است با توجه به فاصله بین حداقل دستمزد و سبد معیشت کارگران، شورای عالی کار باید به سمت واقعی کردن دستمزد سال آینده کارگران برود.

شعارسال: رحمت‌اله پورموسی اظهار کرد: وزیر کار در نشستی که با تشکل‌ها در مشهد داشتند به صراحت اعلام کردند که باید وضع معیشتی کارگران و بازنشستگان را اصلاح کنیم و فاصله‌ای که بین حداقل دستمزد و هزینه سبد معیشت ایجاد شده به شکل منطقی کاهش دهیم.

وی ادامه داد: اعتقاد ایشان این بود که دستمزدهای فعلی جوابگوی معیشت کارگران نیست و باید به شکل منطقی حقوق و دستمزد را واقعی کرد.

پورموسی با اشاره به جلسه هفته آینده کمیته دستمزد که به موضوع تعیین رقم سبد معیشت کارگران می‌پردازد، گفت: همه ما شرایط سخت اقتصادی و وضعیت بنگاهها را می‌دانیم و قبول داریم ولی کارگران و بازنشستگان از نظر تأمین ارزاق عمومی در مضیقه‌اند و توان تأمین کالری مورد نیاز یک انسان که ۲۴۰۰ کالری است را هم ندارند.

نایب رئیس کانون بازنشستگان مشهد تصریح کرد: در حال حاضر هزینه خوراکی‌ها و مایحتاج ضروری خانوارهای کارگری در مشهد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود که تنها برای ۱۶ قلم کالای اساسی سبد معیشت کارگران است و این رقم فارغ از هزینه‌های درمان، اجاره بها و پوشاک است.

وی ادامه داد: با محاسبه هزینه‌های فوق رقم سبد معیشت خانوار کارگری به مرز پنج میلیون تومان می‌رسد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که کارگر به عنوان حقوق می‌گیرد، قطعاً پاسخگوی هزینه‌های زندگی او نیست.

پورموسی متذکر شد: کارگران به دنبال تفریح و مسافرت نیستند و حتی افزایش مزد هم مدنظرشان نیست؛ تنها خواسته کارگران و بازنشستگان این است که رقم سبد معیشت آنها محاسبه و ملاک تعیین دستمزد قرار گیرد.

نایب رئیس کانون بازنشستگان مشهد در پایان از شورای عالی کار خواست تا دستمزد سال آینده کارگران را بر مبنای واقعیت‌های موجود تعیین کند و به سمت واقعی کردن مزد کارگران برود و هزینه سبد معیشت کارگران را فدای مصلحت نکند.

در آخرین نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار مقرر شد تا رقم هزینه معیشت کارگران در سراسر کشور به شکل دقیق‌تر بررسی و در جلسه آینده تعیین شود. پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم کاهش فاصله بین معیشت و حداقل دستمزد تاکید کرده و گفته بود: کمیته سه‌جانبه دستمزد شورای عالی کار در خصوص بهبود اوضاع معیشت کارگران به نتایج خوبی رسیده و امیدواریم با اتخاذ تصمیم مقتضی شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصادنیوز، تاریخ انتشار:21بهمن1397 ، کدخبر: 267329: www.eghtesadnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین